Zwangerschapssuiker

<p>Hoi allemaal,</p><p>Gister na de glucose test te horen gekregen dat ik zwangerschapssuiker heb. Vond ik best wel even schrikken aangezien ik nergens last van had en het dus niet aan zag komen. </p><p>Dinsdag heb ik een afspraak bij de gynacoloog, want hij neemt het nu over van de verloskundige. </p><p>Hoe is dit verder bij jullie verlopen? Hoe pakken jullie dit qua voeding aan? Waar moet ik op letten? Ben nu beetje onzeker over wat wel en niet te eten.</p><p>Liefs Marije</p>

Hey, dat gevoel van dik balen en niet verwacht ken ik zeker. Ik had ook echt nergens last van. 
Ik heb onder begeleiding van een diëtist mijn eetpatroon aangepast. Dat was in mijn geval voldoende en ben verder ook gewoon onder controle van de VK gebleven. Mocht ook thuis bevallen. Er was verder niets bijzonders aan mijn verloop van de zwangerschap en de groei van de kleine. 
Weet je ook waarom je meteen door bent gestuurd naar de gynaecoloog?

Kwa eten moet je vooral heel erg op suiker en koolhydraten gaan letten. Suiker zoveel mogelijk vermijden, dus light, thee, water. Kwa koolhydraten, verdelen over de dag. 
Normaal at ik 4 broodjes onder de middag. Ik ben toen 10u kracker gaan doen, lunch 2 broodjes en 15u kracker. 
Verder kun je zuivel en bv nootjes goed als vervanger van koolhydraten gebruiken. 
Ook de keuze van koolhydraten kun je wat mee doen. Deze zijn beter om te kiezen
- volkoren brood. Er zijn ook andere volkoren producten, maar vaak niet 100% volkoren. Volkoren word minder snel opgenomen, dan andere. Hierdoor gaat je piek minder snel omhoog en blijf je langer verzadigd.
- zilvervliesrijst IPV wit
-Volkorenpasta IPV de normale. 
Verder gebruikte ik een app waarmee je van producten kon opzoeken hoeveel koolhydraten erin zitten. Sommige dingen verwacht je t gewoon niet van. 

Snap dat het even schrikken is! Ik had hetzelfde een maand geleden toen ik het ook totaal niet aan zag komen. Heb ook paar dagen met onwijs (onterecht) schuldgevoel rondgelopen.

Als het goed is word je nog doorgestuurd naar een diëtist. Die gaat je helpen met je voeding. Het viel mij uiteindelijk wel mee gelukkig. Inderdaad zoals hierboven aangegeven voornamelijk volkoren en meer kleinere maaltijden ipv 3 grote. Fruit is ook een goede om op te letten. Aardbeien zijn bijv. heel laag in suikers terwijl kersen weer hoog zijn. Banaan heeft ook veel suiker dus mij werd aangeraden kinderbanaantje te nemen ipv een grote en dat werkt prima.

Het is even uitzoeken waar je op reageert. Wat mij erg geholpen heeft is om een dagboekje bij te houden met wat ik eet. Elke keer als ik iets eet waarvan ik nog niet weet hoe ik reageer dan prik ik er na om effect te zien en schrijf ik die waarde in het dagboekje. Zo kwam ik er snel achter wat wel en niet gaat (al is het nog steeds zoeken hoor). Zo heb ik zelfs oplossing voor mijn waterijs verslaving gevonden! Calippo vormpjes bij bol.com besteld en gevuld met 0% suiker limo, werkt perfect!

Als je het met voeding onder controle kan houden ga je waarschijnlijk snel weer terug naar de vk, ik was na een paar dagen alweer terug bij de vk en moet alleen mijn waarden 1x per 2 weken naar zkh mailen.

Veel succes! Komt allemaal goed.

Hoi,
Ik heb het ook gehad en door de hormonen stond ik helemaal ondersteboven ervan.
Gelukkig heb ik alles heel snel geregeld en wist ik precies hoe en wat.

Vooral op de koolhydraten letten bij je eten. Suikers op de verpakking moet je niet naar kijken! Als je van fris houdt dan cola light, in Fanta light zit bijv nog wel koolhydraten.

