Zwangerschapsdiabetes bij 2e zwangerschap na overlijden 1e kindje

Hoi Minie,

Wat vreselijk zeg ?. Je verwacht ook niet dat t bij de bevalling nog mis gaat. Althans bij mij was dat het laatste waar ik bang voor was. Hoe gaat het nu met je deze zwangerschap?
Dat lijkt me zo zwaar. Diabetes type 1. Kun je ze wel redelijk onder controle houden tijdens je zwangerschap of is daar niks aan te doen? 
Ja ik weet ook niet of ik het echt heb dan. Maar bij te veel koolhydraten zit ik wel te hoog. Althans die ene keer na te veel patatjes dan. Verder hou ik er ook heel erg rekening mee dus misschien dat mijn waardes daarom goed blijven.. nog wel in ieder geval. 
Ben gewoon bang dat als ik het niet controleer ik wel te hoog zit zonder dat ik het door heb. 
Het is zo vreemd dat je op hetzelfde voedsel anders kan reageren, eigenlijk hebben 3 dagcurves in de week dan toch ook niet echt zin als je de ene dag goed reageert en de andere dag op hetzelfde slecht. Ik dacht dat ik nu wel wist wat ik kon eten maar omdat het dus wel eens verschilt twijfel ik. Dus krijg ik alsmaar meer de behoefte om extra te prikken. 
Kijk, het allerbelangrijkste is dat we straks ons zoontje gezond en wel mee naar huis nemen. Dat is waar ik op hoop en naar uit kijk. Echter zou ik het onwijs rot vinden als hij na zijn geboorte aan een glucose infuus moet omdat ik hoge waardes heb gecreeerd. En dat vergeef ik mezelf gewoon niet. Ik neem dus ook geen risico's zeg maar. 
Maar ik sla wel door inderdaad. Het is het enige waar ik in mijn hoofd controle over kan hebben. 
En soms kan ik er heel positief in staan. Maar vandaag even niet ?.

Hoi, 
Klopt idd, daar ga je echt niet vanuit. Ik heb  daarna alweer 2 gezonde kids gekregen, dus heb gelukkig wel positieve ervaringen. Het overlijden van mn oudste is bijna 9 jaar geleden. 
Ik denk echt dat t je rust geeft als je stopt met prikken, of bijv 1 dag per week een curve prikt. Als je bijna nooit boven de 7 zit, kan je lichaam het gewoon prima aan. Dus mocht je wel een x boven de 7 zitten (of je het nu weet of niet), regelt je lijf dat je er in de kortste tijd weer onder zit. 
Dat je de ene x bijv op 5 zit en de andere x op 5.5, is een minimaal verschil. Heeft ook te maken met de standaardafwijking van de meter. Zelfs als je direct na elkaar prikt, heb je verschillende waardes. Het gaat om de lijn, dus ik zou me om zo'n klein verschil niet  druk maken. 
Ik hoop dat ik je een klein beetje gerust kan stellen. Hoewel ik natuurlijk wel begrijp dat je hier voor je gevoel controle over hebt, word je hier echt niet gelukkig van. Mss is het nog een optie om niet in een keer heel veel koolhydraten te nemen, maar dat wat te spreiden? 
Heel veel sterkte en als je vragen hebt, gewoon blijven stellen he! 

Wat fijn Minie, dat je nog 2 gezonde kindjes hebt mogen krijgen. Al zal dat het gat in je hart van je zoontje nooit opvullen. Maar dat hoeft ook niet. 
Ja ik moet 3x per week een dagcurve prikken en straks 2x. Moet het inderdaad maar gaan proberen. Komen mensen zonder (zwangerschaps)diabetes ook wel eens boven die 7 na 1.5 uur vraag ik me wel eens af? Of kan dat alleen gebeuren als je alvleesklier niet meer optimaal werkt?
Nou dat is wel waar, die 7.2 was toen ook maar heel even. 1.5 na de maaltijd 7.2 en 2.5 uur na de maaltijd was het 5.0 geloof ik. Maar de diabetes verpleegkundige vertelde dat als je na 1.5 uur boven de 7 zit, je kindje te veel glucose krijgt en dus zelf insuline gaat aanmaken. Ook hebben ze wel gezegd dat een enkele keer geen kwaad kan.
In principe eet ik nagenoeg koolhydraatarm. Maar voor de baby en om niet te veel af te vallen eet ik af en toe volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren crackers of volkoren brood. En dan ook wel eens een glas melk. Daarom schrok ik (sorry want voor jou is dat natuurlijk helemaal niet schrikken) van de 5.5 na 18 gram langzame koolhydraten. Terwijl ik op 6.1 zit na 75 gram snelle koolhydraten. Dat rijmt in mijn hoofd dan weer niet haha.
Maar je hebt me zeker wel gerust gesteld hoor. Ik kan er gewoon niet tegen dat ik het niet 100% begrijp. Hoe het allemaal werkt enzo. 
Maar die afwijking ja inderdaad. Alleen ik zie een soort trend.. altijd tussen de 4.7 en 5.0 na 3 speltwafels met hummus en kaas en dan ineens een keer 5.5 dat lijkt voor mij dan een verhoging zeg maar. 
Pfff moet het inderdaad maar los laten. Alleen voel me zo apart op dagen dat ik niet hoef te prikken. Alsof ik alle controle kwijt ben. 
Maar ik ga t zeker proberen. Bij het ziekenhuis waar ik vanaf nu controle heb hoef ik als het goed is maar 2 dagcurves per week te maken. 

