<p>Hallo allemaal,</p><p>Zoals de titel al zegt is er bij mijn 2e zwangerschap met 24 weken zwangerschapsdiabetes ontdekt. </p><p>Er was geen aanleiding om deze test te doen, maar omdat mijn dochter vorig jaar overleden is 7 dagen na mijn bevalling wilden we deze zwangerschap alles wat er maar kan zijn uitsluiten.<br />Mijn dochter is overleden na een zwangerschap van 41.5 weken door zuurstofgebrek tijdens de bevalling. De gynaecoloog is hier uiteindelijk officieel verantwoordelijk voor gehouden. Ik zal daar hier niet verder te veel over uitweiden. Ik wilde het wel vermelden omdat dat wel de reden is van mijn angst, wantrouwen en onzekerheid.</p><p>Mijn waarden zijn goed onder controle, ik weet zelf hoe ik moet eten aangezien ik ook PCOS heb en dus al een dieet had gevolgd op basis van stabiele bloedsuikerwaarden. Echter heb ik toen nooit gemeten.</p><p>Mijn waardes liggen tussen de 4 en 6 na het eten en na een patatje of 2 volkoren boterhammen wil het nog wel eens 6.1-6.8 zijn. </p><p>Daar begint de verwarring bij mij al. Ik kan 75 gram koolhydraten eten uit patat, 2 frikandellen, pindasaus en mayonaise en dan een waarde hebben van 6.1. Maar ( vooral na lunch ) 2 volkoren boterhammen met omelet (eiwitten dus vertraagd suiker opname) zit ik op 6.2? Deze waardes zijn 1.5 uur na mijn laatste hap.</p><p>Ook check ik na 2.5 uur na patat nog een keer en dan zit ik rond de 5, dus het is ook niet zo dat mijn waardes keihard stijgen en weer keihard dalen na zo'n bord snelle koolhydraten, of nog verder stijgen zoals de diabetes verpleegkundige mij zei. Ze zei, ja het kan zijn dat je na patat later piekt vanwege het vet. WAT heeft het dan voor zin om altijd 1.5 uur na het eten te prikken als het dus verschil maakt WAT je eet? Ik legde haar uit dat dat bij mij niet aan de orde is en dus netjes weer daalt. Oh oke fijn was het antwoord. Vervolgens kan ik er nog steeds niks mee.</p><p>Wat ik nu niet snap is dat ik na 3 volkoren speltwafels altijd tussen de 4.5 en 5.0 (belegd met gekookt ei, hummus of kaas) maar vandaag ineens op 5.5? Terwijl ik normaal zelfs een glas melk erbij drink en dat vandaag niet eens heb gedaan. Ook ben ik na het eten de honden uit gaan laten dus ik heb ook nog bewogen. Ik wandel overigens 4x per dag met de honden dus beweging heb ik ook genoeg ( rondjes van 20 a 30 min per keer ), regelmatig ga ik ook nog wel langer met ze lopen a een uur of anderhalf, lekker op het strand of in het bos. Of een rondje fietsen met ze. Ook probeer ik zoveel mogelijk met de fiets te doen voor extra beweging.<br /><br />Ook na 3 volkoren crackers --> 33 gram koolhydraten zit ik de ene keer rond de 5.7 en de andere keer 5.1 terwijl ik ze het zelfde beleg!<br /><br />3 speltwafels met hummus en kaas is 18 gram koolhydraten, en dan had ik dus 5.5, terwijl ik na 100 gram koolhydraten pas boven de 7 zit! 1x gehad en toen zat ik op 7.2, dus ook niet schokkend.<br />1 mergpijpje is ook 18 gram koolhydraten, en dan gebeurd er dus niks, ja ik ga van 4.1 naar 4.2??</p><p>Gisteravond was mijn waarde na vlees en groenten 4.8 en na het avondeten is het meestal max 5.3 dat blijft wel hetzelfde lijkt.</p><p>Ik ben bijna 31 weken zwanger, is dit een teken dat het erger word?<br />Heb zoveel angst dat ik op een gegeven moment zonder dat ik het door heb soms boven de 7 zit. Ik wil niet dat mijn baby straks last heeft omdat ik het niet gemerkt heb!</p><p>Ik snap niet dat mijn waardes zo variëren na het eten van hetzelfde? 's Morgens 2 boterhammen zorgen voor een lagere waarde dan bij de lunch. Maar zo kan ik er dus geen pijl op trekken en weet ik niet of het allemaal goed gaat op dagen dat ik niet prik. Dus ik prik ik obsessief en word ik heel droevig van 'hogere' (tussen 5.5-6.5) waardes na koolhydraatarme producten. Ik krijg hier zoveel stress van, en ik kan je vertellen dat deze zwangerschap al niet zorgeloos is. Niemand kan het me uitleggen. De diabetesverpleegkundige kan ik ook geen wijs uit. Zoek dan maar liever ervaringsdeskundigen.</p><p>Ik lees online (moet ik misschien ook niet doen) dat sommige vrouwen toch grote baby's krijgen of baby's met lage suiker terwijl ze de suiker onder controle hadden.</p><p>Maar dat kan toch helemaal niet? Als mijn bloedsuiker nooit te hoog is kan de baby toch niet gewend raken aan hoge bloedsuikers? En kan de baby toch niet te groot worden daardoor? Ik snap die verhalen niet. </p><p>Ons zoontje was met 29.5 precies gemiddeld qua groei a 1400 gram.<br />Mijn fundus hoogte 28 cm, dus ook precies gemiddeld. Zelf was ik bij 24 weken 5 kg aangekomen (ook niet schokkend), inmiddels zijn dat er nog maar 2,2kg bij 30.4</p><p>Dus het lijkt er op alsof hij nooit last heeft gehad van hoge waardes van mij.</p><p>Onze dochter was overigens bij de geboorte 3750 gram na 41.5 weken. Dus ook dat is niet eens zwaar.</p><p>Ik kan ook zeker wel de positieve kanten van zwangerschapsdiabetes zien. Ik ben fit, heb een goede afleiding door veel bezig te zijn met voeding, en ik leer er heel veel van. <br />Sommige dagen kan ik wel denken.. Joh zolang je onder de 7 zit is het allemaal prima. </p><p>Maar nu ben ik weer bang dat het erger aan het worden is. </p><p>Pfff, ik word gek van mezelf hoor! Maar na wat er allemaal gebeurd is voel, hoor, zie ik alles. Ik ken zoveel verhalen inmiddels op welke manieren baby's zijn overleden dat ik me eigenlijk niet eens meer kan voorstellen dat deze zwangerschap überhaupt kan eindigen in een gezonde baby in mijn armen. Dat voelt meer als een droom dan als werkelijkheid. </p><p>En stress is ook niet goed voor de baby is een antwoord die ik liever niet krijg, want nadat je een kind hebt moeten begraven is het erg moeilijk om een volgende zwangerschap stressloos door te gaan. Dat kan gewoonweg niet. Al met al groeit de baby normaal, beweegt goed, en lijkt gezond te zijn.</p><p>Het voelt eigenlijk alleen al fijn om dit even op te schrijven allemaal. </p><p>Liefs,</p><p> </p>