zwangerschapscursus wel of niet?

ik wilde tijdens mijn vorige zwangerschap  ook niet naar zo'n zweverige cursus van 'duik in je wee' of 'adem naar je kind' ofzo, maar ik wilde me wel graag praktisch voorbereiden op de bevalling.
ik kreeg toen een tip om zwangerschapsmensendieck te gaan doen en dat was super!!
je kreeg hele praktische tips voor je houding etc. tijdens de zwangerschap en een duidelijke uitleg van wat je wachten staat tijdens de bevalling en tips hoe je daar het beste doorheen komt (uitleg over puffen, persen, etc.).
er was ook een partnerles waar mijn man vreselijk tegenop zag (hij is nogal nuchter), maar zelfs hij moest toegeven dat het supernuttig en praktisch was (bijv. tips over hoe je man je tijdens de bevalling kan masseren, het beste drinken aan je kan geven, etc.) gelukkig hoefde hij niet mee te puffen ofzo! mijn man is arts en  wist echt wel wat van bevallingen, dus dat hij het nuttig vond zegt wel wat!
maar goed, doe waar je je zelf het beste bij voelt, in afrika volgt ook niemand een cursus en daar worden ook gewoon baby's geboren, dus echt nodig is het natuurlijk niet.

veel succes!

groetjes,
mama in amsterdamzuid
10 wk. + 5 dg. zwanger van de 2e

Ik heb geen enkele zwangerschapscursus gevolgd.
Teveel gehoord in mijn omgeving dat ze er totaal niets aan hadden als het zover was.
Dat het meer een gezellige theekrans was, dan dat het nuttig was.
En ik kan niet zeggen dat ik het ook maar enigzins gemist heb.

Gr. Alice
mv Eva 27-9-08

Hallo,

ik heb het ook niet gedaan en niet gemist.
Zo'n verloskundige legt tijdens je bevalling 1 keer uit hoe je moet puffen, je denkt, "o, okee" en je doet het. Niks aan...

Ik zag idd ook een beetje op tegen dat zweefgedoe, en met mijn partner erheen dat leek me al helemaal vreselijk.
Menschendieck klinkt goed, bij een eventuele volgende ga ik daar ook eens naar kijken.

Succes!
Groetjes, Jose

Ik kon me via mijn kraamhulporganisatie opgeven voor zwangerschapscursus. Daar heb ik heel veel geleerd waar ik echt nog nooit van gehoord had. Ik ben erg blij dat ik geweest ben en dan ik de weeen goed kon opvangen en ook achteraf was voorbereid hoe mijn lijf zou zijn.

Niemand had mij verder verteld dat je nog een week zo'n hang buik hebt als je bevallen bent. Was wel blij dat ik dat vooraf wist anders had ik me er zorgen om gemaakt of die nog wel zou bij trekken :D

Hallo,

Ik heb nu een aantal lessen zwangerschapsyoga achter de rug. Het is verre van zweverig. Je krijgt er juist ontzettend handige tips, je leert rustig te blijven en verschillende ademtechnieken. Er was een partneravond en daar kregen de partners tips, waar moeten ze op letten hoe ze kunnen helpen etc. Kortom echt niet zweverig en erg leuk. Voordeel vind ik ook dat het echt even ontspannen is om heen te gaan. Ik heb een vrij drukke baan en voor mij is het echt even een rustmoment voor mezelf en mijn kleine. Een aanrader dus!!

Succes!

groetjes

Terug
Bovenaan