Zwangerschapsdiabetes

<p>Goedemorgen dames, </p><p>Gisteren heb ik te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Ben nu in afwachting van de eerste afspraken in het zkh. Nu maak ik me niet direct zorgen, maar ben wel heel benieuwd naar ervaringen van anderen.</p><p>Hoe vaak moeten jullie op controle? Hoe hebben jullie het dieeten ervaren en het zelf controleren van je bloedsuikerspiegel? Etc. </p>

Hey Nicolientje,Ik had ook zwangerschapsdiabetes en ben in oktober bevallen van een kerngezond meisje ;)Voor mij was het prima te doen vanaf week 24, ik moest mijn eetmomenten verdelen over de dag heen zodat ik niet piekte op bepaalde momenten. Ik prikte elke zondag want ik had geen zin om alles mee te zeulen naar werk. 7 keer per dag prikken en dan de curve mailen naar het ziekenhuis. Die zaten er echt goed bovenop, zodra ik een waarde had die ze eigenlijk niet wensten werd ik gebeld en moest ik uitleg geven ;) Je moet je geen zorgen maken hoor, ik snap uit eigen ervaring dat het spannend is maar uiteindelijk doe je het voor jezelf en je kindje. Als je dat blijft onthouden komt het helemaal goed. Zodra mijn dochter was geboren was ik weer terug bij normaal qua bloedsuikerspiegel. Je moet 6 weken erna nog een keertje prikken namelijk. Heel veel succes met de zwangerschap!

Ik heb het ook gehad. Heb toen vrij snel een bloedsuiker meter gekregen en na het omgooien van mn dieet bleven mn suikers goed. Ik mailde elke week mijn suikers door naar de diabetes vpk en omdat die goed bleven hoefde daar verder niks mee te gebeuren. Ben wel 1x naar de internist geweest maar dat was standaard. Stond na 5 min weer buiten! Verder heb ik alleen extra groeiecho’s gekregen met 28-29 weken, 32 weken en 36 weken. Dus veel vaker op controle was het niet. Ik had op het eind wel lastig want ik zat op een gegeven moment vast in een vicieuze circkel toen ik 39-40 weken zwanger was. Ik was moe en wou daardoor het liefst lekker bank hangen. Maar dan kon ik bijna niks eten want anders ging mn suiker teveel omhoog, had daardoor geen energie en had veel honger waardoor ik nog lomer werdt. Gelukkig was dit alleen op het eind.  Verder vond ik het aanpassen van eetgewoonte in het begin even moeilijk maar toen ik eenmaal gewend was om veel minder suiker en koolhydraten te eten, ging het me prima af! Ben met 40+6 bevallen van een klein meisje van 47 cm en een gezonde 3425 gram! En daar doe je het uiteindelijk voor :)

Ik controleerde trouwens 1x per dag, elke dag op verschillende momenten. Dus de ene dag een uur na ontbijt, volgende dag een uur na middageten, dag erop uur na avondeten en de dag daarop nuchter en dan zo weer het rijtje af

Hoi hoiiIk heb het vanaf 30 weken. Eigenlijk kwam de hogewaardes door stress en hangt net af van wat je eet.. de eerste week moest ik elke dag prikken en na de ziekenhuiscontrole 3x per week omdat de waardes goed waren. Als het wat afwijkd dan noteer ik de reden erbij zoals iets wat je anders heb gegeten, pijn/stress/verdriet,(verhoogd ook de waardes).Door de diabetes willen ze de baby wel uiterlijk bij 40 weken al halen dus gaan ze vanaf week 38 al kijken hoe ver je bent en eventueel strippen bij je.. als er tot week 40 nog niets is gebeurd dan gaan ze je inleiden met ballon en weeenopwekkers etc..Dit is dus wat mij is verteld en kan persoonlijk miss wat anders verlopen.Succes en groetjesNur

