Zwangerschapsdiabetes bij 2e zwangerschap na overlijden 1e kindje

<p>Hallo allemaal,</p><p>Zoals de titel al zegt is er bij mijn 2e zwangerschap met 24 weken zwangerschapsdiabetes ontdekt. </p><p>Er was geen aanleiding om deze test te doen, maar omdat mijn dochter vorig jaar overleden is 7 dagen na mijn bevalling wilden we deze zwangerschap alles wat er maar kan zijn uitsluiten.<br />Mijn dochter is overleden na een zwangerschap van 41.5 weken door zuurstofgebrek tijdens de bevalling. De gynaecoloog is hier uiteindelijk officieel verantwoordelijk voor gehouden. Ik zal daar hier niet verder te veel over uitweiden. Ik wilde het wel vermelden omdat dat wel de reden is van mijn angst, wantrouwen en onzekerheid.</p><p>Mijn waarden zijn goed onder controle, ik weet zelf hoe ik moet eten aangezien ik ook PCOS heb en dus al een dieet had gevolgd op basis van stabiele bloedsuikerwaarden. Echter heb ik toen nooit gemeten.</p><p>Mijn waardes liggen tussen de 4 en 6 na het eten en na een patatje of 2 volkoren boterhammen wil het nog wel eens 6.1-6.8 zijn. </p><p>Daar begint de verwarring bij mij al. Ik kan 75 gram koolhydraten eten uit patat, 2 frikandellen, pindasaus en mayonaise en dan een waarde hebben van 6.1. Maar ( vooral na lunch ) 2 volkoren boterhammen met omelet (eiwitten dus vertraagd suiker opname) zit ik op 6.2? Deze waardes zijn 1.5 uur na mijn laatste hap.</p><p>Ook check ik na 2.5 uur na patat nog een keer en dan zit ik rond de 5, dus het is ook niet zo dat mijn waardes keihard stijgen en weer keihard dalen na zo'n bord snelle koolhydraten, of nog verder stijgen zoals de diabetes verpleegkundige mij zei. Ze zei, ja het kan zijn dat je na patat later piekt vanwege het vet. WAT heeft het dan voor zin om altijd 1.5 uur na het eten te prikken als het dus verschil maakt WAT je eet? Ik legde haar uit dat dat bij mij niet aan de orde is en dus netjes weer daalt. Oh oke fijn was het antwoord. Vervolgens kan ik er nog steeds niks mee.</p><p>Wat ik nu niet snap is dat ik na 3 volkoren speltwafels altijd tussen de 4.5 en 5.0 (belegd met gekookt ei, hummus of kaas) maar vandaag ineens op 5.5? Terwijl ik normaal zelfs een glas melk erbij drink en dat vandaag niet eens heb gedaan. Ook ben ik na het eten de honden uit gaan laten dus ik heb ook nog bewogen. Ik wandel overigens 4x per dag met de honden dus beweging heb ik ook genoeg ( rondjes van 20 a 30 min per keer ), regelmatig ga ik ook nog wel langer met ze lopen a een uur of anderhalf, lekker op het strand of in het bos. Of een rondje fietsen met ze. Ook probeer ik zoveel mogelijk met de fiets te doen voor extra beweging.<br /><br />Ook na 3 volkoren crackers --> 33 gram koolhydraten zit ik de ene keer rond de 5.7 en de andere keer 5.1 terwijl ik ze het zelfde beleg!<br /><br />3 speltwafels met hummus en kaas is 18 gram koolhydraten, en dan had ik dus 5.5, terwijl ik na 100 gram koolhydraten pas boven de 7 zit! 1x gehad en toen zat ik op 7.2, dus ook niet schokkend.