Zwanger worden op oudere leeftijd

Katja Kat

New member
Hoi allemaal.

Mijn vriend en ik zijn al sinds november 2015 al bezig met zwanger worden. Ik ben toen in november gestopt met de pil en had vrijwel meteen al een regelmatige cyclus. Maar ben nog steeds  iets zwanger. Heb gehoord en gelezen dat het langer duurt als je wat ouder bent. Ik ben 37 en mijn vriend 38 jaar. We hebben zelf nog geen kinderen.

Wie heeft het zelfde meegemaakt en heeft tips voor me of wie maakt het zelfde mee. Over twee weken mijn nod. Ben benieuwd.
<p style="text-align: center;">Grt Katja</p>
<p style="text-align: right;"></p>
 
Hoi

Ook wij zijn sinds november 2015 aan het proberen zwanger te raken. Vorig jaar juni was het raak maar heb ik helaas een miskraam gehad. Daarna zijn we eind vorig jaar bij de gynaecoloog terecht gekomen en zijn nu bezig met ovulatie inductie.

Jullie zijn al langer dan een jaar bezig. Ben je nog niet verwezen door je huisarts naar een gynaecoloog?

Groetjes Danielle
 
Hoi Danielle..

Wat erg van je miskraam.

Wij zijn vorige maand bij de huisarts geweest en die gaf aan dat we nog ff moesten proberen en dat hij ons daarna door zou verwijzen. Dus ik wacht nog af..als ik over een kleine twee weken ongesteld word dan ga ik terug naar de huisarts. Begin de hoop bijna op te geven
 
Hoi Katja, balen dat het nog niet lukt. Kan dat het even duurt, maar probeer zo snel mogelijk een verwijzing te krijgen. Kans dat ze in het ziekenhuis zeggen, mits lichamelijk geen problemen zijn, dat je nog een half jaar moet proberen. Dan ben je, inclusief onderzoeken, zo anderhalf jaar verder. Nederlandse regels in de zorg zijn vreselijk wat dat betreft.

ik hoop echter dat het niet zover hoeft te komen :)
 
Zeker gezien je leeftijd heb je recht op doorverwijzing na een jaar proberen zwanger te worden.

Wij zijn er ook zo ingerold. Na de miskraam kreeg ik ook nog de tijd om weer spontaan zwanger te raken. Maar helaas is dat niet gelukt. En bleek ik wel bloedingen te hebben maar geen eisprong.

Hopelijk geeft je huisarts zonder probleem je een verwijzing naar het ziekenhuis

 
Je niet door de huisarts laten afschepen dat je het nog even moet proberen.

Zelf ben ik 37 en inmiddels 15 weken zwanger (van de zomer ook een miskraam gehad). De 1e keer was ik met 4 1/2 maand al zwanger en bij de 2e keer na 3 1/2 maand (heb toen ook wekelijks acupunctuur gedaan). Had me voorgenomen als ik in januari nog niet zwanger zou zijn, ik een verwijsbrief zou halen bij de huisarts. Was daarvoor alvast begonnen met temperaturen (anaal of vaginaal) voor het geval ik naar het ziekenhuis zou gaan en ze me niet weg konden sturen door eerst een half jaar te gaan temperaturen. Verder ben ik minder alcohol gaan drinken en de week van de eventuele innesteling ben ik ook niet gaan sporten en heb ik mijn lijf voldoende rust gegeven.

Als ik jou was zou ik in ieder geval beginnen met temperaturen en eventueel ovulatietesten.

Geen idee of het door bovenstaande is gelukt, maar dat maakt me niet uit. Ik ben zwanger.

Veel succes en hopelijk mogen jullie ook snel een positieve test in handen hebben!
 
Hai!

Wij zijn 35 en bijna 35. Na een jaar zelf proberen sinds aug 2015, zijn we aug 2016 in het ziekenhuis geweest. Sinds vrijdag weten we na 3x testen van het zaad van mijn vriend dat hij verminderd vruchtbaar is en we hebben nu de keuze: icsi of zeer waarschijnlijk geen kinderen.

Bij mij hebben ze alleen de eerste echo gedaan en lijkt er niets aan de hand. Ik heb ook maanden in een app elke cyclus bij gehouden. Eisprong, menstruatie, alles. Bleek erg regelmatig. In het ziekenhuis krijg je een uitgebreide intake, met dus een inwendige echo voor de vrouw om te kijken of je eitjes hebt en of er op het eerste oog afwijkingen zijn. En mijn vriend werd gevraagd een kwakje in te leveren.
Overigens ben ik er wat sceptisch over of je echt verminderd vruchtbaar bent na je 35ste. Er zijn zeer weinig medische onderzoeken naar geweest en er wordt vooral vaak gerefereerd aan een onderzoek naar getallen uit de 19e eeuw in Parijs, toen de vrouwen nog 45 als gemiddelde leeftijd hadden waarop ze stierven (!). Neem het dus gerust met een korrel zout. Ja, je lijf is wat ouder en minder veerkrachtig wellicht. Ja, je hebt wellicht minder eitjes nog.
En ja, je bent ook emotioneel stabieler (de meesten van ons), hebben ons goed uitgeleefd en veel gezien en beleefd (ik in ieder geval ;)), dus we zijn misschien ook wel meer klaar voor het moederschap.

Wat ik maar wil zeggen: laat je niet gek maken door je leeftijd. Maar wacht idd ook niet te lang met aanvullend medisch onderzoek. Zonde om 2 jaar tevergeefs te proberen. Veel succes!
 
Terug
Bovenaan