zwangerschapscursussen

Hoi,
Ik heb de eerste keer zwangerschapsyoga gedaan. Daar leer je te ontspannen en het puffen. Kan niet zeggen dat ik er veel aan gehad heb. Ontspannen kan ik al vrij goed van mezelf, ook als ik pijn heb en dat ademen en puffen doet de verloskundige meestal ook mee (als je een goede hebt). De tweede keer heb ik bij de bibliotheek alleen het boek: 'Duik in je weeen' gehaald. Daar worden de ademhalingstechnieken nog eens uitgelegd en omdat ik de tweede keer een slechte verloskundige had (was alleen met haar eigen voorbereidingen bezig), heb ik daar wel iets aan gehad. Had het gevoel dat ik alles alleen moest klaren, mijn man mag namelijk nauwelijks bij me in de buurt komen als ik beval!! Of je een cursus volgt hangt denk ik ook af hoe je tegen de bevalling aankijkt. Als je angstig bent of je afvraagt of jij het wel kan, dan lijkt mij een cursus wel fijn. Ik persoonlijk kijk gewoon naar alle ieniminie-vrouwtjes die al drie kinderen op de wereld hebben gezet en denk:'Als zij het kunnen...dan kan ik het ook!!!
Groetjes Ivy

Hoi Dani, ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap helemaal geen zwangerschapscursus gedaan. Pas heel laat in de zwangerschap bedacht ik me dat ik misschien iets belangrijks zou missen (licht gevoel van paniek) en heb toen een docent zwangerschapsyoga opgebeld die me eventueel wel een prive les kon geven met oefeningen voor thuis. Uiteindelijk heb ik dat ook niet gedaan.

De bevalling kwam uiteindelijk eerder dan verwacht en ik was er voor mijn gevoel ook nog helemaal niet mee bezig (er moest in huis nog veel te veel gebeuren). De hele bevalling is heel automatisch gegaan. Ik vond zelf posities waar ik me prettig in voelde en dat puffen gaat zonder dat je er over nadenkt (en de verloskundige is er altijd nog om aanwijzigingen te geven).

Een zwangerschapscursus lijkt me lekker als je technieken zoekt om je te ontspannen,  als je vertrouwen krijgt  door meer kennis van wat er gaat komen, je wat tijd zoekt om met jezelf en de zwangerschap bezig te houden of als je het leuk vindt om in contact te komen met andere zwangere vrouwen uit je buurt.

Nu ben ik voor de tweede keer zwanger en zit te denken om een algemene cursus te doen, juist om wat tijd te nemen voor mezelf (mijn man)  en mijn zwangere lichaam te nemen. Het leren puffen hoeft voor mij niet zo.

Ik heb de eerste keer trouwens wel een uitgebreide borstvoedingscursus gevolgd, daarmee houd je je veel meer bezig met wat er allemaal na de bevalling gaat gebeuren (zeer waardevol)

Ik ben nu in verwachting van ons 2e kindje. Bij de eerste (nu 2 jaar geleden) heb ik hier in ons dorp zwangerschapsgym gevolgd. Ik vond opzich de curcus weinig voorstellen qua oefeningen enz. Hoofdzakelijk waren we aan het praten. Ik ben wel blij dat ik dit meegemaakt heb...je weet hoe het bij andere kan gaan en soms kom ik nog wel eens mensen tegen van de gym. Ik zal sommige later op de peuterspeelzaal ook tegen komen en dan heb je toch alweer even meer band met elkaar.

Nu denk ik niet dat ik een zwangerschapscurcus ga volgen. Ik wil wel iets gaan doen maar dan denk ik meer aan ontspannende activiteiten zoals; zwemmen en misschien wel iets creatiefs.

Op het moment dat je bevalling begint zal je lijf je wel vertellen wat prettig en goed is.
Succes

Terug
Bovenaan