<br />1 mergpijpje is ook 18 gram koolhydraten, en dan gebeurd er dus niks, ja ik ga van 4.1 naar 4.2??</p><p>Gisteravond was mijn waarde na vlees en groenten 4.8 en na het avondeten is het meestal max 5.3 dat blijft wel hetzelfde lijkt.</p><p>Ik ben bijna 31 weken zwanger, is dit een teken dat het erger word?<br />Heb zoveel angst dat ik op een gegeven moment zonder dat ik het door heb soms boven de 7 zit. Ik wil niet dat mijn baby straks last heeft omdat ik het niet gemerkt heb!</p><p>Ik snap niet dat mijn waardes zo variëren na het eten van hetzelfde? 's Morgens 2 boterhammen zorgen voor een lagere waarde dan bij de lunch. Maar zo kan ik er dus geen pijl op trekken en weet ik niet of het allemaal goed gaat op dagen dat ik niet prik. Dus ik prik ik obsessief en word ik heel droevig van 'hogere' (tussen 5.5-6.5) waardes na koolhydraatarme producten. Ik krijg hier zoveel stress van, en ik kan je vertellen dat deze zwangerschap al niet zorgeloos is. Niemand kan het me uitleggen. De diabetesverpleegkundige kan ik ook geen wijs uit. Zoek dan maar liever ervaringsdeskundigen.</p><p>Ik lees online (moet ik misschien ook niet doen) dat sommige vrouwen toch grote baby's krijgen of baby's met lage suiker terwijl ze de suiker onder controle hadden.</p><p>Maar dat kan toch helemaal niet? Als mijn bloedsuiker nooit te hoog is kan de baby toch niet gewend raken aan hoge bloedsuikers? En kan de baby toch niet te groot worden daardoor? Ik snap die verhalen niet. </p><p>Ons zoontje was met 29.5 precies gemiddeld qua groei a 1400 gram.<br />Mijn fundus hoogte 28 cm, dus ook precies gemiddeld. Zelf was ik bij 24 weken 5 kg aangekomen (ook niet schokkend), inmiddels zijn dat er nog maar 2,2kg bij 30.4</p><p>Dus het lijkt er op alsof hij nooit last heeft gehad van hoge waardes van mij.</p><p>Onze dochter was overigens bij de geboorte 3750 gram na 41.5 weken. Dus ook dat is niet eens zwaar.</p><p>Ik kan ook zeker wel de positieve kanten van zwangerschapsdiabetes zien. Ik ben fit, heb een goede afleiding door veel bezig te zijn met voeding, en ik leer er heel veel van. <br />Sommige dagen kan ik wel denken.. Joh zolang je onder de 7 zit is het allemaal prima. </p><p>Maar nu ben ik weer bang dat het erger aan het worden is. </p><p>Pfff, ik word gek van mezelf hoor! Maar na wat er allemaal gebeurd is voel, hoor, zie ik alles. Ik ken zoveel verhalen inmiddels op welke manieren baby's zijn overleden dat ik me eigenlijk niet eens meer kan voorstellen dat deze zwangerschap überhaupt kan eindigen in een gezonde baby in mijn armen. Dat voelt meer als een droom dan als werkelijkheid. </p><p>En stress is ook niet goed voor de baby is een antwoord die ik liever niet krijg, want nadat je een kind hebt moeten begraven is het erg moeilijk om een volgende zwangerschap stressloos door te gaan. Dat kan gewoonweg niet. Al met al groeit de baby normaal, beweegt goed, en lijkt gezond te zijn.</p><p>Het voelt eigenlijk alleen al fijn om dit even op te schrijven allemaal. </p><p>Liefs,</p><p> </p>

