zwanger zijn

hallo meiden,

hoeveel tijd willen jullie tussen deze baby en een eventuele volgende laten zitten?
ik dacht eerst altijd minimaal 2 tot 2,5 jaar ertussen te willen, anders leek het me zo zwaar, maar ik moet zeggen dat ik sinds het weekend weer echt de kriebels heb.
ik weet dat zwanger worden, echt nog niet slim is, ik ben nog niet eens hersteld vande eerste en ik heb ook nog niet hoeven werken, dus weet niet hoe zwaar alles is, maar ik gun Joris echt een speelkameraadje, het lijkt me zo leuk en gezellig en de zwangerschap vond ik ook geweldig. ik zal zeker wachten tot Joris 9 maanden is. ivm met mijn gezondheid.

ik vraag me ook af wat het beste is, welke moeders met meerdere kinderen kunnen me vertellen hoe het bij hun is gegaan en welke leeftijd ertussen zit. is het nou slimmer om de eerste wat ouder te laten zijn of juist snel achter elkaar?

gr floor mv Joris 21-05-2008

Wat is slim?? Denk dat het voor iedereen anders is.
Bij ons zit er 20 maanden tussen de 1e en de 2e. Bij beide heb ik een keizersnee gehad. Door het lange herstel heb ik in het begin erg moeten wennen aan twee kids. Daar komt bij dat onze tweede niet zo makkelijk is als de oudste was. Ik moet zeggen dat ik het best zwaar vind, vooral de dagen waarop de oudste thuis is (hij gaat nog gewoon naarhet kdv op zijn dagen). Gelukkig kan hij zich prima vermaken en is apetrots op zijn broertje.

Ik ben ook erg benieuwd hoe het straks gaat als ik weer moet werken, mijn man is 's morgens altijd heel vroeg weg, sta er dan dus alleen voor. Het zal dan wel bijna 2 uur duren voor ik de deur uit ben.......

Succes met je 'keuze'

hoi Floor,
dat is een heel persoonlijke keuze, dus die kan ik niet voor je maken.

Mijn dochter was 26 maanden toen mijn zoontje geboren werd (17-05-2008) en ik vind dit een prima leeftijdsverschil. Mijn dochter is al redelijk zelfstandig, loopt zelf de trap op, eet zelf haar boterham, kan zich prima even vermaken als ik aan het voeden ben, dus ik vind het ideaal.
Voordeel van snel op elkaar is dat je er nog in zit, nadeel is dat je dan 2 heel afhankelijke kinderen hebt. Ik vind nu het voordeel dat ik mijn oudste kan uitleggen waarom ik soms even de jongste voor moet laten gaan, en dat begrijpt ze dan ook.

groetjes Ellen

ik heb ook echt de kriebels!!!!!!!! Kzou best graag nog een kindje willen... Mijn verstand zegt nog even te wachten, maar of ik dat kan? Verstandelijk zeg ik: nog 1 jaartje wachten... mijn gevoel zegt: hupakee... kom maar op. Maar ik heb nog lang mijn energie nog niet terug, dus het zou echt niet goed zijn... maar of ik een jaar wacht???
Kvind het zo schattig twee van die kleintjes.... Maar tis ook zoooooooooveel werk :) Moeilijk om die kriebels weg te stoppen, zeker als je andere moeders met dikke buiken ziet lopen :)

Maar ik begrijp je helemaal!!

Het is idd iets heel persoonlijks. Wij hebben altijd gezegd dat er ongeveer 3 jaar tussen moet zitten. Tessa is nu ruim 3,5 jaar en Lotte morgen 11 weken.
en ik vindt   het een prima leeftijdsverschil. Tessa is al behoorlijk zelfstandig kan zich zelf aankleden, eet zelf haar boterham kan zichzelf even vermaken.
Is ook heel lief voor haar zusje. En ik kan haar heel goed dingen uitleggen. Ook zit je niet met 2 kinders in de buggy ofzo. Ik ga nu lopend met de wandelwagen en Tessa fietst naast me (vindt ik wat sneller gaan dan als ze gaat lopen en zij vindt fietsen heel erg leuk).
Daarbij gaat Tessa 2 ochtenden in de week naar de psz en heb ik lekker de tijd voor Lotte (oke nu slaapt ze dan rond die tijd maar toch he) en zometeen gaat ze naar school.
vindt het ook ideaal nu dat ze niet meteen naar school hoeft anders zou er teveel in korte tijd gebeuren. Nu is Lotte een half jaar als Tessa naar school gaat.

