Zwangerschapsgym

Hallo Allemaal,

Ik ben Mirese (24 jaar) en ben 25 weken zwanger. Mijn zwangerschap verloopt prima en ik geniet enorm! Het is mijn eerste zwangerschap.
Mijn vraag is eigenlijk: Raden jullie zwangerschapsgym aan? Is het leuk? Helpt het uiteindelijk bij de bevalling? Wat moet ik me er bij voorstellen?
Het zijn heel veel vragen maar ik weet niet of ik het wil!

Groetjes Mirese
 
Hallo,
Het is een keuze die je zelf moet maken. Ik vond de zwangerschapsgym er leuk, maar tijdens mijn bevalling had ik er helaas niet zo veel aan. Ik heb de tweede keer dan ook geen zwangerschapsgym gedaan en nu ik zwanger ben van de derde doe ik het ook niet. Ik heb meer gehad aan de verloskundige en de gyneacoloog en de verpleegkundige in het ziekenhuis en nu moet ik weer in het ziekenhuis bevallen en dan heb je niet altijd heel veel aan wat je geleerd hebt, Dat is in ieder geval mijn ervaring. De zwangerschapscursus was wel heel erg gezellig en we hebben veel gelachen. Ik zou het ook niet gemist willen hebben. Helaas kan ik je dus niet veel advies geven alleen dat de keuze bij jou en je partner ligt. Succes verder met je zwangerschap
 
Ik heb 2 keer zwangerschapsgym gevolgd. De eerste keer omdat ik graag wat meer wilde weten van wat met te wachten stond en om me te kunnen voorbereiden op de bevalling. De tweede keer meer om wat tijd te hebben waarin ik met de baby bezig was en voor de gezelligheid.

Zwangerschapsgym is geen "gym" zoals je verwacht (sport). Het gaat veel meer om oefeningen die je kunt doen als de zwangerschap zwaarder wordt, om je bekken te trainen. Verder natuurlijk de "pufcursus" ter voorbereiding om de weeen te kunnen opvangen.

Zelf vond ik het erg nuttig. De ademhalingsoefeningen hebben me geholpen om niet in paniek te raken tijdens de weeen en om de weeen goed op te kunnen vangen. Ik ben twee keer in het ziekenhuis bevallen en ook daar ben ik goed bij begeleid. Maar een verloskundige of gyn zal je niet vertellen dat je met je ogen open moet persen omdat je anders misschien teveel druk op je ogen zet, waardoor je adertjes kunnen springen... die kijkt alleen naar de gezondheid van je baby en die gesprongen adertjes trekken later dan wel weer weg...

Je moet het wel een beetje treffen met de mensen die er ook heengaan. Als je zelf je eerste kindje krijgt en de andere mensen uit je groep krijgen hun tweede of derde, dan is de sfeer en zijn de gesprekken toch net eventjes anders...

In ieder geval, ik heb er beide keren wel wat van opgestoken en vond het best leuk. Maar het blijft erg persoonlijk.
 
Ik ben ook zwanger van mijn eerste en doe nu mee met zwangerschaps yoga. Het is een leuke groep. Ik leer in ieder geval hoe ik me straks moert ontspannen en hoe ik de weeën moet opvangen. Ook ga ik nog leren puffen. Ik hoop dat ik er straks wat aan heb. Maar voornamelijk vind ik het leuk omdat ik dames uit mijn eigen buurt leer kennen die ook zwanger zijn.
Succes met een keuze maken.
 
ik ben ook zwanger van de 1e en doe ook yoga, het is gezellig maar ook leerzaam je leert ademtechnieken voor tijdens de weeen je leert puffen, ontspannen en tijd voor jezelf en de kleine. Heerlijk. We hebben een gezellig clubje.bij ons moest k me wel al opgeven met de 12 weken dus als je het wil doen zou k me wel snel opgeven. (ik weet niet hoe druk het bij jullie is bij ons is het best druk)
succes!
 
Ik denk dat je wat zekerder de bevalling te gemoet gaat door zo'n cursus. Ik weet wat ik kan verwachten en ervoor kan doen of juist laten.
Ik ben zwanger van de 1e en zit ook op zo'n zwangerschapscursus/gym.
Je krijgt indd les in puffen/hijgen tijdens de weeen. Je krijgt les in hoe je je het beste kunt ontspannen.
Je leert alvast voor na de bevalling hoe je je bekkenspieren te trainen. Heb nog maar 3 lessen gehad, maar ik heb er al veel aan gehad.
En het leuke is ook dat ze het met humor brengt, dus helemaal niet zweverig....
Succes!!!
 
zelf heb ik 9jaar gelden een cursus gedaan, ik heb er weinig aan gehad.

het was wel gezellig met al die vrouwen, soms werd ik er wel moe van ,want er is er altijd wel 1 die alle aandacht op eist, die het oh zo zwaar heeft,en er zo in bleef hangen.

echt voorbereiden op een bevalling kan je niet.
ik heb twee bevallingen achter de rug, beide totaal anders.
en als het je eerste is weet je al helemaal niet wat je kan verwachten.

dus voor de gezelligheid,ervaringen van elkaar aan te horen zeg ik JA.

als het echte puf moment daar is, is de verloskundige er ook.
verder ga je vanzelf puffen, als de weeén beginnen..

succes

 
Zelf wel de eerste keer zwangerschapsgym gedaan, en had het niet willen missen! Veel kennis mbt de bevalling en inderdaad oefeningen voor rug en bekken waar ik veel baat bij had. Ook tijdens mijn (thuis)bevalling veel aan gehad. Ik wist ook goed het proces van bevalling, wat me zekerheid gaf. Verder heel veel praktische tips, ook voor de mannen, waar ik zelf nooit aan gedacht zou hebben. Leuke contacten opgedaan met meiden in de buurt die nu kindjes hebben die even oud zijn als Jelte en die ik tegenkom bij kinderoppas / kinderdagverblijf. Maar dat zal best van de groep afhangen. Leuk om even een avondje helemaal met je kindje en je lichaam bezig te zijn. Ben nu zwanger van 2e en heb me opgegeven voor 'Weer zwanger', verkorte gym. Ik vind het een aanrader!
 
Terug
Bovenaan