zwangerschapscursus wel of niet?

hallo allemaal,

Mijn naam is Brinn, en ik ben 18 weken zwanger van ons 1e kindje.
Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op een zwangerschapscursus, maar ik kom er niet uit.
Het klinkt allemaal even zweverig en ik vraag me af of je het ook echt hard nodig hebt.
Ik ben een vrij rustig persoontje, en raak niet snel in paniek.
Kan mij iemand adviseren?

Groetjes,
Brinn

Hey Brinn.
Ik heb mijzelf nu aangemeld voor zwangerschapsgym. Hier in de buurt is heel veel zwangerschapsyoga te vinden, maar dat vind ik een beetje zweverig. Ik ben zelf ook een vrij rustig iemand maar ik vind alle informatie mooi meegenomen en het lijkt mij ook gewoon leuk om ervaringen uit te wisselen met vrouwen die ongeveer even ver zwanger zijn als ik. Maar ik hoor ook genoeg vrouwen die er niet aan mee willen doen hoor, het is natuurlijk gewoon jouw keuze. Maar als je toch besluit om het wel te doen moet je je wel snel in gaan schrijven.
Groetjes Eva, 16 weken en 4 dgn zwanger

Hallo,

Bij mijn eerste heb ik het wel gedaan. (zwangerschapsgym)
Ik vond toen de informatie die je kreeg alleen heel interesant
omdat ik toen heel onzeker was,en alles  was nieuw.
Maar voor de rest heb ik er spijt van gehad want alles wat je
daar leert ben je tijdens de bevalling alweer kwijt, en dan doe je het toch
op jou mannier.

Bij mijn tweede heb ik het dan ook niet meer gedaan, ik had echt zoiets van dit
is zonde van me geld.
Maar dit is mijn mening je moet het natuurlijk helemaal zelf weten.

Groetjes Ilona

Ik doe, nu 32 weken zwanger, sinds een paar weken zwangerschapsyoga. dit stopt de dag voor mijn verlof. Ik vind het interessant, met name het deel van bewust ademhalen is volgens mij best nuttig straks als je voor de eerste keer weeen moet opvangen. Ze geeft ook informatie over je bekkenbodemspier, oefeningen voor je rug en oefeningen voor na de bevalling. Daarnaast is het supergezellig met alle meiden die net zover zijn. Partnerles; nu we die gedaan hebben krijg ik elke avond rugmassage! De weeendans is niet voor ons weggelegd, we moesten lachen maar hebben er nu nog lol om dus het is best ergens goed voor.

Ik zwem zelf al 1 keer in de week anders had ik daarvoor gekozen. Denk dat je gewoon moet afwegen wat belangrijk is voor jezelf. Ik hou mijn conditie zelf wel op peil, mij ging het om leren ontspannen en bewust worden.

Succes met je keuze!

Hoi,

Ik ben zelf heel enthousiast over de yoga. In het begin was het wel een beetje wennen met uitspraken als 'adem naar je kindje' ed. Maar voor de rest bleek het zweverige heel erg mee te vallen. Ik ben zelf ook een vrij nuchter iemand, die zich niet snel gek laat maken.

De weeendans zie ik mezlef ook niet snel doen (en mijn partner ook niet). Maar bepaalde amdemhalingstechnieken en houdingen (de moederhouding is voor mij heel erg fijn)  gebruik ik nu al als ik last heb van harde buiken of pijn in mijn rug.

Wat ik wel vaak hoor is dat de vrouwen die yoga hebben gedaan hier veel aan hebben gehad tijdens de bevalling. De ontspannings en ademhalingsoefeningen hebben hun echt geholpen. Dit vertelde de verloskundige mij en ik hoor het ook van de vrouwen in de groep die al zijn bevallen.

Ik volg sinds dat ik 20 weken zwanger ben zwangerschapshaptonomie, dit werd me aangeraden door de vk om wat rustiger in mijn zwangerschap te staan.
In het begin dacht ik wat moet ik hiermee en vond het zweverig klinken maar ik heb me toch ingeschreven.
Uiteindelijk heb ik er nu al veel aan gehad, ze hebben echt handige oefeningen om te ontspannen en ik denk dat ik daar met de bevalling wel wat aan heb.
Het klinkt alsnog allemaal wel een beetje zweverig maar als je daar doorheen prikt dan is het gewoon erg nuttig.
Verder volg ik sinds afgelopen donderdag de cursus bevallen (soort zwangerschapsgym) en dat vindt ik toch wel erg leuk.
Ik volg dit meer om iets samen met mijn vriend te kunnen doen (alle avonden zijn namelijk met partner) zodat we beide een idee krijgen hoe een bevalling werkt en om contact te hebben met andere stellen die ook zover zwanger zijn als wij.
Of we hier iets aan zullen hebben met de bevalling, geen idee. dat zien we dan wel weer.

Groetjes patricia 27 weken zwanger

Hoi Brinn,

Heb bij mijn eerste ook geen cursus gedaan. De zwangerschapsgym was vol en yoga leek me ook erg zweverig. (later hoorde ik dat dit allemaal wel mee viel..) Tijdens de bevalling gaf m'n lichaam vanzelf aan wat er nodig was en het puffen ging ook helemaal vanzelf. Ik had wel het voordeel dat ik een  vriendin verpleegster had die officieel geen dienst had en er daarom de hele  tijd bij was. Normaal als je in het ziekenhuis bevalt dan heb je die luxe niet en zij gaf samen met de verloskundige ook goed aan wanneer ik moest puffen en de rest.

Had het ook nagevraagd bij die vriendin en die doet best wel een aantal bevallingen per maand, zij gaf aan dat de meesten het gewoon vergeten als ze bezig zijn en dat je lichaam het vanzelf overneemt. Haha, meestal was het de man die alles goed had onthouden en dan ernaast stond en vertelde hoe het moest

Ik had trouwens wel van iemand een boekje van zwangerschapsgym geleend om te lezen over hoe je moet ademhaling. Misschien is dat nog een idee voor je?

Groetjes,
Jo

Voor mij geen zwangerschapscursus hoor. Ik zou me niet op mijn gemak voelen in zo'n groep. Heb het bij de bevalling van Daniel ook niet gemist. Ben toen wel op zwangerschapszwemmen gegaan, maar dat is meer om je lichamelijke conditie te bevorderen.

Groetjes, Yvette

Terug
Bovenaan