Zwangerschap en Streptococ bacterie

Hallo,

Ik ben van de week gebeld door de huisarts met de mededeling dat ik een streptococ bacterie heb en w.s. in het ziekenhuis moet bevallen met antibiotica, wie heeft dit eerder gehoord of ervaring mee?

Groet,
Bjane

hoi hoi,

Bij mijn eerste kindje heb ik dat ook gehad. Moest zo wie zo hier in het ziekenhuis bevallen das nu éénmaal zo hier in Duitsland!!! Kreeg idd antibiotica voor de bevalling, want je kindje kan besmet raken als je gaat bevallen via jouw schede dus daarom geven ze van te voren antibiotica en daarna ook nog een dosis antibiotica!!!! Weet ook niet precies hoeveel weken je bent ik was namelijk daardoor 3wk te vroeg bevallen!!! Wil je niet bang maken maar kan wel natuurlijk!!! Nu ben ik zwanger van de 2 de en nu heb ik die bacterie niet bij me en ben nu 39wk en 1 dag stiekum hoopte ik ook wat eerder te gaan bevallen net als ons eerste maar das niet zo!!!
Succes idd geval en zo erg is het niet in het ziekenhuis je heb gelijk alles bij de hand das wel een prettig idee en in NL mag je ook redelijk snel weer naar huis!!!!

Liefs Sandy 39wk en 1dag

Hee hoi,

had het zelf niet bij mijn eerste zwangerschap maar hier (ik woon in canada) wordt er wel standaard op getest. Als je het hebt en de bevalling begint krijg je via een infuus dan antibiotica toegediend. Hoeft volgens mij hier verder neit vooraf ofzo.

Groetjes Alberdien

Dank voor jullie reacties.
Dus daardoor kun je ook nog eerder bevallen.
Ben je goed begeleid door de verloskundige? en moest je ook naar de gyn. of pas toen de bevalling zich aandiende?
Ik ben nu bijna 14 weken zwanger en door een blaasonsteking is mijn huisarts er achter gekomen door mijn urine op kweek te zetten.

Het is wel een beetje een dompertje maar wat je zegt in het ziekenhuis bevallen dan heb je direct alles bij de hand, als het allemaal maar goed gaat!

groetjes en tot forums

Hier in Duitsland sta je vanaf het begin van zwangerschap onder controle van een gynecoloog die hebben een eigen praktijk waar je iedere 4 tot 3 wk heen moet!!! Ze hebben daar ook hele goed echoapperatuur en mocht er wat mis zijn wordt je direct doorgestuurd naar het ziekenhuis dus goed geregeld ik voel me hier heel prettig bij!!!
Toen ik ging bevallen van mijn dochertje dat ging spontaan de vliezen braken druppel gewijs en de weeën begonnen smiddags opeens en ben pas rond 21.00 naar het ziekenhuis gegaan. Daar werd ik eerst onderzocht hoever ik was 3 cm dacht nou das best goed maar naar een hele nacht weeën had ik smorgens nog maar 4cm dus toen heb ik een ruggeprik gekregen en weeënopwekkendeinfuus, en de antibiotica ook gekregen smiddags is ze geboren!!! Bij het bed was eerst alleen een verloskundige daar werken ze hier veel mee in het ziekenhuis je kunt ook allerlei cursussen volgen zoals zwangerschapsgym en zwemmen erg fijn en je kunt ze altijd bellen das een hele gerustelling. Bij een eerste bevalling komt nog een gynecoloog erbij plus een chefartz en dan nog iemand van de operatiezaal die mij in de gaten moest houden i.vm. ruggeprik.
Dat was het zo ongeveer!!! Fijn dat je het nu wel weet alvast hier controleren ze dat pas met 36wk jij bent nu al voorbereid, maak je niet al te druk over je moet nog ff dus probeer er met je verloskundige goede afspraken te maken of als je nu naar het ziekenhuis moet met de Gynecoloog afspraken te maken!!!

Succes ermee!!! En nog een fijne zwangerschap!!!

