zwangerschaps suiker

Hallo,
Ik ben nu 35.5 weken zwanger en helaas... mijn suiker waardes blijven te hoog. Ik heb nu een bloedsuiker apparaatje mee en moet nu tot volgende week de waardes controleren. Zijn ze tussentijds steeds boven de 7 dan moet ik eerder terug en ga ik ook aan de insuline. Volgende week in het zwangerschapsdiabetes spreekuur komen bij gyn, internist en diabetes verpleegkundige.
Ben benieuwd moet echt 4x per dag controleren
Groetjes Macka

Wat vervelend voor je! Gelukkig hoef ik geen insuline te spuiten, omdat mijn waardes echt stabiel zijn.
Ik ben ook bij de dietiste geweest en die heeft me ook wat tips gegeven. Misschien kun je er al iets mee.
Het is belangrijk dat je 3 hoofdmaaltijden en 3 kleine tussendoortjes per dag eet. Zo spreid je de inname van glucose over de hele dag en voorkom je pieken in je waardes.
Daarnaast is het belangrijk dat je geen snelle suikers meer eet, dus koekjes, snoepjes, chips enz. Ook in light-frisdranken zitten snelle suikers (ook al zitten er bijna geen calorieen in). Water, thee/koffie zonder suiker zijn dan beter.
Ook moet je oppassen met eten waar teveel koolhydraten in zitten. Friet en pasta (spaghetti) zijn echte koolhydratenbommen, hier kun je flinke uitschieters van krijgen.
Het beste, niet altijd het lekkerste, is als avondeten gewoon gekookte aardappelen, vlees en groenten. Een toetje kun je dan het beste laten staan. In vlees en kaas zitten trouwens geen koolhydraten.
De dietiste gaf ook aan dat het belangrijk is dat je wel genoeg melkprodukten binnen krijgt. Alle produkten van Optimel zijn goed, weinig suikers en kun je dus gewoon eten.

Mijn dagelijkse portie eten ziet er als volgt uit:
ontbijt:                                
yoghurt of kwark met een kopje thee of een glas water
tussendoor:                      
1 stuk fruit
lunch:                                      
2 boterhammen of 3 of 4  crackers met boter en vlees/kaas,  1 beker  optimel
tussendoor:      
snack a jacks of fruit, je kunt ook 1 liga of 1 sultana pakken (geen heel pakje)
avondeten:        
vlees/aardappelen/groente of frietje/kleine portie pasta, geen toetje
tussendoor:  
bakje joghurt met 1 stuk fruit.

Hopelijk kun je er iets mee,

gr. Hanneke

Heey Hanneke dank je wel,
Het rare is dat ik gewoon light frisdranken mocht hebben en dat heb ik ook gewoon gedaan de afgelopen dagen en toch blijft mijn suiker nu netjes onder de 7.
Ik ga vanavond echter friet eten... oeps.. hoop dat hij dan geen uitschieter maakt. We zullen wel zien moet 2 uur na het eten prikken dus afwachten maar.
Volgende week terug naar de diabetesverpleegkundige en naar de gynaecoloog en internist.
Ik eet nu idd wel 3 hoofdmaaltijden en dat deed ik voorheen niet ivm misselijkheid en vooral het uitslapen :D

Groetjes Macka

Terug
Bovenaan