zwanger zijn is niet leuk

A

Anoniem

Guest
Ik ben heel erg benieuwd of er net als ik mensen zijn die het zwanger zijn helemaal niet zo geweldig vonden. Hier mijn verhaal

Wj wilden super graag een kindje en zijn een jaar bezig geweest. Precies op de laatste keer voordat we naar de huisarts mochten is het dan toch gelukt. Na 6 weken verloor ik 's nachts op het toilet opeens allemaal helder bloed. Ik heb dus de huisartsenpost gebeld en ik mocht meteen langs komen. De huisarts daar wilde met zo'n eendenbek gaan kijken, hij pakt dat ding, wilt hem in brengen en ik roep keihard auw! Wat deed dat ding pijn. Zegt ie, wacht ik zal een kleinere pakken . Als ze ook kleinere hebben waarom pakken ze dan een grote? Maar goed hij kijkt even en zegt, je baarmoederhals staat open en ik zie vliesjes dus je hebt een miskraam gehad. Maar dat betekend niet dat het de volgende keer weer fout gaat hoor, je kunt het gewoon weer proberen. Hij wilde dat er nog even een gynacoloog naar me keek om te zien of alles wel weg was, anders zouden ze alles nog weg gaan zuigen (ben de naam even kwijt). In het zkh waar ik was waren geen gynacologen dus moest ik naar een ander ziekenhuis. Buiten heb ik van schrik zo'n 3 sigaretten gerookt. Ik was helemaal van slag want ik wilde helemaal geen miskraam (uiteraard). Mijn man en ik waren erg teleurgesteld. Na ongeveer een uur waren we bij de andere gynacoloog. Ik zeg dus tegen hem ik heb een miskraam gehad en we komen even kijken of alles wel weg is. Hij zegt dus, ach die artsen weten er niets van, ik kijk nog wel even. Hij maakt dus en inwendige echo en ik zie een flikkerend stipje. Ik durfde niets te zeggen maar hij zegt, ik zie een hartje. Mijn man en ik dachten nog oke er zijn dus al stukje weg maar het hartje is er nog? Ik vraag dus heel voorzichtig: maar dat is toch goed? Ja zegt de gynacoloog. Maar toen waren we al niet meer heel blij want het kon dus alsnog helemaal mis gaan. We moesten na 3 dagen terug komen en toen klopte het hartje nog steeds. Ik ben toen overgedragen naar de vk. Maar voor mijn gevoel kon het dus altijd steeds mis gaan. Ik was er dan ook van overtuigd dat ik het kindje alsnog zou verliezen en heb dus door die arts helemaal niet kunnen genieten. Ik kocht wel spullen en zo maar was er van overtuigd dat ik nooit een levend kindje zou krijgen.
9 maanden enorme angst en stress dus.
Vervolgens was ik helemaal voorbereid op mijn bevalling, we hadden een cursus gedaan en al 2 vk hadden gezegd dat ze goed lag en zelfs al iets ingedaald was. Twee keer vroegen ze sich af of ze toch geen hoofdje voelde boven maar na nog een keer voelen zeiden ze dat ze gewoon een rond kontje had. Toen kwam er een dag dat ik Marissa gewoon niet meer voelde, dit was ongeveer 3 weken voor mijn bevalling. Ik heb dus de vk gebeld dat ik haar de hele dag al niet gevoeld had. De vk is thuis gekomen en heeft geluisterd, zij vond wel een hartslag maar ik moest toch even naar het zkh voor een hartfilmpje. Dat filmpje was gelukkig goed en de gynacoloog wilde nog even een echo maken. Blijkt ze dus gewoon in stuit te liggen. De gynacoloog vond ook dat ik veel te weinig vruchtwater had om te gaan draaien. We moesten dus gaan nadenken of we een keizersnee of een stuitbevalling wilde. Op maandag moest ik weer terug komen. Ik had weer een andere gynacoloog en hij vond dat er wel redelijk genoeg water was om te draaien. Maar toen wilde ik dat al niet meer. Ik had dus opeens nog maar een paar dagen om te wennen aan het idee van een ks. Heb in die twee weken steeds een andere gynacoloog gehad. Toen ik eindelijk een vaste had deelde hij doodleuk mee dat hij er niet zou zijn met de ks hij was met vakantie. Toen hadden we dus ongeveer de 5e verschillende gyn. Uiteindelijk dus een ks gehad. In het zkh werden zowel mijn man als ik echt slecht behandeld. Hij mocht op een gegeven moment geen koffie meer pakken boven want dat was voor de vaders van vrouwen die nog moesten bevallen. Ik heb met mijn wond 8 uur op een kapot bed gezeten dat net op dat moment in een 90 graden stand stond. Het deed zo'n zeer maar ze hadden steeds geen tijd. Ik kreeg elke avond iemand anders op de kamer er bij die steeds geen nederlands kon en elke keer vond het bezoek van die andere persoon het nodig om eten mee te nemen. Ik zat dus steeds in de lucht van shoarma, knoflooksaus, en muntthee. Het was echt een hel in het ziekenhuis. Ze vergaten Marissa steeds op te halen na het voeden en ik kreeg haar niet zelf in haar wiegje. Ik heb uiteindelijk 5 dagen niet kunnen slapen in het zkh en ben de laatste avond echt heel erg kwaad geworden. Ik heb gezegd dat ik een taxi zou bellen en met Marissa weg zou gaan (het was toen al twaalf uur 's avonds). Uiteindelijk hebben ze me toen die nacht een kamer voor mij alleen gegeven en daar heb ik wel een paar uur kunnen slapen. Maar ik heb zowel aan de xwangerschap als aan de ks, en dan vooral het zkh echt verschrikkelijke herinneringen. Ik zou het dus allemaal echt niet zomaar nog een keer willen.
Nu kan ik me niet voorstellen dat ik de enige ben die het allemaal niet zo geweldig vond. Het is echt een heel verhaal geworden. Als je het helemaal hebt afgelezen ben je echt een volhouder .
Ik wil trouwens nog wel even melden dat ik ook wel genoten heb van de bewegingen in mijn buik, het contact met de kleine en het zwanger zijn, maar de angst overheerste. Wie vond het nog meer helemaal niet zo leuk?