Hoi hoi

Ik heb geen ervaring met het bovenstaande. Wel met de angst.
Ik heb een dochter van 11 en een zoontje van 12 weken. Tussen hun in zitten nog 6 zwangerschappen die steeds mis gingen. Steeds op een ander moment.
De zwangerschap van mijn zoontje was een hel....de angst om hem te verliezen was zo groot. 
Ik heb het uitgesproken bij de artsen . Ik kreeg daardoor heel veel extra controles. Twee keer in de week een half uur aan het ctg vele echos en dat heeft mij er door heen gesleept.

Spreek je angst uit. Ga desnoods iedere dag langs. Angst is inderdaad niet het beste. Bij mij hielpen die extra controles de angst een beetje onder controle te krijgen. 

Heel veel succes! En hopelijk kan je ook nog een beetje genieten van het zwanger zijn

Allereerst, wat vreselijk dat jullie je kindje verloren zijn. Heb gewoon tranen in mijn ogen dat dit is moeten gebeuren.
Heel veel sterkte nog met dit verlies.
Wat betreft zwangerschapsdiabetes, heb je het wel zeker?
Ik had het ook en testte echt met veel hogere waardes dan jij.
Naarmate de zwangerschap vordert, wordt het ook 'erger'. En over je verschillende waardes met wat je eet, je test niet altijd hetzelfde. Dit kan echt per keer verschillen. Is hetzelfde als dat je nuchter test. Dan zat ik bij mij ook tussen de 3,4 en 4,2 als hoogste.
Ik reageerde bijvoorbeeld heeel erg op brood. Heb toen koolhydraatarm brood gehaald. Na 2 normale boterhammen met kip en wat boter zat ik vaak aan de 7,3 na 2,5 uur!! Heb ook wel eens 8,3 getest. Weet even niet meer waar ik op moest zitten na 2,5 uur.
Het was voor mij ook echt een obsessie en ben toen ook 3 kilo in 1,5 week afgevallen omdat ik continue alles aan het tellen was en eigenlijk te weinig at.
Ik at alleen maar gezonde dingen, dus geen chips, koek etc. Wel aanvullingen zoals kaas, vleeswaren, olijven en nog meer dingen waar 'geen' koolhydraten in zitten.

Dit heb ik dus allemaal uitgevonden en zo wist ik waar ik op reageerde. Dit heb ik toen niet meer gegeten of echt afgewogen want ja, ik wilde geen groot kind natuurlijk.
Uiteindelijk is het niet zo zeer de diabetes waar je dan een groot kind van krijgt, maar als je toch de slechte dingen blijft eten dan kom je gewoon aan. Iemand die geen diabetes heeft kan een zwaarder kind hebben dan iemand met diabetes.
Onze dochter was 53 cm en 3280 gram. Ze werd met 27 weken geschat op 4,5 kilo als ik geen dieet zou volgen.
Ik kan me alleen maar voorstellen hoe zwaar het gemis moet zijn dus zeg ook niet ik weet hoe je je voelt. Ik kan alleen maar zeggen dat je niet zo streng voor jezelf moet zijn en dat je het fantastisch doet.
Het is allemaal niet makkelijk om ook nog eens alles te tellen, bij te houden en je verlies verwerken.
Probeer dit wat los te laten want je waarder zijn echt goed. Je bent geen zwaar kindje aan het creeëren.
Liefs..

Hi, 
Jeetje 6 zwangerschappen, wat een hel inderdaad!!
Uiteraard sta ik zeer goed onder controle. Ik zal ook in het Sophia Kinderziekenhuis bevallen onder begeleiding van de hoofd gynaecoloog daar. Tot 30 weken zat ik bij mijn eigen ziekenhuis met af en toe controle in het Erasmus/Sophia. 
Voor de 20 weken had ik elke week controle, Sinds 20 weken is dit om de week. Als ik me zorgen maak mag ik inderdaad meteen komen. Het ziekenhuis doet er echt alles aan om het mij zo makkelijk mogelijk te maken. Ook in het Sophia waar mijn dochter uiteindelijk overleden is kennen ze mijn verhaal en houden ze overal rekening mee. Bedankt voor je lieve berichtje.

