Zwangerschap en Streptococ bacterie

hoi,
Fijn voor je dat je het nu al weet dat je drager bent van deze bacterie. Dan kun je je erop voorbereiden dat je in zh moet bevallen en misschien paar dagen moet blijven omdat je kindje  antibioticum moet krijgen.
bij mij kwamen ze er na de bevalling per toeval achter dat ik bacterie bij me draag vaginaal. Om lang verhaal kort te maken: nog 1 nacht extra ter observatie blijven was advies. Wel hebben ze bij m'n dochtertje ontstekingswaarden bepaald (omdat er al 24u voorbij gegaan waren sinds geboorte verwachtten ze geen bijzonderheden). helaas bleken deze dusdanig verhoogd dat ze per direct aan infuus met antibioticum moest. 3 dagen extra zh en erna nog 7 dagen antibiotcum-drank thuis.  
De kweek uit oortjes liet zien dat ze inderdaad de bacterie bij zich droeg.

In folder over GBS (zo heet de aandoening Groep Beta Streptokok) staat dat van de 200.000 zwangeren per jaar er 35.000 dames drager zijn van de bacterie. Hiervan raken 250 kindjes besmet/ ziek. Zéér klein percentage dus. Maar kindje kan dan wel héél ziek worden.Daarom  zijn wij achteraf dus heel blij dat ze er bij toeval achtergekomen zijn. Maar kraamweek zag er wel heel anders uit dan verwacht (en wel veel heftiger hierdoor). Mocht ik ooit nog een keer bevallen, dan heb ik dubbele medische indicatie: keizersnee en drager van deze bacterie. Ze behandelen mij dan preventief rond bevalling en afhankelijk van bloed- en kweekuitslagen bij je kindje binnen 4u na geboorte, wordt bepaald of kindje ook behandeld moet worden.
Voorspeodige zwangerschap gewenst, niet teveel hierover piekeren he.
Groetjes Mira

Hey!

Ik ben ook draagster van een streptococ (B  geloof ik). Wij zijn daar 3 jaar geleden per toeval achter gekomen toen ik voor een onderzoek naar de gyneacoloog moest.

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik dit aangegeven bij de verloskundige. Zij heeft overleg gehad met de gybeacoloog en die heeft beslist dat ik gewoon begeleid mocht worden door de verloskundige en thuis mocht bevallen. Echter als de vliezen gebroken zouden zijn moest ik wel binnen een bepaalde tijd (een paar uur ik weet niet meer hoeveel) het kindje op de wereld puffen. Anders zou ik alsnog naar het ziekenhuis moeten en een infuus krijgen met antibiotica.

Ik ben thuis begonnen met een leuke en goede bevalling alleen namen op een gegeven moment de persweeen af en omdat ik erg moe was ben ik alsnog naar het ziekenhuis gegaan. Daar heb ik een infuus gekregen met een weeen opwekkend goedje en 20 minuten later werd ons mannetje kerngezond geboren. Er is dus geen antibiotica infuus aan te pas gekomen.

Ik ben nu zwanger van onze tweede en ik ben weer van plan om thuis te bevallen ook al ben ik draagster van de streptococ. Overleg goed met je verloskundige hoe zij met moeders met een streptococ omgaan en weet in ieder geval dat er ook verloskundige praktijken zijn waarbij je gewoon thuis mag bevallen. (Maar goed ik weet natuurlijk niet of jij de zelfde streptococ draagt als ik)

Succes!

quote: LT1977 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-01-2009 16:36:32'));

Hey!

Ik ben ook draagster van een streptokok (B). Wij zijn daar 3 jaar geleden per toeval achter gekomen toen ik voor een onderzoek naar de gyneacoloog moest.

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik dit aangegeven bij de verloskundige. Zij heeft overleg gehad met de gybeacoloog en die heeft beslist dat ik gewoon begeleid mocht worden door de verloskundige en thuis mocht bevallen. Echter als de vliezen gebroken zouden zijn moest ik wel binnen een bepaalde tijd (een paar uur ik weet niet meer hoeveel) het kindje op de wereld puffen. Anders zou ik alsnog naar het ziekenhuis moeten en een infuus krijgen met antibiotica.

Ik ben thuis begonnen met een leuke en goede bevalling alleen namen op een gegeven moment de persweeen af en omdat ik erg moe was ben ik alsnog naar het ziekenhuis gegaan. Daar heb ik een infuus gekregen met een weeen opwekkend goedje en 20 minuten later werd ons mannetje kerngezond geboren. Er is dus geen antibiotica infuus aan te pas gekomen.

Ik ben nu zwanger van onze tweede en ik ben weer van plan om thuis te bevallen ook al ben ik draagster van de streptokok B. Overleg goed met je verloskundige hoe zij met moeders met een streptokok omgaan en weet in ieder geval dat er ook verloskundige praktijken zijn waarbij je gewoon thuis mag bevallen.

Succes!

Terug
Bovenaan