Zwanger worden tijdens borstvoeding

<p>Hallo hallo! </p><p>Misschien zijn er dames met ervaring.. Ons eerste kindje is nu een paar maanden oud en stiekem zouden we al wel willen proberen voor een tweede. Een baby is soms best pittig (de gebroken nachten vooral) maar het lijkt ons erg leuk als ze dicht op elkaar zitten wat betreft leeftijd.</p><p>Voor ons eerste kindje heb ik een miskraam gehad en al met al heeft het ongeveer een jaar geduurd voordat ik zwanger was. Omdat ik 34 ben denken we ook 'laten we er gewoon voor gaan, misschien duurt het wel weer even'.</p><p>Maar, na deze lange inleiding mijn vraag :)</p><p>Ik geef borstvoeding en wil dit liever nog niet stoppen. Maar ben nog niet ongesteld geworden. Heeft iemand hier ervaring mee?</p><p>Is de kans op zwanger worden echt zo klein tijdens borstvoeding? Kan ik iets aanpassen zodat mijn eisprong sneller terug komt?</p><p>Dank alvast! </p><p> </p><p> </p>

Hoi! Hier is zoontje 16 maanden en ben bijna 4 weken zwanger. Hij krijgt nog borsvoeding. Als je later wat afbouwt met de voedingen komt het vanzelf op gang. En zonder ongesteld te worden kun je ook een eisprong hebben, je kan ovulatietesten proberen.

Ik werd pas met 13 maanden ongesteld. Daarvoor wel gedacht als het komt dan komt het! (geen anticonceptie gebruikt) Maar dat deed het helaas niet. Nu alweer officieel in ronde 4. De kleine is nu ruim 16 maanden. Ik was niet bereid om de borstvoeding op te geven om eerder zwanger te raken. Heb uiteindelijk tot 14 maanden borstvoeding gegeven. Pas na die tijd werd ik voor de 2e keer ongesteld.

Dankjulliewel voor de reacties! Wat hebben jullie allebei lekker lang borstvoeding gegeven!
Izzy gefeliciteerd! Een eisprong hebben zonder menstruatie dat is dan alleen voor de eerste ongesteldheid toch? Of kan dat langer aanhouden?
En Sylvestertje zo wil ik er ook een beetje in staan. Maar mocht ik 'de natuur' een klein handje kunnen helpen dan sta ik daar wel voor open. Ik las bijvoorbeeld dat borstvoeding alleen als betrouwbare anticonceptie werkt als je volledig borstvoeding geeft. Dus niet kolven, niet langer dan zoveel uur tussen de voedingen etc. Als je daar nou wat mee kunt spelen om eerder weer een ovulatie te krijgen, zou ik dat wel doen.
Ik duim voor een snelle tweede baby voor jou!

Hallo mevrouw cactus,
hier het zelfde. Heb een zoontje van 9 maanden. Maar geef ook nog steeds borstvoeding. Wens voor een 2e kindje is er ook. Toen hij 6 maanden was voor het eerst ongesteld geworden. Nu afgelopen woensdag weer na 3 maanden. Voor ik zwanger was is er bij mij ook pcos geconstateerd. Bij mij een beetje dubbel is het de pcos of de borstvoeding waardoor het zo lang duurt. 

nientje 

De regels om borstvoeding als anticonceptie te gebruiken zijn vrij streng om het betrouwbaar te laten zijn. Geen bijvoeding, niet langer dan 4 uur tussen de voedingen, (kolven staat niet gelijk aan voeden). En vanaf 6 maanden is het sowieso niet meer betrouwbaar en wordt geadviseerd een aanvullende methode te gebruiken.
Ik heb vanaf dat ik weer ging werken (na 10 weken) elke werkdag gekolfd. Dus dan zat er zo'n 10 uur tussen de live voedingen?
Vanaf 4,5 maand kreeg ze bijvoeding, daar lustte ze wel pap van.
Vanaf haar 10e maand gaf ik zelf tussen de middag geen borstvoeding meer, maar kreeg ze uit mijn afgekolfde melk voorraad.
Dus ik voldeed absoluut niet aan de strenge regels om het als anticonceptie betrouwbaar te laten zijn. 
Na mijn 1ste menstruatie had ik een cyclus van 48 dagen. En met bloedprikken, toen ze 14,5 maand oud was, was er nog een verhoogd prolactinegehalte in mijn bloed.
Dus 'spelen' met de regels geeft geen garantie op een snellere menstruatie. Ik wilde al vanaf 7 maanden heel graag door. Maar had als voornemen iig 1 jaar lang borstvoeding te geven, dat is dus gelukt :) heb er geen spijt van gehad.
Het komt wanneer het komt. Mijn verloskundige kon ook geen advies geven om het op gang te brengen. Behalve stoppen met de borstvoeding. Dat vond ik het zelf niet waard. 

Hoihoi, wat leuk inderdaad om te lezen dat er meer vrouwen ook zo lang voeden. Ik gaf zelf nog bv aan mn dochter toen ik zwanger raakte van nr 2. Mn 1e dochter was toen 10 maanden en ze schelen dus 19 maanden. Ik ben precies 1x ongesteld geweest tussendoor dus zwanger tijdens bv ging bij mij heel snel. Toen ook nog bv doorgegeven tot ik 6m zwanger was, toen stopte mijn dochter zelf. 
Bij mij kwam het dus zelf weer op gang en ben ik toch heel snel zwanger geraakt. Volgens mij heb je er weinig invloed op en is het gewoon hopen dat het snel weer op gang komt. Voor nu proberen te genieten van je kindje en de bv momenten samen. Want met zwangere buik is dat wel soms extra vermoeiend. 

Ik denk dat er weinig is wat je kunt doen behalve afwachten. Als je kindje wat ouder is zou je kunnen overwegen om (als die er dan nog zijn) de nachtvoedingen te verminderen of stoppen. 

Realiseer je wel dat de kans groot is dat je productie flink afneemt of helemaal stopt als je zwanger bent. 

Terug
Bovenaan