Zwangerschapscursussen! Ik zie de bomen en het bos niet meer...

A

Anoniem

Guest
Ik zie de bomen en het bos niet meer...
Ik houd wel van zwemmen, dus had ik besloten me in te schrijven voor zwangerschapszwemmen. Terwijl ik daarover informatie zoek, vind ik nog veel meer. Het is mij ondertussen wel duidelijk dat alleen een beetje zwemmen niet genoeg gaat zijn. Ik moet op zwangerschapscursus en misschien nog zwemmen erbij.
Maar wat zal ik gaan doen? Yoga? Is dat niet te zweverig? Wat heb ik daaraan? Verder is er haptonomie 'samen bevallen', 'rondom zwangerschap' en nog veel meer. Er is heel veel aanbod, maar wat is wijsheid?
Wat gaan jullie doen? Of - als jullie het al eens gedaan hebben - hoe is dat bevallen (letterlijk en figuurlijk)? Ik ben verschrikkelijk bang voor de bevalling, dus ik kan alle techniek en pijncontrole en zelfbeheersing gebruiken, voordat ik mijzelf bewusteloos hyperventileer.
Ik durf waarschijnlijk geen pijnbestrijding op andere wijze te nemen, omdat er kleine risico's voor het kindje aanzitten. (Heel klein, maar toch...)
Ik zou heel graag willen weten welke keuzes jullie gemaakt hebben en gaan maken, welke argumenten daarbij een rol hebben gespeeld en wat jullie ervaringen zijn. Ik woon trouwens in Hoofddorp. Dus ook tips voor zwangerschapscursussen daar in de omgeving zijn heel welkom!

Groetjes,
Annabel

Hoi Annabel,
Ik was ook erg aan het twijfelen wat ik zou gaan doen. Ik heb er voor gekozen om de gewone zwangerschapscursus te doen via Amstelring. Ga op 15 februari voor het eerst in Hoofddorp. Dit is de echte basiscursus, ik hou namelijk niet zo van "zweverig" enzo. Als je lid wordt van Amstelring is de cursus ook een stuk goedkoper.
Groetjes Mariska

Hallo,
ik en mijn man hebben de curcus samen bevallen gedaan.
Wij hebben er heel veel van geleerd van tot hoe het lichaam nu in deze zwangere periode werkt en ademshaal oefeningen.
wij vonden het ook fijn dat dit met zijn 2e kon.
en was wel s'avonds.
hoop dat je een fijne curcus vind
XxX sylvia

Hallo Annabel,
Ik heb bij mijn 1e 2 zwangerschappen Yoga gedaan: heerlijk. Ik moet zeggen, dat ik geen moeite heb ondernomen om iets anders te overwegen. Ik zag altijd tegenover ons huis zwangere mensen oefeningen doen en ik dacht: maakt me niet uit wat het is, als het maar dichtbij is. Toevallig is dit zeer goed bevallen en koos ik voor de 2e keer dit ook. Maar het verschilt per persoon. Mijn zusje heeft in Utrecht zwangerschapsyoga gedaan en dat vond zij veel te zweverig, terwijl mijn yoga echt niet zweverig was.
Groetjes, Yoeke

Hoi Annabel,
Ik heb bij de zwangerschap van mijn zoon een cursus mensendieck gedaan. Ook
gericht op zwangeren natuurlijk. We waren met 4 dames. Heel gezellig. En we  hebben veel info gekregen over hoe een zwanger lijf werkt en over de bevalling hoe dat eraan toe gaat. Maar ook info over de houding ed. Daarvoor ging ik ook heen want ik heb helaas rugklachten.
Ook heb ik zwangerschapszwemmen gedaan. Heerlijk voor de ontspanning en voor de  beweging.
Dat laatste ga ik nu ook zeker weer doen dat is me prima bevallen.
Maar ik ga niet meer op een cursus. Want ik heb gemerkt dat je oerkracht het toch
wel van je overneemt tijdens de bevalling. En ik moet zeggen dat ik tijdens de hele
lange bevalling meer heb gehad aan de tips van de verpleging en de gyn (indicatie) dan aan alles wat ik op cursus heb geleerd. Wel heb   ik nog met 2 vrouwen contact van die cursus en dat is dan wel weer gezellig. Maar verder...
Maar natuurlijk moet je gewoon lekker doen waar jij je goed bij voelt.
Wees niet te bang voor bv hyperventilatie door de angst. Je wordt goed begeleid.
Succes met kiezen
Liefs Melanie (21.1wk)

Hoi Annabel.
Ik heb samen met mijn partner de cursus 1 en 1 wordt 3 gedaan. Volgens mij is dat ongeveer hetzelfde als "samen bevallen". Je neemt de basistechnieken door, je leert op je ademhaling letten tijdens het puffen, en je krijgt ook vooral heel veel theorie waar je ook echt wat aan hebt! De cursus is ons heel goed bevallen.
Ik had me ook opgegeven voor yoga, maar daar heb ik uiteindelijk maar 2 lessen van gevolgd, want dit was me veel te zweverig.. (ik moest me op een gegeven moment gaan concentreren net zo lang tot ik een rose olifantje voor me zag?!?!.. Dit was dan om te leren je af te zonderen van alles om je heen, maar duidelijk niks voor mij haha..)
Succes met je keuze!!
Gr. Anne-Marie

Hallo
Ik heb bij de 1e zwangerschap de zwangerschapsyoga gedaan.
Vond het op zich wel leuk maar niet voor een 2e keer. Ik ben er wel achter gekomen dat het zweverige ook niet echt voor mij is weg gelegd en van die verhalen je ligt op het strand en hoort het water golven en dan moet je je daar op inleven.
Nu bij de 2e heb ik me opgegeven voor de cursus zwangerschapsbegeleiding.

Groetjes bg

veel keus kan moeilijk zijn! Vond ik ook.

De sfeer zweverig / ouwehoerderig etc hangt natuurlijk af van de docent en de andere mensen bij de cursus. Verder zijn er cursusen die wat informatiever van aard zijn (zoals samen bevallen) en cursussen die dat meestal veel minder zijn (zoals zwemmen en yoga). Maar het kan wel heel fijn zijn om die cursussen te doen om lekker in beweging  te blijven.

wij wilden per se  samen een informatieve cursus doen en dat maakte de keuze een stuk makkelijker (meeste dingen vallen dan af): haptonomie / samen bevallen.   Hij heeft toen  gekozen voor samen bevallen. De bevalling moet nog komen. Maar  we hebben het gevoel redelijk voorbereid te zijn en dat is wel prettig.

Daarnaast doe ik zelf aan zwangerzwemmen, gewoon voor de ontspanning en broodnodige beweging.

groetjes,
Janneke

Terug
Bovenaan