Hoi, hier nog een slachtoffer. Ik zou me niet direct teveel zorgen maken. In de meeste gevallen helpt het dieet prima en heb je nergens last van. Als je pech hebt zoals ik ( maar dat komt niet zo heel vaak voor) dan blijven je suikerwaarden schommelen. Ik ben bij 29 weken begonnen met insuline voor de nacht. En merk nu (34 weken) dat ik ook steeds slechter op koolhydraten reageer waardoor ik overdag wel eens moet bijspuiten. Dan wordt het allemaal ook wel wat meer werk, 5x per dag controleren + insuline spuiten( wat overigens niet zoveel voorstelt) Ik ben er inmiddels ook wel aardig klaar mee en hoop dat ik met 38 weken mag bevallen. Maar de groei van de baby blijft heel netjes en dat is een goed teken dat alles daarbinnen gelukkig goed gaat.  

Hier nog 1 met suiker. Tijdens de test had ik 5.3 nuchter en 10 na het drankje. Wat bleek later, ik had een ontsteking en daardoor zijn je waardes heel hoog. Vanaf dat moment onder controle bij de diabetes verpleegkundige en de diëtist en het gaat prima! In de eerste week moest ik 4 dagen prikken, een korte en lange curve zoals dat heet. Kort is dat je alleen 2 uur na de maaltijden prikt en bij een lange prik je ook voor de maaltijd. Dit moest ik dan per mail opsturen. Nadat ik de eerste week gelijk goede waardes had mocht ik daarna 2 x per week korte curves doen. Inmiddels hoef ik die maar 1 x per 2 weken op te sturen, zolang ik op de inname van koolhydraten let gaat het allemaal goed. Het is wel vreemd om zo te leren waar je lijf wel/niet tegen kan. Zo reageer ik heel sterk op aardappelen, iets teveel en zit (ietsje) boven de waarde (6.8 ipv de toegestane 6.7). Terwijl ik met oud & nieuw appelbeignets heb gegeten en ik 0 omhoog ging ? Wel een mazzeltje, maar evengoed het maar bij 1 dag gehouden. Mijn baby (ben nu 36 weken) ligt keurig op groei schema, alles op de middenlijn dus ook geen sprake van inleiden (helaas?). Heb een groei echo gehad met 30 en 33 weken, daarna geloofde ze het wel. Maar om te zeggen dat het allemaal rozengeur en maneschijn is? Nee.. sorry. Het prikken kan soms echt zeer doen en je erg tegenstaan. Ik prik inmiddels zonder pen, ik druk de naald er zelf in. Klinkt gek maar bij mij werkt dat echt beter. Die pen deed het soms niet goed genoeg waardoor ik wel het prikje voelde (En ik ben echt een mietje met naalden, dus het deed zeer ) maar dan kwam er geen bloed en moest ik nog een keer prikken. Tranen met tuiten hahaha. Verder zat de eerste weken zorgeloos eten er niet bij. Je moet zo opzoek naar wat je wel/ niet kan eten..  gelukkig zijn de feestdagen nu voorbij want geloof mij, het is soms echt een beetje stom als overal de chocolade, amandelspijs, kerststollen en koekjes op tafel staan en jij niet eens een appel mag. Inmiddels 8 weken verder en ik heb mijn draai redelijk gevonden. Helpt veel dat ik nog steeds continu stabiel blijf natuurlijk en dat ik weet dat de baby gezond is. Maar ik tel de dagen af tot de bevalling en de taart is al gereserveerd ?? Groetjes en succes! 

Ik heb te horen gekregen met 24w dat ik ook diabetis heb. In t begin is het zoeken wat wel mag en kan. Was daar best chagerijnig over, geen lekkere dingen ed. Nu heb ik mn draai gevonden, tja het is sober eten maar ik ben ook amper aangekomen, 12kg. Ben nu 35w3d. Ons mannetje is veel te groot dus hopelijk mag ik met 38w bevallen. Ik moet 6 dagcurves per 14dgn mailen naar de diabetis vp en om de 14dgn groeiecho en controle zhs. Verder smokkel ik wel eens en controleer daarna mn suikers, soms iets te hoog maar meestal gewoon binnen de norm en dit mag ook van de diettiste. Ik pas het volgende eetmoment er dan op aan om zo goed te blijven zitten qua waardes. 

Terug
Bovenaan