groetjes Linda

Hoi Linda,

Ik ben een volhouder, want ik heb je verhaal helemaal uitgelezen.....

Weet je, ik vind zwanger zijn ook een ramp. Het is voor mij iedere keer lichamelijk zo zwaar! Vanaf week 16 bekkenklachten enzo....
Toen ik zwanger was van Bas had ik de laatste weken ontzettende hartkloppingen het 'snachts. Ik werd dan wakker omdat ik lag te schudden in mijn bed. Door het gewicht van mijn buik, werden mijn aders dicht gedrukt. Ik moest dus op mijn zij proberen te slapen, maar dat was te pijnlijk voor mijn bekken. Veel te weinig nachtrust dus. En dan een ondernemend meisje van 2,5. Dat viel echt niet mee.
Tot twee keer toe heb ik een week verplichte  bedrust gekregen van mijn VK. Ik stond gewoon op instorten.

En een beetje dom van mezelf, maar je hoort altijd dat tweede kindjes over het algemeen eerder komen. Ik had me dus zo ingesteld op het idee dat hij er voor de uitgerekende datum zou zijn (mijn dochter kwam 1 dag na de uitgerekende datum). Ik heb dat zo in mijn kop gehad, dat die laatste dagen afschuwelijk waren. Bas kwam uiteindelijk 5 dagen na de uitgerekende datum.
Trouwens bij mij gingen al die fabels over een tweede niet op. Hij kwam niet eerder, de bevalling duurde niet korter en hij was juist lichter dan zijn zus!

Ik heb geen nare herinneringen aan mijn bevalling. Het was in 8,5 uur gepiept. Het laatste uur was zwaar, maar nog steeds goed te doen. Ik zeg wel eens: "Ik doe liever drie bevallingen dan de laatste drie maanden zwangerschap."
Ik heb een heerlijke kraamweek gehad met een super kraamhulp en als slagroom op de taart ging de BV bij Bas heel goed (was bij Eva een drama).

Het is jammer dat je zulke nare herinneringen hebt aan je kraamweek. Dat had zo anders kunnen zijn. Misschien in je zwangerschap ook wel, maar ik denk dat angst in meer of mindere mate bij iedereen een rol speelt.
Ik ben na zeven weken ineens bloed verloren. We waren toen op vakantie in Texel. We hadden een afschuwelijke nacht. Ik heb toen de volgende ochtend de VK van hier gebeld. Zij zei toen doodleuk: "Als het niet in orde is, gaat het toch wel mis." Uiteindelijk hebben we pas met 11 weken een echo gehad waarop te zien was dat alles goed was. Vier weken kunnen dan héél lang duren.

