Zwangerschapsdiabetes

<p>Lieve meiden,</p><p>heeft iemand kennis,ervaring,tips met zwangerschapsdiabetes?</p><p>Ik ben zelf nu 31 weken zwanger en heb geen klachten. Omdat het buikje 2 weken voor lag op de groeiecho moest ik voor de suiker (OGTT) test om zwangerschapssuiker uit te sluiten. Nu had ik nuchter 4,5 en na de test (2 uur na het vieze drankje) 8,3. Te hoog dus.</p><p>Alleen ik ben 29, eerder ondergewicht dan overgewicht, eet al koolhydraatarm/weinig suiker en heb geen klachten.</p><p>Hoe gaat het nu verder met voeding/bevalling/echo's/insuline spuiten?</p><p>Ik hoor graag jullie ervaringen.</p><p> </p><p>Liefs Fietje</p>

Waarschijnlijk krijg je gewoon van de diabetes verpleegkundige een apparaatje in huis waarmee je zelf je suiker nuchter en na de maaltijden in de gaten moet houden en dit bespreek je dan met de diabetes verpleegkundige. Tenminste dat was bij mij zo.
Als je al rekening houd met weinig suiker eten denk ik dat het wel mee valt en dat je niet eens insuline hoeft te spuiten. Dat drankje is natuurlijk ook wel een en al suiker wat je op moet drinken. Ik had het zelf ook goed onder controle met mijn voeding. 
qua echo's kreeg ik sowieso al meerdere omdat ik al medisch was. Maar volgens mij krijg je met suiker ook meerdere controles en een extra groeiecho. Als alles bij mij goed ging mocht ik ook gewoon tot 40 weken doorlopen. Maar onze kleine groeide op gegeven moment niet meer goed en ben toen alsnog ingeleid met 37 weken.
Je moet met suiker wel sowieso in het ziekenhuis bevallen als het goed is. En na de bevalling word bij je kindje de suiker poosje in de gaten gehouden. 
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust :)

Hoi Fietje,
In mijn eerste zwangerschap werd ook in week 27 zwangerschapsdiabetes geconstateerd. 
8.3 is iets te hoog idd.
Ook ik kreeg een kastje mee naar huis om 5 x per dag zelf mijn suiker te controleren en een dieet.
Ik heb nooit insuline hoeven spuiten, maar moest wel elke 2 weken voor een groei echo naar het ziekenhuis en elke week mijn suikerwaardes door mailen naar de diabetes verpleegkundige.
Ik hoop voor je dat het uiteindelijk allemaal meevalt en dat je straks een voorspoedige bevalling hebt!
Groetjes Siska.

Hoi  
Onze kleine man ligt ook voor met de groei van zijn buikje morgen een suiker test doen. Omdat ik een hogere BMI heb ik er al eentje gedaan en die was goed helaas nog een keer dat smerige drankje t kwam zeg maar de eerste al beste terug omhoog bah!
Ook ik verder geen andere klachten die erop wijzen.
Succes kan je verder geen info lezen maar lees graag mee.

Hoi  
Onze kleine man ligt ook voor met de groei van zijn buikje morgen een suiker test doen. Omdat ik een hogere BMI heb ik er al eentje gedaan en die was goed helaas nog een keer dat smerige drankje t kwam zeg maar de eerste al beste terug omhoog bah!
Ook ik verder geen andere klachten die erop wijzen.
Succes kan je verder geen info geven maar lees graag mee.

Hier ook 31 weken en de test niet gehaald .
Ben daarvoor bij de diëtist geweest en verdeel koolhydraten en suiker nu .daarmee hou ik t prima onder controle .
Als jij al koolhydratenarm eet zal je wsl ook prima redden .
Voorlopig heb ik nog geen indicatie dat ik niet thuis mag bevallen. Dat is niet altijd zo. Ligt veel aan je waardes en aan de groei van de kleine .

Hoi! 
Ook ik kreeg een apparaatje mee naar huis om 5 keer per dag zelf mijn suiker te controleren en een dieet. Hiervoor ben ik ook bij een dietist geweest.
Ik heb nooit insuline hoeven spuiten, maar moest wel elke 2 weken voor een groei echo naar het ziekenhuis, op gesprek bij de diabetesvpk en elke week mijn suikerwaardes doormailen.
Ik had zelf wel erg veel moeite met het dieet :( Ik had gedurende mijn zwangerschap totaal geen trek en at alleen het hoognodige dat was vaak brood en producten met koolhydraten. Ik kwam ook niet veel aan (viel vaak af vooral op het eind ging het met 1,5 tot 2 kg per 2 weken). 
Wat je ook in de gaten moet houden is de drukte en het stresslevel; ik hou veel van mijn werk en ja, het was achteraf gezien ook best te zwaar.. ook prive was ik altijd erg druk in de weer met de babykamer en sociale contacten. Ik heb zo genoten van mijn zwangerschap, maar kreeg wel spontaan weeën met 32 weken en onze zoon is te vroeg geboren. Gelukkig gaat het met ons allebei erg goed, hij is alweer bijna jarig.
Ik ben nu weer zwanger en ik heb weer hetzelfde; gewoon geen trek meer in eten :( 

Hoi,
Ook ik heb zwangerschapssuiker alleen heeft dit totaal niks te maken met over/ondergewicht. Je hormonen zorgen ervoor dat je alvleesklier niet meer helemaal goed werkt en daardoor heb je dit er gratis bij gekregen :)

Ik ben zelf op een 'dieet' gezet met een maximaal aantal koolhydraten per maaltijd en moet na elke hoofdmaaltijd testen. Tussen elke maaltijd moet minimaal 1,5 uur zitten en kleinere porties en echt verdeeld gaan eten.

Verder heb ik een groeiecho gehad bij 27 weken, morgen bij 32,5 en bij de 36 weken nog eens. Beval wel in het kraamhotel maar dat is in het ziekenhuis gelegen dus qua medische zorg ben je er zo als het nodig is.

Klachten had ik ook niet hoor, denk dat je dit niet echt merkt aan jezelf maar dat alleen die kleine er nadelen van heeft als je er niet op let en telkens te hoog zit.
Als ik je nog kan helpen qua voeding dan hoor ik dat van je :)
Groetjes L

Terug
Bovenaan