Zwangerschapdiabetes

<p>Hallo dames, <br />Ik ben hier nieuw. </p><p>Ik wil graag wat met jullie delen, ik ben namenlijk vandaag precies 29 weken in verwachting van mijn eerste kindje. Afgelopen donderdag een Suikertest gehad, en hier kwam uit dat mijn waarde 8,1 is en t mocht 7,8 zijn. Dus het is maar 0,3 meer. Aanstaande dinsdag gesprek met gynaecoloog, maar zou ik dan gelijk ook een lijst krijgen met wat te eten? <br />Mijn vraag is aan jullie, wat eten of hebben jullie gegeten tijdens zwangerschapdiabetes. En als je suikers gelijk goed zijn, moet je dan als nog tot je bevalling dieet doen? En wat ik me ook vraag mag je nu 11 weken lang niet meer is een stroopwafel van de markt, of een gebak bij mijn verjaardag. Of op een dag een keer een lekker koekje? Ik kan ergens niet geloven dat dat 11 weken lang niet meer mag.. ik vind dag 2 nu al zo moeilijk. </p>

Ik had dezelfde waarde met de suikertest. Ik kreeg een echo bij de gynaecoloog en een paar weken later nog eens om te zien of het kindje niet te hard groeit. Daarnaast moest ik 3 dagen (geloof ik) achter elkaar een dagcurve bijhouden; middels een vingerprik met een glucosemeter de suiker bepalen wanneer je nuchter bent en voor en na iedere maaltijd geloof ik. Bij mij waren deze wasrdes goed. Ik kreeg nog wel een gesprek met een diëtist en ik moest geloof ik 2x per week een dagcurve bijhouden. Ik heb zelf een beetje uitgeprobeerd met eten door 2 uur daarna dan even mn suiker te controleren. Het was bij mij zeker niet zo dat ik niks lekkers kon eten, maar wel met mate.

Oh! 

ja mijn laatste echo was 11 januari bij vk dus 4 dagen geleden, en toen kwamen ze erachter dat vruchtwater super mooi en goed is alleen kindje wel erg hard groeit. 

alleen wat at jij bijvoorbeeld op een dag? En wat voor lekkers at je dan op een dag of in een week? 

In principe is het dieet tot het einde van je zwangerschap. Mega lastig. Je zal begeleid gaan worden en zelf dagelijks suikertesten gaan doen.
Er zijn nog best waart opties hoor. Die stroopwafel is misschien niet meer zo verstandig. Maar hands of my chocolate kan wel, bij de ah verkopen ze koolhydraat arme ijsjes, zelf maken van een kwark taartje met zoetstof, gevuld eitje. Zoek eens op koolhydraat arm snacken. Best te doen dan hoor!
Succes!

Hier ook. Ik had 7,9 . Ja echt, ze zijn erg streng. Nooit meer hoge waardes gehad met zelf prikken thuis. Nu elke week, één dag prikken tot aan de bevalling. Altijd prima waardes gehad en mijn dieet niet aangepast. Overleg met de diëtist je zorgen en als je een dagcurve bijhoudt elke week kan je zien waar je lichaam zo op reageert. Dan weet je wat je misschien moet laten staan of beter moet spreiden.

Heel eerlijk, met 0,1 doen ze al heel moeilijk! Zeker in combinatie met een groot kind.

Ik heb toen 3 weken om de dag een dagcurver bijgehouden. En omdat ik al 35 weken was, was dat genoeg. Ik heb wel begeleiding van een zwangerschapsdietist gehad. De kans is dus groot dat je tot het einde van de zwangerschap moet blijven prikken en het blijven controleren, je kindje moet in het ziekenhuis geboren worden en je moet je aan bepaalde richtlijnen houden. Zodat het kindje niet te hard groeit. Er staat nu veel moet: je moet niets. Maar het wordt sterk geadviseerd.

En ja, dat betekent geen of zo min mogelijk suikers/koolhydraten. Er zijn gelukkig genoeg alternatieven! Dus probeer je daar niet blind op te staren. Ik merkte het echt als ik wat had gesnoept, dan vloog mn glucosewaarde omhoog.

Ik had 0.1 meer dan normaal. Ik woon in Overijssel en hier zijn ze strenger met waardes dan in bijvoorbeeld de randstad. Vorige jaar werd er ook een onderzoek naar verricht wat nu de juiste waardes zijn.  Had ik in de randstad gewoond dan had ik geen zwangerschapsdiabetes gehad.
Ja ik weet het, het is een raar verhaal zo en heel krom. 
Ik heb ook tijdens de eerste zwangerschap gehoord dat ik de ergste variant heb van een bloedstollingsziekte waardoor ik elke dag bloedverdunners moest spuiten. Ook nog letten op mijn eten met een dieet, elke dag waardes checken, met een te "verwaarlozen verhoging" was voor mij te stressvol.  Het klinkt egoïstisch misschien, maar ik heb besloten er niets mee te doen en zelf op te letten dat ik niet teveel suiker binnen kreeg. Door bijv frisdrank te laten staan.
2 weken later waren mijn waardes normaal.  Ik wil je niet aanpraten er niets mee te doen, want er zitten wel degelijk risico's aan als je echt hoog suiker hebt.
Ik heb dan ook goed overlegd met mijn gynecoloog en zodra het ook maar erop leek dat ze te snel zou groeien, zouden we alsnog ingrijpen. Achteraf zat ze precies elke keer op de groeicurve. 

Terug
Bovenaan