Hihi, ook dit is een heel verhaal geworden.

Groetjes, Karin

Hoi,
Kan me na je verhaal goed voorstellen dat je niet zomaar weer zwanger wilt zijn..
Echter...
Ik ben mama van drie kindjes, en ben vier keer zwanger geweest..Elke keer weer was het geweldig..
Wist alleen wel de derde keer dat het niet goed ging..voelde dat het mis zou gaan wat ook zo was..
Ik heb de eerste bevalling, na een ambulancerit, met gillende sirenes,en een vaccuumverlossing.....ook niet heel positief ervaren.
Dacht toen ook echt''dit ga ik nooit meer doen!!
Maar toch kwam het er van, en ben ik nog twee keer thuis heel positief bevallen!!
De laatste keer in drie uur!
Dus ik kijk achteraf terug op een mooie ervaring..Een tweede keer hoeft natuurlijk niet weer tegen te vallen he!!
Achja, gewoon laten bezinken, je weet zelf wel of het ooit weer goed voelt..
Gr Rina

Ik heb ook al jullie lange verhalen gelezen en ik vind ze juist leuk/interssant om te lezen! Bij mij ging mijn zwangerschap als een trein. Ik voelde me heerlijk en genoot van alle aandacht en werkte fulltime. Ik zat 9 maanden op een roze wolk. Maar toen kwam de bevalling en dat was een hel. Vreselijk. Het duurde 20 uur en ik was echt kapot. En zelfs dankbaar dat ik het had overleeft... Ik kon na mijn bevalling niet genieten van mijn kleine meisje. Ik was zo moe en had overal last van, dat mijn man haar 's nachts moest verschonen en flesvoeding moest geven. Ik voelde me machteloos en kon gewoon niet meer op mijn benen staan. Ik had veel bloed verloren en bloerarmoede. Daarna kwam al het bezoek. Dat doe ik echt NOOIT meer. We werden er gek van. Soms hadden we 's middags en 's avonds bezoek en dan 3 maanden lang. Zeer vermoeiend. Bij ons tweede kindje kiezen wij voor een (onpersoonlijke) kraamreceptie. Wat ik ook erg nadeling vond, was dat er bij mijn bevalling 11 verschillende personen aanwezig zijn geweest. 3 wisselende diensten van steeds 2 verloskundigen, een kraamverzorgster die niet met mij mee naar huis ging omdat de bevalling werd overgedragen aan een gynecoloog, een vrouw die bloed kwam prikken, een stagiaire, de gynecoloog, de kinderarts. Ow, het zijn er zelfs 12. Dit hebben wij als zeer onprettig ervaren, omdat je je tijdens je bevalling toch op iemand richt. Je haalt min of meer steun uit de personen om je heen. Als die steeds wisselen is dat echt frustrerend.
Ik ben nu zwanger van de tweede. We hebben ervoor gekozen, omdat ik het nu nog 1 keer wil doen (bevallen) en dan ben ik er daarna voor altijd vanaf... We willen toch graag twee kindjes. Dus liever nu, dan over een paar jaar. Want ik ben bang dat ik het dan niet zou zien zitten.

Nou, een heel verhaal...

Nou Meiden,

Ik heb dus ook alle verhalen gelezen, mijn zwangerschap vond ik verschrikkelijk, ik blijk er totaal geen geduld voor te hebben, daarnaast kwam ik er met 27 weken achter dat hij in een stuit lag en bij de 30e week bleek hij te klein te zijn. Ik werd overgedragen naar een gyneacoloog, maar bleef ook op controle bij de VK, daar had ik er 4 van, de gyneacoloog was wel een relaxte man, maar heel zakelijk, dus snelle controles, maar goed, toen had ik al het voorgevoel dat ik een geplande keizersnede zou krijgen.

Met 32 weken kreeg ik een groeiecho bij de VK en toen kwam hij tot de conclusie dat ik alleen nog maar een KS kon krijgen, draaien ging niet meer, had te weinig vruchtwater, en een stuitbevalling was teveel risico omdat de flow-metingen niet goed waren. Dus op naar het ziekenhuis, daar met de gyneacoloog alles besproken, ik zou op controle blijven bij hem en in week 36 zouden we een datum prikken.

