Zwangerschap en dreumes wil laat slapen

<p>Mijn zoontje wordt komende maand alweer 2 jaar. Nu gaat hij sinds 3,5 week niet meer gemakkelijk naar bed. Het begon met huilend uit het ledikant klimmen en ons roepen vanaf de trap of daar staan huilen. Nu is dat inmiddels minder, hij huilt niet vaak meer voor t slapen klimt ook bijna niet meer uit t ledikant maar nu wil hij dat wij in zijn kamer blijven als hij gaat slapen. Een aantal x ging t goed als ik buiten de slaapkamer ging rommelen maar dat was maar een enkele keer.</p><p>Omdat ik zwanger ben bijna 35 weken ben ik ook moe en ben ik de laatste dagen in de stoel in de kamer erbij gaan zitten, omdat ik een half uur staan en sussen gewoon niet goed meer vol houd, maar het is soms wel 22.00 a 23.00 voordat ik beneden ben en hij slaapt. Zijn middag slaapje hebben we ook al wat aan gesleuteld, korter dan 1 uur lijkt hij niet vol te houden, daarnaast wordt hij dagelijks gewoon wakker om 6.30 a 7.00.</p><p>Ik vind t nu wel spannend worden straks is de baby er en is het nog steeds drama. Ik ben nu al moe. </p><p>Hij moet daarnaast deze week over naar zijn peuterbed want de babykamer moet ook klaargemaakt worden.</p><p>Heeft er iemand opbeurende woorden? Herkent iemand deze fase? Ik hoop heeeel erg dat dit maar een fase is. </p>
 
Heeeeel herkenbaar! Onze dochter is vorige week 2 geworden en lijkt de fase langzaam uit te komen. Bij ons ging het samen met een verhuizing, maar ben er steeds meer van overtuigd dat het niet alleen de verhuizing was, maar ook een fase. Normaal slaapt ze namelijk prima op nieuwe plekken.
Maar precies wat jij beschrijft: gillen als we haar in bed zetten, ''s middags ineens niet meer willen slapen terwijl ze het nog wel echt nodig heeft, ze viel alleen in slaap als we bij haar bleven en het liefst haar hand vasthielden... Maar dan duurde het nog steeds heeeel lang en kwamen we inderdaad' 's avonds ook pas rond 22uur haar kamer uit... Alles bij elkaar heeft dit zo'n 6 weken geduurd en ineens gaat het beter sinds een paar dagen. We kunnen haar weer in bed leggen zonder erbij te blijven. We laten nu de deur open. Soms roept ze nog 2 of 3 keer, maar als ik dan zeg dat we er nog zijn en niet weg gaan, is het goed. Een enkele keer ga ik terug om nog een extra knuffel of kusje te geven, maar verder slaapt ze weer prima zelf. 
Dus geen oplossing of tips, wel herkenning én misschien geruststelling dat deze fase bij ons ook lang geduurd heeft, maar dus ook weer over ging zonder dat we actief er iets aan gedaan hebben. Ineens lukte het weer. Hopelijk gaat het bij jullie ook zo en is de fase over voordat de baby komt.. Ik hoop het voor je! 
 
Even ter info: rond de tweede verjaardag van je kind is er ook weer een slaap regressie. Die zou dit kunnen verklaren.
Ik zou het dutje nog niet te snel afbouwen want peuters van 2 jaar hebben die over het algemeen nog wel nodig.
Ik denk dat het vooral een fase is. Ik zou wel even overwegen om je kind nog niet over te laten gaan naar het peuterbed nu hij in een slaap regressie zit en de bevalling al best snel komt. Dat is echt een grote verandering voor je kind.
 
Wij dachten idd ook dat het middagdutje er misschien af zou moeten ivm de slaapproblemen, maar zagen tegelijkertijd dat ze het echt nog nodig had. En dat blijkt nu ook... Bij ons staat het peuterbed ook klaar, maar precies om die reden ligt ze ook nog in haar ledikant. Ik zou als ik jou was dus idd nog even een paar weken n wachten, ook al komt de baby bijna.. Hopelijk stopt de fase vlak voor de bevalling! 
 
Heeeel herkenbaar! Zoontje net 2 toen hij dezelfde slaapproblemen kreeg toen zn broertje net geboren was!
We hebben zelfs een slaapcoach erbij gehad... Kortom oververmoeidheid...
Ze zoeken 1000 excuses om niet te slapen, vooral niet aan toegeven.. Consequent: het is tijd om te slapen, weltrusten!
En in het 5-5 ritme... 6u wakker is 11u in bed.. 14:00u wakker is 1900u naar bed.. 
Werkte hier heel goed.. En uit zn peuterbed terug naar het ledikant! (dus ik zou een mp bezoekje overwegen)
 
Ja herkenbaar, onze peuter begon met slecht eten, toen een tijd niet poepen en nu slecht slapen. Vooral om 5u of half 5 wakker en dan ons en de baby wakker roepen. Niet fijn helaas hoort het erbij geloof ik dat ze alles waar ze zelf wat over te zeggen hebben, gaan uitproberen. Blijf doen wat je doet (ben bijv heel blij dat ik met het eten gewoon hetzelfde ben blijven geven en het maar gewoon geaccepteerd heb als er weinig in ging, nu doet hij weer grotendeels normaal). Ik zou dus idd ook even geen verandering van bedje doen, misschien de baby even in wiegje of campingbedje de eerste 3 maanden. Het is een pittige tijd met weinig slaap en heel vaak het idee: hoe moet ik dit in hemelsnaam redden?! Maar je bent niet alleen en het is idd een fase! Onze tweede is nu 6 maanden en het gaat eindelijk allemaal weer best soepel..
 
Bedankt meiden, Ik ga hem over een paar nachten in z'n ledikant in zijn peuter kamer laten slapen dan kan ie daar vast wat wennen. Wel denk ik dat ie toch zo over moet naar een ander bed aangezien het klimmen ook niet veilig is. Lastig zeg.
Het is dus of m gewoonlaten klimmen een paar weken of toch in de slaapregressie over naar een nieuw bed.
 
Ik zou het peuterbed juist wel proberen idd. Kunt altijd nog terug naar het ledikant als het niet werkt maar eigenlijk heeft het ledikant geen meerwaarde als hij daar ook uit kan. En is het juist een beetje gevaarlijk als hij al die capriolen uithaalt. 


Ik zou het erop "gooien" dat hij een grote jongen is en in het grote jongens bed mag slapen, misschien gaat dat juist wel heel goed en heeft hij een verandering nodig om dit te doorbreken. En misschien zou ik ook een beloningssysteem erbij doen, als je netjes in bed blijft smorgens een sticker. Kaart vol (eerst 2 stickers dan 3 enz) dan mag je smorgens een cadeautje (dit hoeft niks te kosten het grabbelen en uitpakken heeft al iets magisch op die leeftijd) grabbelen. 
En daarbij zelf idd een passend ritme bewaken, wat hierboven staat het 5-5 ritme kende ik nog niet maar klinkt heel logisch.
 
Terug
Bovenaan