zwangerschapscursussen

A

Anoniem

Guest
Meiden, ik ben heel erg aan het twijfelen. Nu ik wat zekerheid heb over de zwangerschap zit ik te denken aan zwangerschapscursussen. Maar nu weet ik dus niet of dit echt noodzakelijk is en wat voor cursussen ik eventueel zou willen volgen. Hebben jullie hier ervaring mee? Zoja, wat voor cursussen hebben jullie gevolgd dan? Zelf leek zwangerschapszwemmen mij wel leuk, maar dan leer je niet puffen. Is het leren opvangen van weeen echt noodzakelijk.

Hopelijk hoor ik veel ervaringen en tips zodat ik snel een keus kan maken.

Alvast bedankt!

Danielle

Hoi,

Ik heb bij de Ceasartherapie een cursus zwangerschapsbegeleiding gevolgd.

Daar leer je inderdaad puffen en ook over hoe de bevalling ongeveer gaat verlopen.
En de mannen mogen een keer meekomen, ook om te oefenen, maar ze hoeven niet mee te puffen.

Verder leer je je bodembekkenspieren aanspannen en nog een paar oefeningen.  En je doet ontspanningsoefeningen.
De laatste les kregen we oefeningen mee voor in het kraambed.

Bij mij waren het 8 lessen van een uur.
Ik vond het wel nuttige lessen, maar in de laatste lessen werd alles wel een beetje herhaald. Verder vond ik de ontspanningsoefeningen niks, maar dat is meer een persoonlijk iets.
En ik had gedacht dat je wel wat meer gymnastiekoefeningen ging doen, misschien doe je dat wel als je echte zwangerschapsgymnastiek doet.

Groetjes,

Linda

Hoi Danielle,

Ik denk dat het heel persoonlijk is of en welke cursus je wilt gaan doen. Zelf heb ik bewust gekozen om geen cursus te volgen, om de simpele reden dat ik geen zin had in het "geklaag" van medezwangeren. De een vindt het prettig om zoveel verhalen te horen de ander niet. Van vriendinnen heb ik begrepen dat er meer gepraat wordt dan iets anders op die cursussen  en ik had daar persoonlijk geen behoefte aan. Ik fitness 1x per week en ik zwem 1x per week met een  vriendin, gewoon baantjes trekken en dat is echt heerlijk. Ik heb misschien wel makkelijk praten omdat ik geen last heb van bekken, rug, buik of wat dan ook. Volgens mijn vk is het ook niet noodzakelijk om een cursus te volgen, omdat je lichaam tijdens de bevalling automatisch weet wat het moet doen, je gaat automatisch goed ademen (puffen) en je   weet instinctief hoe je het beste de weeen op moet vangen. Bovendien krijg je ook tips van de vk + omdat het gewoon voor iedereen anders is, is er niet 1 manier om bv weeen op te vangen, maar is het erg persoonlijk.
Succes met je keuze en geniet van deze heerlijke tijd  !

Groetjes Marianne (35 weken en 3 dagen)

Hoi, hoi,

ik heb zwangerschapsmensendieck gedaan en vond de info die ik daar kreeg heel erg interessant......maar dat ging dan met name over wat er tijdens een bevalling gebeurd met de baby en met je lijf. De onspanningsoefeningen die ik er geleerd heb  hebben mij nou niet echt door de bevalling heengesleept (ik had rugweeen). Tijdens de cursus heb ik inderdaad geleerd te puffen, maar toen ik aan het bevallen was, werd ik hier helemaal dizzy van en ben dus maar overgestapt op buikademen op advies van de vk. De rest van de bevalling heb ik de weeen opgevangen met buikademhaling en onder de douche staan. Mijn ervaring is dat je (als je nog nooit bevallen bent) je geen voorstelling kan maken voor hoe het zal gaan. Ondanks de cursus en de wetenschap dat bevallen niet echt prettig is overvalt de pijn je toch. Ik vond de cursusavonden echter wel gezellig en de partneravond helemaal. Dus mijn mening: als je gezelligheid zoekt en inderdaad wat wil kletsen na afloop van de cursus met medecursisten, dan moet je zeker een cursus doen.

Succes!!!

Groetjes Liz (mamma van Tycho)

hoi,

nee hoor leren puffen is niet noodzakelijk! ik heb geen cursus gedaan en het ging prima terwijl ik heel vaak hoor dat degenen die het wel hebben gedaan toch op hun eigen manier puften of ademden, weet je op het moment van bevallen kun je ze wel allemaal gedaan hebben, maar je ademt toch maar op 1 manier omdat je gewoon niet anders kan.
wel is het erg gezellig......
ik wil ook op zwangerschapszwemmen gaan heb bij de eerste nix gedaan maar het lijkt me wel erg lekker

gr brenda

nou toevallig zeg, ik heb me vandaag ook bezig gehouden met cursussen ed.
ik zocht alleen een cursus waar mijn partner ook mee kon .. en die zijn er hie rin de buurt niet zoveel
opzich ga ik niet omdat ik het NODIG vind maar het lijkt me wel een leuke kans om   mijn vriend er wat meer bij te kunnen betrekken en wellicht krijgt hij dan ook wat meer   het gevoel dat ie weet wat hem te wachten staat, en hoe hij zijn rol kan invullen als het eenmaal zover is... gewoon gezellig iets om samen   te doen..
groetjes en succes (F) greta

hoi hoi
om heel eerlijk te zijn heb ik alleen bij de eerste een zwangerschapcurcus gedaan en ik vondt het echt onzin en weg gegooit geld.
tegen die tijd dat je weeen krijgt gaat het akllemaal vanzelf en het persen ook,ik kan het weten heb er nu 4 en ben zwanger van de 5e.
als je het leuk vindt om met andere zwangere vrouwen om te gaan moet je het echt doen maar niet omdat het nodig is.
liefs sil

Hoi

Ik heb er wel voor gekozen om een cursus te doen. Dit vooral omdat ik mensen in de buurt wilde leren kennen. En toch nog sportief bezig te zijn. Het paardrijden had ik moeten stoppen omdat het paard ziek was. Ik heb er voor gekozen om zwangerschapsgym van de kruisvereniging te doen. Ik vond het erg tegenvallen. We deden maar weinig oefeningen en vaak hetzelfde. Ik moet er wel bijzeggen dat we een groepje vrouwen hadden die niet klaagden. Wilde ook gaan zwemmen maar dat is er niet van gekomen omdat ik vaak naar het paard ging.
Ik moet zeggen dat ze in het ziekenhuis of de verloskundige ook voordoen hoe je moet puffen. Ik vond alleen de manier van het ziekenhuis niet prettig en heb gewoon die van de cursus gedaan. Je moet informeren wat ze doen bij de verschillende cursussen en dan een keuze maken of niet. Succes met je keuze.

Groetjes Jannie

Terug
Bovenaan