Ik had een eetschema en een productenlijst waar het aantal koolhydraten op stond. Dit gebruikte ik voor het begin maar ging daarna zelf alles tellen. Mijn schema was:
Ontbijt 25 gram koolhydraten
2,5 uur later testen en dan tussendoortje max 25 gram
Weer 2,5 uur later
Lunch 45 gram
Weer 2,5 uur later testen en tussendoortje max 25 gram
Diner 45 gram koolhydraten

Wat je een soort van onbeperkt mag zijn vleeswaren, kaas, noten, olijven, ei en groente. Dit kun je gewoon lekker eten als je trek hebt.

Ik moest genoeg eiwitten binnen krijgen. Als ontbijt Griekse yoghurt, neem de 10% vet daar zit het minste in met fruit of muesli (let op koolhydraten bij muesli). Bij mijn lunch altijd een glas melk en 2,5 uur na mijn diner een flinke kom (rond de 300 gram) Optimel yoghurt of vla. Even kijken hoe je zit met de koolhydraten maar weer max 25 gram.
Als tussendoortje pakte ik in de ochtend een Evergreen ofzo, hier zitten precies 25 gram koolhydraten in. In de middag 1 banaan of iets anders van fruit.
Ook had ik standaard noten, kipfilet en kaas bij me. Kon ik lekker van eten.
Qua lunch had ik koolhydraatarm brood en melk. Dan altijd dingen erop waar geen punten in zaten dus kaas, vlees, groente en ei.

Succes en het is echt niet zo erg als dat je in het begin denkt!
Onze dochter woog bij geboorte (40+4) 3280 gram.

Hi,

Oei dat is even schrikken!
Ik zelf heb diabetes type 1 en ben zwanger. Wat kan helpen is je voedingsmomenten over de dag verdelen. Ipv wit voedsel overstappen naar volkoren in alle soorten en maten. Let op de 5p's: Pizza, pasta, patat, pannekoeken en euhm even kwijt nr 5, maar daar kan je heel hevig op reageren qua schommelingen in suikerwaardes. Let op toegevoegde suikers in producten onder de verborgen namen zoals dextrose / glucose / siroop etc. Drinken kan je evt tot 4gr per 100 gr aan koolhydraten evt nog drinken, mocht je het water/thee of light even zat zijn. 
Ik ben overgestapt naar groente eten, tomaatjes, paprika's en komkommer als snack. Mocht je 's avonds ergens zin aan hebben denk aan kaasblokjes of nootjes. 
Denk aan vezelrijk voedsel, maar koolhydraatarm, dit blijft langer aanwezig in je lichaam, maar je suikers schommelen niet teveel. Lust je crackers, ontbijt of lunch met Wasa Vezelrijk bijvoorbeeld.

Succes! Het is even pittig, maar ik denk dat je redelijk snel weet wanneer je te lage of hoge suikerwaardes hebt. Vertrouw op je lichaam.

Hoi allemaal, 
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! 

@Stormgirl: Verloskundig zei dat de gynacoloog het nu overneemt voor de aankomende twee afspraken. Mocht het daarna weer onder controle zijn mocht ik ook terug naar de verloskundige, dus daar hopen we natuurlijk op! 

Ik at al veel volkorenproducten maar ga er nu extra op letten. Verwacht inderdaad dat ik ook naar een dieetist wordt gestuurd. Dan hoop ik meer duidelijkheid te krijgen hoeveel koolhydraten per maaltijd want nu denk ik, zijn 2 boterhammen tussen de middag al veel? En een bakje mango, hoeveel mag ik daar dan weer van..
Gewoon nog even lastig omdat je meteen in de actie stand gaat dat je er wat aan wil doen maar ik pas dindsdag een afspraak heb. 

Hoop ook gewoon dat ons zoontje hier niks van gaat merken! 

ps. hadden jullie niet ook niet het gevoel, jemig mag je ééns in je leven eens lekker eten krijg je dit haha.. 
Ik ben de eerste 15 weken hartstikke misselijk geweest en toen vrij weinig dingen gegeten en kan nu eindelijk weer alles eten en alles doen en dan moet ik weer alles gaan omgooien. Wat ik natuurlijk over heb voor mijn lichaam en zoon maar toch.. 

Terug
Bovenaan