Zwangere leerkracht

<p>Hoi. Ik ben vandaag 19 weken zwanger en sinds vorige week sta ik na 6 maand terug voor de klas. Door corona konden de lessen pas nu hervatten. </p><p>Hier maak ik me sinds deze week toch erg druk om en ik had graag gedeten wat jullie gevoel hierover is. </p><p>Sinds deze week ben ik dus terug aan het werk in het middelbaar (België). Ik geef het vak plastische opvoeding (kunst) en kom zo elke week met meer dan 200 leerlingen in contact, telkens in bubbels van 20 in een klaslokaal. </p><p>Ik merkte dat het toch moeilijk haalbaar is om afstand te bewaren, zowel met de leerlingen die vaak hulp nodig hebben bij het tekenen/schilderen, als met de collega's. Tijdens vergadering zaten we bvb gewoon naast elkaar, met mondmasker wel. </p><p>Nu las ik ook een artikel. Die zegt dat zwangere vrouwen toch hoger risico hebben om, eens ze besmet zijn, een ernstigere ziekteverloop te hebben. En wetende dat in Nederland vanaf 28 weken gezegd wordt dat de risico's groter zijn... Maak ik me dus nog meer zorgen.</p><p>Ik heb sinds maart echt zo hard opgelet, ik heb met bijna niemand contact gehad. Het voelt nubalsof al die moeite eigenlijk nu voor niets is geweest, want nu moet ik verplicht met veel mensen in contact komen. </p><p>Ik weet dus niet zo goed hoe ik hiermee moet omgaan. Hoe zouden jullie dit aanpakken? </p><p> </p>

Onze gymdocent ( middelbare school VSO) is gestopt met lesgeven! Ze was eerder van plan om buiten de lessen te geven maar heeft nu toch aangegeven dat ze zich daar niet goed bij voelt! Ik vind dat je dit recht hebt! Ga je zorgen uiten bij je leidinggevende! Succes

Ah toch, amai ! Ik zal het inderdaad bespreken, maar wilde misschien nog wachten. De cijfers in mijn regio vallen momenteel mee en ik voel me er ook niet goed bij moest ik nu al moeten stoppen met werken. Het voelt erg dubbel, ik wil ook niet 'profiteren' ofzo. Vooral omdat ik niet de enige zwangere collega ben.. Bedankt ! 

Hoi! Ik heb gewoon doorgewerkt tot aan mijn verlof (34 weken -> begin juni met verlof gegaan). Het risico op een ernstiger ziekteverloop is pas vanaf 28 weken, enkel en alleen omdat je longinhoud dat kleiner is omdat de baby daarop drukt. Ik zou me voor mn 3e trimester dan ook geen zorgen maken. 
Ik maakte mij de laatste weken ook geen zorgen. Bij de deur checkte ik of de leerlingen klachten hadden (verkoudheid oid) en zo ja, dan liet ik ze mijn les niet in. Verder is het toch voor jezelf prettig om afstand te houden. Desnoods overleg je emt je leidinggevende of je een mondkapje mag gebruiken wanneer je toch dichtbij een leerling moet komen om hulp te bieden. 
Ik snap dat sommige mensen zich wel zorgen maken hoor, misschien ben ik iets te nuchter haha! 

Ja, dat van longinhoud heb ik dus op Nederlandse sites gelezen. Hier in België houden ze hier geen rekening mee. In principe zou mijn verlof dus pas met 39 weken starten, als alles goed gaat.
Mondmaskers zijn hier zowel voor personeel als alle leerlingen verplicht binnen in de gebouwen. Dat stelt mij deels gerust.
Maar toen kwam vandaag een collega waarmee ik duoles geef met het bericht dat ze zaterdag in nauw contact kwam (feestje met vriendinnen) met iemand die positief is getest. Zelf gaf ze 2u les vanmorgen aan de helft van mijn groep.. Zij krijgt woensdag resultaat van haar test. Tot dan in quarantaine. Hopelijk is het negatief dus.. 

Ik snap je zorgen wel. Ik ben nu 28 weken zwanger en werk op 3 verschillende klassen : kleuters (vanaf 2 jaar, ik woon in Frankrijk), groep 3 en groep 4/5. Mijn regio gaat vanaf morgen op rood en ik vond t ook wel welletjes geweest. Het risico is me gewoon te groot. Heb aan mijn verloskundige aangegeven dat ik me er echt niet prettig bij voel, ook gewoon fysiek door heel de dag mondmasker dragen en natuurlijk bukken & knuffelen bij de kleuters.. Dus ik stop met werken. Denk wel dat de overweging anders kan liggen bij oudere kinderen.. de leeftijdscategorie die ik heb heeft echt nauwelijks erg in de voorzorgsmaatregelen eerlijk gezegd.. ze weten nu ongeveer hoe ze hun handen moeten wassen maar ze doen het alsnog veel te kort ?

Bedankt voor het delen van je ervaring. Wel goed dat je nu mag stoppen met werken. Ik denk in België dat wanneer je bij kleuters werkt, je moet stoppen met werken zodra je weet dat je zwanger bent, ivm CMV.
Ja, ik heb vanochtend de hele ochtend opnieuw mijn leerlingen van 12 jaar moeten vragen om meer afstand te houden van mij.. Zo goed kunnen zij dat dus ook niet! Maar wil wel dat ze ver blijven, jammer voor de hulp. Vooral omdat ik gisteren een bericht kreeg van men directie dat 1 leerling thuis zit in quarantaine omdat 1 van zen ouders positief is getest..
Echt bangelijk. 

Hoi!
Ik werk in NL in het onderwijs, maar met een andere doelgroep (voornamelijk 4- en 5-jarigen). Laatst heb ik mijn verloskundige gesproken over het rivm-artikel waar jij het over hebt.
Haar reactie was dat er nog te weinig wetenschappelijke onderzoeken naar zijn gedaan om te kunnen zeggen dat het gevaarlijk is voor zwangeren vanaf 28 wk om in het onderwijs te werken. Ze zei dat er geen reden is om hier angstig om te worden.Ze hebben ook nog geen protocol geschreven om diezelfde reden.
Maar voel je je er niet fijn bij, dan kan je aan je werkgever dit melden. Zij/hij moet kijken naar passende vervangende werkzaamheden, maar mag je niet verplichten om je werk op de gewone manier voort te zetten.
Volg dus je eigen gevoel… ?
Heb je je eigen vk er al over gesproken?

Terug
Bovenaan