Tessa is nu ook zindelijk dus dat is ook erg lekker maar 1 kindje in de luier.
Maar ja je moet voor jezelf weten wat je het prettigst vindt en dan natuurlijk nog afwachten of het lukt.

Tussen Justin en Thijmen zitten nu 21 maanden en Thijmen is nu ook een stuk moeilijker dan Justin dat maakt het wel wat zwaarder. Toen Justin 1 was geworden bleek ik dus weer zwanger te zijn, mijn man en ik waren al weer begonnen met klussen omdat we er min of meer van uit gingen dat het nog wel een poosje zou duren voor ik weer zwanger zou zijn. Ik was toen 35 jaar en wilde ook niet te veel tijd tussen de 1e en 2e hebben omdat ik toch al wat "ouder" was maar ik was dus binnen 2 maanden zwanger en dat was wel even slikken moet ik zeggen! Als ik 10 jaar jonger was geweest was ik denk ik begonnen met klussen na Justins 2e verjaardag dan is het denk wel minder heftig maar wat andere moeders ook al schreven voordeel is wel dat je er nu midden in zit en straks als de kinderen groter worden is het denk ik wel heel leuk als ze niet veel in leeftijd verschillen. Ik zou ook het liefst weer zwanger willen zijn hoor, ik ben jaloers op de zwangere vrouwen die ik nu zie lopen maar mijn man wil echt geen 3e en mijn verstand zegt ook "geen 3e kind, je wordt te oud Puk" maar mijn gevoel zegt"Jaaaahhh echt  wel een 3e, weer die bolle buik en die mooie echo's en dat hartje horen kloppen!!!! Maar ik denk dat het voor  nu echt een afgesloten  hoofdstuk is zwanger worden en zijn, ik schrijf het met pijn in mijn hart maar ja wie weet......het kan soms raar lopen en komt er toch nog een 3e!

Succes met je keuze!

Groetjes,

Puk

Hej Floor,

Dat is een leuke!! Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken over hoe het hier gegaan is, er komt nl. geen kindje meer bij :))). Tussen onze beide jongens zit 2 jaar. Toen ze klein waren vond ik dat super maar ook: superzwaar af en toe. Op momenten dat de kleinste gevoed moest worden, haalde de oudste streken uit. Ook was ik doorlopend moe en de oudste wilde toen helaas 's middags niet meer slapen. Dat brak me wel eens op, zeker omdat mijn man bijna altijd van huis was voor zijn werk. Ook de nachten: voor de jongste nog gebroken en de oudste spookte ook nog regelmatig. Wel vermoeiend.... Het is dus echt zo persoonlijk. Nu hebben we Linde erbij, leeftijdsverchil tussen de jongste zoon en haar is bijna 8 jaar. Ad ene kant vind ik dit erg jammer en heb er wel s verdriet van, maar dat is nu eenmaal niet anders, maar ad andere kant: Heerlijk, opnieuw oprecht genieten, en de jongens zijn stapel op haar. Qua zwangerschap was de laatste beter te dragen dan de tweede. Je moet idd 9 maanden ontzwangeren. Ik had bekkeninstabiliteit en bij de 2e zwangerschap was dit vreselijk!!! Ik gun jou een bijzonder fijne zwangerschap, en ik neig er dus naar te zeggen: wacht nog even. Maar meid, wie ben ik???? En jij kent jouw lichaam het beste. Denk je het aan te kunnen, wat staat je in de weg? Veel succes met je keuze en gun jezelf het beste voor jou!! Liefs Pippi

Wij hebben 2 dochters. De oudste was precies 9 mnd toen ik zwanger raakte, ook precies 9 mnd later werd onze 2e geboren. Zwaar? Ik denk niet dat het uitmaakt hoeveel leeftijd en tussen je kindjes zit zwaar is het sowieso wel...
Onze oudste liep (pas) met 15mnd en ik heb dus de eerste 6 mnd van mn zwangerschap best nog moeten sjouwen met haar.
Het is ook zwaar als je kleintje een rotnacht heeft gehad maar je andere kids toch weer op tijd op school moeten zijn...
Even wachten en snel achter elkaar heeft zn voor en nadelen je moet gewoon afwegen wat het beste bij jullie past!
Succes!

Liefs L81

Terug
Bovenaan