Zwangerschapdiabetes

<p>Hallo dames,</p><p>Misschien zijn er vrouwen meer met deze thema. </p><p> Maar ik moet het even weten. Ik moet 4x perdag prikken. Mag je bijde handen (rechts en links)in de vingers prikken. . Of moet ik perse aan de linkere hand. Mijn vingers doen zeer ?. En nog  iets deze week zit ik op de 4.5 en dan 3.9. Dit is voor mij de eerste keer dat ik mezelf prik. Ik ben zo bang om suiker te eten en koolhydraten. Ik mag niet  hoger(8.0) . Ik let op eten en drinken. Maar Hoeveel suikers mag je hebben. Toen ik 3.9 zag toen heb ik 1 biscuit gegeten. Ookal zit weinig suiker in. Ik wil ook niet te veel van eten. Wat kan ik eten en drinken zodat het normaal blijft. Ik moet 7 of 6 zijn met bloedprikken. Ik ga ook even een week menu maken met jullie tips. </p>

Hai,
Je mag in beide handen prikken alleen liever niet in je duim en wijsvinger (daarmee pak je vaak dingen mee), probeer veel vezels te eten, op de site van de diabetes staan onwijs veel producten die je kan eten en verder op google staan er hele maaltijden wat je het best kunt maken.
Bij mijn vorige zwangerschap had ik ook diabetes, ik dronk onwijs vaak water en thee. En veel groente en fruit. Probeer geen prik te drinken. Als ik wel eens trek had in cola dronk ik echt een kleine glas daarna een groot glas water vanwege die suiker verhouding. Ik weet nog dat 7.0 bij mij de grens was ik was ook meestal op een 4.5.
En probeer die weekmenu zelf te maken met de producten die jij ook lekker vind (wel die voldoen aan de diabetes). In het begin is het echt lastig maar geloof me je went eraab. Ik drink nog steeds mijn thee met 1 zoetje ipv 3 thee lepels suiker.
Succes en geniet van je zwangerschap !

Gebruiker10155539, bedankt ?. Het is allemaal zo nieuw voor mij met prikken. Maar met jouwn tip ga ik sowieso aan de slag ?

Ik kreeg het advies alleen niet in mijn duimen te prikken. Maar wel alle vingers. Beide handen mag gewoon. En beide kanten dus dan kun je 16 prikplekken wisselen. 
Ik moet zelfs 5x per dag prikken, en heb daar wel genoeg aan. 
Qua eten, je hebt nu best lage suikers, je moet niet vergeten dat je baby nog steeds wel moet groeien en je wel eten nodig hebt. Ik mag max 6,7 na het eten en 5,3 nuchter. Voor mij is het belangrijk dat er vezels in zitten. Bij mijn lunch eet ik nu graag wat worteltjes, hier zitten best wat koolhydraten in , maar gaat altijd goed als ik dan moet prikken. Ook aan mijn ontbijt heb ik vezels toegevoegd en dan gaat dat ook goed. Eet een keer 2 boterhammen als lunch met evt nog wat rauwkost oid, en kijk dan wat je waarde is. 
Kijk bij producten die je zo in de winkel kan krijgen ook altijd goed naar de koolhydraten zowel per 100 gram als per portie, dan kan je het best ingeschatte hoeveel koolhydraten je dan binnen krijgt. Mijn diëtist zei dat je ongeveer 175 Gr koolhydraten op een dag moet eten. Dus ga jezelf vooral niet direct uithongeren! 

Je mag overal prikken. Alleen je wijsvinger en duim kan dan gevoelig zijn met het oppakken van dingen. Ik gebruikte alle vingers. Maar is maar net waar je “pijn” grens ligt natuurlijk. 
Je moet niet alle suikers en koolhydraten laten vallen of proberen zo min mogelijk binnen te krijgen hoor. Ik vind persoonlijk je waardes best laag voor vastgestelde zwangerschapsdiabetisch. Ik deed dat in het begin ook (inmiddels al bevallen ik feb en nu zwanger van de tweede). Jouw lichaam en de baby heeft dit wel echt nodig. Volgens mij was het hoofdmaaltijden 45 en tussendoortje 15. Ga naar een diëtist die kan met je kijken naar je eetpatroon. 

Hier ook zwangerschapsdiabetes. Was heel erg bang om iets te eten en daardoor viel ik af. Ook niet heel goed..
Wat blijkt, eigenlijk kan ik nog best veel eten. Reageer alleen sterk op wit brood en aardappelen. Dat verschilt bij iedereen dus trial and error.
Wat ik nu per dag eet? In de ochtend 2 volkorenboterhammen, tussendoor een stuk fruit, lunch 3 volkorenboterhammen. Let wel op met je beleg, vleeswaren en kaas kunnen prima. En ook pindakaas (de echte dan) is een aanrader. Savonds eet ik vlees en veel groente en klein beetje koolhydraten. 
Succes!

Heb je geen lijst met dagmenus en richtlijnen gekregen? Ik kon precies zien wat ik ongeveer eten kon en hoeveel punten ik moest halen per maaltijd. Ik was er trouwens na zwangerschap gelukkig vanaf!

Terug
Bovenaan