Liefs Sandy 39wk en 2dgn

Hoihoi,

Tijdens mijn eerste zwangerschap ben ik niet getest op de streptocok maar na de bevalling bleek mijn zoontje wel besmet te zijn. Hij heeft daardoor een week lang op de kinderafdeling gelegen met 2 antibioticakuren. Je krijgt op die manier een heel andere kraamtijd dan ik eigenlijk had verwacht. Hij is trouwens een dag na de uitgerekende datum geboren, dus niet eerder. Wist ook niet dat dat kon trouwens.

Nu ben ik zwanger van de tweede en weet ik niet zo goed wat ze gaan doen. Ik heb wel eens gehoord dat ze als je 36 weken bent kijken of de bacterie actief is, als dat zo is krijg je tijdens de bevalling antibiotica en als het niet zo is dan doen ze niets.

Maar als ik jou was zou ik gewoon even met de verloskundige overleggen, dan weet je zeker waar je aan toe bent!

Groetjes,
Jo

Hoi Bjane,

Bij mijn zwangerschap van Sven kwamen ze er ook achter dat ik de streptokokken B bacterie bij me droeg.
De gyn zei tegen mij dat 1 op 5 vrouwen die bij zich draagt maar dat het niet altijd tot uiting komt in de zwangerschap. Bij mij kwamen ze er ook achter doordat ik 12 (!!) weken met een blaasontsteking rondliep en daarom mijn urine op kweek hadden gezet.
Je hoeft je er verder ook geen zorgen over te maken (ga alsjeblieft niet op internet lezen want daar lees je allemaal doemscenario's!!!!). Dat vertelde de gyn mij omdat ik dus wel op internet was gaan pluizen.
Je moet inderdaad wel in het ziekenhuis bevallen omdat je antibiotica moet krijgen. En ik moest daarna 24 in het ziekenhuis blijven omdat ze je kindje dan in de gaten willen houden of dat hij toch niet besmet is. Ik was namelijk in 4,5 uur bevallen waardoor ik geen 4 uur aan de antibiotica had gelegen (dat is de minimale tijd die je lichaam nodig heeft om het op de goede plaats te krijgen zeg maar).
Uiteindelijk ben ik gewoon mooi op tijd bevallen en is onze Sven kerngezond.
Nu maar afwachten hoe het met deze zwangerschap gaat.
Enne, een tip voor je blaasontsteking: veel cranberrysap drinken. Kun je in de supermarkt gewoon krijgen. Is supervies vind ik maar het voorkomt dat de bacterieen zich aan je blaas gaan hechten.

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007 en heel pril zwanger van nummer 2

Hey hoi,

Ook ik ben net bevallen in het ziekenhuis o.a. vanwege deze bacterie. Als je hem eenmaal hebt, kom je er nooit meer vanaf. Een eventueel volgende bevalling zul je dus weer in het ziekenhuis moeten doen.  Zie het maar als een soort koortslip. Met mindere weerstand en koorts kan het opspelen. Zoals hierboven al is gemeld is 20% van de Nederlandse vrouwen ermee besmet, alleen toevallig weet jij het dat het zo is.
Ga niet te veel googlen, want je ziet alleen de hele  slechte gevallen en dat is gewoon heel ernstig.
Als je kindje besmet is wordt het in de meeste gevallen binnen 24 uur na de bevalling al zeer  ziek. Om dit te voorkomen moet je 2 keer voor de bevallen een dosis antibiotica (met 4 uur tussenposes)  hebben en dan moet je kindje 24 uur ter observatie in het ziekenhuis blijven (bij jou op de kamer). Lukt dit niet, zoals bij mij, dan hangt het van het ziekenhuis af wat ze gaan doen. Bij ons betekende dit 48 uur op de IC ter bewaking, niets ernstig. De kinderarts heeft er bij ons voor gekozen om niet te starten met antibiotica en te zien of de kleine ziek werd. Gelukkig was dit niet het geval.

Groetjes Noah

Terug
Bovenaan