1 dag voor m'n verlof voelde ik geen leven meer....na m'n hele buik heen en weer te hebben geschud....m'n kleine reageerde helemaal niet, dus ik de VK gebeld, die stond in het ziekenhuis, dus ze zegt kom maar hierheen....dus ik in de auto...ik weet niet hoe hard ik hem gereden, maar was binnen 10 minuten in het ziekenhuis, manlief zat te vissen en kwam met de auto van mijn vader 5 minuten na mij aan....nog harder gereden dan ik! Dus lig ik daar, heb ik gewoon een hartslag...pffff..het zweet brak me uit....ik aan de CTG, nou die ging niet helemaal goed, maar na 2 uur eindelijk was hij weer wakker....en deed meneer het prima. De weken erna veel CTG's gehad.

Maar mijn oude buurmeisje werkt daar in het Ziekenhuis, dus toen zij hoorde van mijn KS die gepland ging worden en ik net een CTG had toen zij aan het werk was, kreeg ik netjes een boek van het ziekenhuis om door te lezen, hoe ze handelen bij een KS en wat er op je af komt. Echt een geweldig boek, bleek ook door haar te zijn samengesteld als Stage-opdracht. M'n buurmeisje heeft toen ook gevraagd of ze bij mijn KS mocht zijn, en dat vond ik alleen maar geweldig, zij was de eerste die mijn zoontje aanpakte en dat gaf mij zo'n vertrouwd gevoel (ken haar al 20 jaar) dus heb haar de datum verteld, en haar zus, en dan mijn ouders, schoonouders en uiteraard de papa in spé! Die was erbij! Had alleen een andere gyneacoloog, maar via mijn buurmeisje had ik gehoord, dat zij goed was....bleek ook nog eens de gyneacoloog van mijn tante te zijn.....

Alles verliep prima, was heel zenuwachtig, maar binnen 20 minuten lag ik alweer op de uitslaapkamer en werd ik door haar opgehaald. De dagen in het ziekenhuis zijn ook prima verlopen, welke elke dag een nieuwe wereldburger erbij, we lagen met z'n vieren op een kamer, maar de zusters waren echt schatten en als het me niet aanstond dan zei ik dat gewoon of ik drukte op de knop als ik wat nodig had.

Ze waren me één keer vergeten met eten, toen was gelukkig mijn buurmeisje aan het werk....kreeg ik dus extra veel en een extra toetje....relax!

wij willen graag een tweede, en mijn moeder roept nu al dat ik dan ook weer niet normaal zal bevallen...wij weten al dat we dan weer een dysmatuur of een prematuur kindje krijgen en dat ik op het eind weer onder een gyneacoloog ga vallen, maar we zien het allemaal wel, het is in ieder geval goed bevallen en wordt het weer een KS dan is mijn buurmeisje er weer bij!!

Sorry voor het lange verhaal, maar mijn KS is goed bevallen!

Groetjes
Angel

Hoi Linda,

nou bij mij is (was eigenlijk) zwanger zijn ook geen pretje. Bij mijn eerste zwangerschap ging de zwangerscahp zelf nog het beste, had alleen veel buikpijn (achteraf weeen) en ook wat last van mijn rug. Met 32 weken zijn toen mijn vliezen gebroken en ging ik aan de weeenremmers en met 34 weken is mijn oudste zoon Jelle geboren. Hij deed het vanaf het begin heelgoed het was alleen een klein poppetje.  Jelle moest in principe tot de uitgerekende datum in het ziekenhuis blijven maar ineens na 5 dagen mocht hij mee naar huis. Achteraf bleek dat dat dus een foutje was geweest maar ja je zegt op dat moment ook geen nee. Sta je daar ineens thuis met een ventje van 2 kilo die nog niet zelf aan de borst kan drinken en net van zijn zijn sonde af was. Natuurlijk lukt het kolven niet en hadden we geen flesvoeding want die was in bestelling bij de apotheek omdat hij premature voeding moest hebben. Manlief dus midden in de nacht naar het ziekenhuis gereden voor voeding maar daarna ging het kolven weer goed. Ik heb ook geen kraamhulp meer gehad en achteraf was het echt gekkenwerk. Ik moest Jelle voor elke voeding wegen dan aaleggen dan weer wegen om te kijken wat hij had gedronken dan daarna de rest met de fles geven en daarna dus kolven voor de volgende voeding. Hij moest 8 voedingen per etmaal en van de drie uur tussen de voedingen was ik met dit alles 2 uur bezig. Gelukkig dronk hij na 6 weken genoeg uit de borst en hoefde ik niet meer te kolven. Oh ja en mijn stuitje was tijdens de bevalling ook gebroken omdat mijn lichaam nog niet echt toe was aan een bevalling (kan nu nog niet normaal fietsen).