@Lnoniem,
Bedankt voor je lieve berichtje, moest even een traantje weg pinken. 
Ergens zorgt de obsessie dus ook weer voor afleiding, alsof ik iets kan doen om deze zwangerschap goed te laten gaan. 
Mijn nuchtere waardes zitten altijd tussen 3.5 en 4.5, op sommige dagen kom ik niet eens boven de 4.7 uit de hele dag. 
Maar zou het bij mij nog zo erg kunnen worden dat ik insuline moet gaan spuiten?
Volgens het suikerdrankje heb ik het wel, ik had 8.2 2 uur na het drankje. Ik mocht 7.8 hebben. 
Ergens denk ik dat ik al jaren insuline resistent ben gezien mijn PCOS. Toen ik koolhydraat arm ging eten kreeg ik ook pas weer eisprongen. 
Vermoed dat ik bij mijn dochter ook wel suiker heb gehad dan, maar daar is niet naar gekeken. Ze kreeg wel een glucose infuus maar dat had met de hersenschade te maken. Ik kon haar natuurlijk niet voeden. Ze kreeg ook wel voeding via de sonde, heb gewoon 7 dagen afgekolfd zodat ze toch borstvoeding kreeg. 
Ik ben die zwangerschap ook niet enorm aangekomen en zij was ook niet groot dus last zal ze niet echt gehad hebben vermoed ik.
50 cm en 3750 gr na 41.5 weken.
Ik hoop maar dat deze laatste weken zo snel mogelijk voorbij gaan en de waardes goed zullen blijven... 
Maar jij moest 2.5 uur na de maaltijd testen?? Als ik dat doe zit ik weer op nuchtere waardes. Heb nog niet gehad dat t na 2.5 uur hoger is dan na 1.5 uur, ze zeiden tegen mij dat je suiker het hoogst is tussen 1.5 uur en 2 uur. 
Moet zeggen dat ik het maar sporadisch bekeken heb hoor. Maar ik dacht als ik na 1.5 uur rond de 5 a 6 zit dan kan t na 2 uur nooit ineens 7 zijn toch? Of wel?
Want dan snap ik hun reden om na 1.5 uur te testen niet.
Ik eet overigens ook lekker volvette kaas en yoghurt enzo, want wil ook niet blijven afvallen, heb ook niet veel honger gelukkig. 's avonds eten we ook wel eens snackjes, volkoren toastje met eiersalade, stukje worst, soms een paar mini frikandelletjes hihi.

Begon deze zwanger op 70.8 kg en ben 1.68 dus was niet echt te dik ofzo, er mocht wel wat af maar goed er zit 7 maanden tussen mijn zwangerschappen. 
Liefs,

Hoi, 
Wat ontzettend moeilijk allemaal he! Hier helaas ook ervaring met overlijden zoontje tijdens bevalling (8 pond). Ben zelf type 1 diabeet. Ik  heb geen ervaring met zwangerschapsdiabetes, want type 1 is heel anders. 
Ik wil je even een hart onder de riem steken. Je waardes zijn prachtig, ik zou zo willen ruilen (inmiddels 25 wekem zwanger met hele andere waardes). 
Het is wel heel normaal dat je verschillend kan reageren op dezelfde dingen. Hangt van zoveel factoren af: hoe is je waarde voor je gaat eten, snelle/langzame koolhydraten, veel/weinig vet, beweging, het weer (ja echt, bij type 1 tenminste wel) etc. De ene dag is 1+1 gewoon 2, de andere dag niet. 
Gezien je waardes vraag ik me ook af of je echt zwangerschapsdiabetes hebt hoor. En een groot kind krijgen is ook deels genetisch bepaald. 
Dus ik denk dat je goed bezig bent! Probeer minder te prikken (makkelijker gezegd dan gedaan) en blijf gewoon je best doen. Meer kun je niet doen! 
Heel veel sterkte met alles! 

Hoi, 
Wat ontzettend moeilijk allemaal he! Hier helaas ook ervaring met overlijden zoontje tijdens bevalling (8 pond). Ben zelf type 1 diabeet. Ik  heb geen ervaring met zwangerschapsdiabetes, want type 1 is heel anders. 
Ik wil je even een hart onder de riem steken. Je waardes zijn prachtig, ik zou zo willen ruilen (inmiddels 25 wekem zwanger met hele andere waardes). 
Het is wel heel normaal dat je verschillend kan reageren op dezelfde dingen. Hangt van zoveel factoren af: hoe is je waarde voor je gaat eten, snelle/langzame koolhydraten, veel/weinig vet, beweging, het weer (ja echt, bij type 1 tenminste wel) etc. De ene dag is 1+1 gewoon 2, de andere dag niet. 
Gezien je waardes vraag ik me ook af of je echt zwangerschapsdiabetes hebt hoor. En een groot kind krijgen is ook deels genetisch bepaald. 
Dus ik denk dat je goed bezig bent! Probeer minder te prikken (makkelijker gezegd dan gedaan) en blijf gewoon je best doen. Meer kun je niet doen! 

Hoi, 

Terug
Bovenaan