Hoi, 
Klopt helemaal, maar dat zul jij ook vast (gaan) ervaren. Het gat blijft altijd, zijn plekje is altijd leeg. Dat is ook goed, want de andere kinderen zijn geen vervangers en dat hoeft ook niet. 
Ik heb weleens begrepen dat mensen zonder (zwschaps)diabetes onder de 8 zouden moeten blijven. Dus dan zit jij niet eens te hoog;) 
Ik snap je wel hoor, je wilt ook ergens de controle over hebben. Is ook erg traumatisch lijkt me, om na een paar dagen je kleintje te verliezen. Die angst hou je wellicht altijd bij je. 
Nogmaals het beste met alles! 

Hi,
Inderdaad hoor, Dani blijft voor mij altijd mijn 1e dochter. Niks of niemand kan dat vervangen. Ik ben ook trots op haar. Ze heeft zo gevochten die week. Zo stoer. 
Vandaag gaat het gelukkig ook wel weer beter. 
Nee klopt inderdaad, geloof zelfs niet nuchter onder de 9. Maar tijdens zwangerschap zou de grens lager liggen omdat ze meer risico zien vanaf 7.
Bedankt!

@Iris-28
Belangrijkste is dat je niet jezelf de schuld geeft van het overlijden. Dat je daarom zo veel test en er mee bezig bent.
Bij mij werd het eigenlijk alleen maar makkelijker naarmate de zwangerschap vorderde. Denk dat het kwam doordat ik wist wat ik mocht eten toen en het vanzelf ging.
Als jij nu zo mooi test dan denk ik persoonlijk niet dat het nog veel hoger gaat zijn.
Ik moet idd 2,5 uur na de maaltijd testen en dan niet hoger dan ik dacht 6,8. Poeh het is pas 8 maanden geleden maar weet het gewoon niet meer.
Heb vooral in het begin gehad dat ik na 2,5 uur wel eens aan de 8,3 zat. Nou dan zat ik echt in de put en kon ik wel janken.
Ergens was ik ook heel obsessief bezig met testen want ik wilde dit mijn kindje toch niet aan doen, ook geen groot kind en voelde me vooral heel erg mislukt.
Daarom ook mijn zin dat het allemaal niet makkelijk is om ook nog eens hier op te letten.
Daarbij helpen die emoties en hormonen je ook niet echt mee. Alles kwam bij mij echt x 5 binnen.

Ik wil je nog een fijne zwangerschap toewensen en zet m op straks tijdens de bevalling.
Dit kan ik heel makkelijk zeggen, maar ik hoop dat je er toch wat rustig in kan gaan. Ook de laatste weken van je zwangerschap nog echt ontspannen.
Ga nog weg voor een zwangerschapsmassage en, dit klinkt heel zweverig maar doe 2 x per dag een ontspanningsoefening.
Op YouTube staat die van Jacobson. Ga op bed liggen en zet dit eens op, je merkt echt dat dit werkt en spanningen los kan laten.
Geniet straks ook lekker van je kleintje

Weet je wat het is, ik geef mezelf niet perse de schuld maar als ik mezelf beter had ingelezen over over tijd lopen ( informatie die ik dus niet van mijn VK kreeg ) dan had ik misschien alarm signalen kunnen herkennen. En zo zijn er nog een aantal dingen waarbij ik zelf meer op mijn strepen had moeten staan of mezelf beter over had moet informeren. Dus het is wel een controle dingetje inderdaad. 
Het is ook even goed gegaan, maar nu test ik hoger op dezelfde producten dan een week geleden. Nog steeds netjes maar wel hoger. Waardoor ik het vertrouwen dus weer kwijt ben dat ik de dingen die ik altijd eet gewoon kan blijven eten. 
Vanmorgen 3 speltwafels met 100% pindakaas gegeten en een half glas volle melk --> 5.7, netjes maar echt stuk hoger dan ik gewend ben. Ik kwam van 3.8 vandaan. Normaal zit ik na zo'n ontbijt op 4.5-5.0
Gisteravond volkoren spaghetti zo'n 100 gram met kipgehakt tomatenpuree en groenten --> 5.4 en kwam van 4.6
Dus ik raak nu weer het vertrouwen kwijt dat mijn eetpatroon goed is. Aangezien ik dus langzaam omhoog kruip ben ik bang dat het over een paar weken ineens wel boven de 7 is.
Ergens weet ik ook wel dat ik het dan op tijd ontdek waardoor de baby er niet te veel schade van zal op lopen.
En zeker emoties en hormonen spelen mee, ik wil alles goed doen en geen risico lopen. 

Dankjewel! 
Nou misschien moet ik dat eens doen ja. Een zwangerschapsmassage. 
Bedankt voor de tips ;).

Ik durf dat bijna niet te denken, maar ik als ons zoontje gezond en wel geboren word ga ik zeker van hem genieten. Ik werk tot 36 weken door en heb na mijn verlof nog 3 weken vakantie dus totaal 15 weken, en dan ga ik tot januari 1 dag in de week werken zodat ik lekker veel bij hem kan zijn. Daarna 2.5 dag dus dat is nog niet heel veel. 

Nogmaals bedankt!! 
Liefs

. Ik zou hierin begeleiding vragen van een diabetesverpleegkundige die bestaan namelijk en weten alles over voeding en hoe jou lichaam daarop reageert. Zo schrijven hun een persoonlijk plan voor jou aan wat je moet eten en drinken om je suiker stabiel te houden. Je kunt hiervoor een verwijzing krijgen via je huisarts 

Terug
Bovenaan