Bij mijn tweede zwangerschap had ik na 13 weken all ast van harde buiken en mijn mijn bekken was een drama.Mijn schaambeen zat zo los dat ik niet kon draaien in bed en ik kon helemaal niets. Ook kreeeg ik enorm veellast van spataderen die continu aan het ontsteken waren. Met 28 weken begonnen de weeen en lag ik weer aan de weeenremmers maar Noa heeft het tot 37 weken bij mij vol gehouden waardoor ik wel een fijne kraamtijd heb gehad.

Hierna wilde we geen kinderen meer omdat ik toch een groete kans op vroeggeboorte heb en mijn bekkeninstabiliteit echt geen pretje was. Na Noa heeft het nog zeker een maand of 7 geduurd voordat dat wat beter ging. Maar ja het liep toch anders en ondanks de pil werd ik zwanger van Levi.

Ook bij hem vanaf een week of 13 last van harde buiken, bekken en onstoken spataderen. Voor die spataderen heb ik mijn hele zwangerschap fraxiparine (soort bloedverdunner) moeten spuiten omdat ze bang waren voor trombose. Mijn bekken was een heel groot drama dit keer en ik heb 4 x ischias gehad en kon op een gegeven moment niet meer lopen.
Levi is een maand te vroeg geboren en ook deze kraamtijd heb ik in het ziekenhuis doorgebracht. Levi had niet zo'n geweldige start en is er metd e vacuum uitgesleurd waardoor zijn hoofdje er niet uitzag (de vacuum was kapot dus ze hebben dat ding er geloof ik wel 5 x op gezet (AUUUUUUUUUU) waardoor hij 3 grote ringen op zijn hoofdje had zitten). Ook zijn bilirubine was te hoog waardoor hij onder de lamp moest en ook Levi had niet genoeg kracht om zelf te drinken en ikmoest weer gaan kolven. Maar ja zijn groete broer en zus hebben ook 10 maanden bv gehad dus wilde ik het hem ook niet ontzeggen. Ook had levi net  als Jelle en Noa een koemelkallergie en moest ik weer op een koemelkvrij dieet.
Tot overmaat van ramp kreeg ik door mijn slechte bekken een hernia en ben ik daar in februari aan geopereerd wat natuurlijk mislukte en ik in april weer onder het mes moest.

Nou ook een heel verhaal maar mijn hobby is het ook niet maar mijn man heeft zich vorig jaar laten steriliseren dus voor mij geen zwangerschap meer (hopelijk)

groetjes chimene

Hee hallo,

hier nog een volhouder hoor, alles gelezen! wat een verhalen zeg, zwanger zijn en bevallen is in elk geval niet niks!
Eigenlijk mag ik helemaal niet echt klagen, geen hele rare dingen gehad, maar ik vind zwanger zijn ook gewoon niet echt geweldig. De eerste 16 weken kotsmisselijk, de hele tijd verschrikkelijk moe en gewoon niet kunnen doen wat je eigenlijk altijd deed en gewoon wilt doen.. misschien heb ik er ook wel niet genoeg geduld voor. En onze dochter besloot zich pas op 35,5 week te gaan draaien, dat gaf wel wat stress want ik wou toch liever geen KS. Uiteindelijk is ze geboren met 38 weken en dat was eigenlijk wel heel geweldig want ik had het nog niet verwacht, dacht dat ik nog minstens 3 week moest lopen! Toch nog een meevaller.

Zat in elk geval duidelijk niet op een roze wolk toen ik zwanger was!

Groetejs

Hoi Linda,

Best een heftig verhaal (en ook van de anderen). Is dat misschien ook de reden dat je geen tweede kindje wil of stel ik nu een te persoonlijke vraag? Sorry dan daarvoor. Ik mag niet klagen over mijn zwangerschap. Ik ben wel erg moe en misselijk geweest (vooral op het laatst was het elke dag raak), maar dat was nog te overzien. De bevalling was heel heftig, maar ook dat was te overzien. En ik sta dus ook niet angstig tegenover een tweede zwangerschap. Maar als ik jouw verhaal lees, kan ik me heel goed voorstellen dat je angst hebt.

groetjes mirjam

Terug
Bovenaan