Zwangerschapssuiker

oh en had in de ochtend de test gedaan en werd rond 3 uur door de verloskundige gebeld, gaat allemaal heel snel dus!

Ik voelde me er knap kut bij. Vond echt dat ik mezelf en de kleine in de steek liet. Flink aan de jank geweest ook. En dan had ik een schoonmoeder die er geen bal van begreep en allemaal dingen haalde die ik dan niet mocht. Op te werk mensen die dan even een bak chocolade voor je neus gooide. Echt zo gefrustreerd. Maar na verloop van tijd krijg je wat grip op wat kan en niet kan en dan is t wel goed te doen en word je zelfs creatief in bedenken wat lekker is en wel kan. 

PS onze kleine man is met 38+5 geboren en woog netjes 3500gr

Ja hier ook hoor. Mijn bloeddruk was 2 dagen ervoor ook ineens te hard gestegen en toen kwam dit erbij. Ben echt wel aantal dagen volledig van de rel geweest tot ik mijn afspraak met de verpleegkundige had die me verzekerde dat ik gewoon pech had en het echt niet mijn eigen schuld was.
Dat gevoel van shit mag ik eindelijk alles eten, kan het nog niet had ik ook wel ja. Ik at al heel weinig omdat de kleine man erg hoog ligt en lekker naar boven drukt dus zit ik met 2 happen al vol en nu moet ik dus ook nog letten op wat ik eet. Gevolg: ik val af.
Qua hoeveelheden wat je mag is het even uitvogelen maar het is absoluut niet zo dat je heel weinig mag eten hoor. Maar je moet proberen je koolhydraten zoveel mogelijk te verdelen over een dag. 2 boterhammen als lunch is echt prima. In mijn schema staan 4-7 boterhammen op een dag als leidraad! Dat red ik dus echt niet.
Om je een idee te geven, mijn lunch bestaat uit 2 boterhammen. Qua ontbijt meestal iets van havermoutpannenkoekjes of overnight oats. Tussendoortjes bestaan uit wasa crackers, fruit, yoghurt en nootjes. En met avondeten is de basis veel groenten aangevuld met vlees en/of producten als bulgur, couscous etc. Gezonde taco's kan ook heel goed.

Vervelend inderdaad! Qua voeding inderdaad vooral letten op je koolhydraten en suikers en meerdere malen per dag eten i.p.v. 3 grote maaltijden. Je leest er hier meer over! https://mybabywatcher.com/zwangerschapssuiker/

[quote quote=10231699]Hi, Oei dat is even schrikken! Ik zelf heb diabetes type 1 en ben zwanger. Wat kan helpen is je voedingsmomenten over de dag verdelen. Ipv wit voedsel overstappen naar volkoren in alle soorten en maten. Let op de 5p’s: Pizza, pasta, patat, pannekoeken en euhm even kwijt nr 5, maar daar kan je heel hevig op reageren qua schommelingen in suikerwaardes. Let op toegevoegde suikers in producten onder de verborgen namen zoals dextrose / glucose / siroop etc. Drinken kan je evt tot 4gr per 100 gr aan koolhydraten evt nog drinken, mocht je het water/thee of light even zat zijn. Ik ben overgestapt naar groente eten, tomaatjes, paprika’s en komkommer als snack. Mocht je ’s avonds ergens zin aan hebben denk aan kaasblokjes of nootjes. Denk aan vezelrijk voedsel, maar koolhydraatarm, dit blijft langer aanwezig in je lichaam, maar je suikers schommelen niet teveel. Lust je crackers, ontbijt of lunch met Wasa Vezelrijk bijvoorbeeld. Succes! Het is even pittig, maar ik denk dat je redelijk snel weet wanneer je te lage of hoge suikerwaardes hebt. Vertrouw op je lichaam.[/quote]
Oei, ja pizza! Ik zat vorig jaar nog in het begin en dan is het ook een beetje testen wat je lichaam wel en niet aan kan.
Friet ging goed als ik niet te veel at en daarna nog ging wandelen of strijken.
Pizza at ik maar een klein stukje, afgewogen wat 'mocht' qua hoeveelheid koolhydraten maar dat is dus niet slim bij mij haha.
Zoeff zat zo aan de 8,5 ergens.

Je kunt trouwens nog wel wat lekkers eten hoor Marije maar dit moet je wil incalculeren.
Als ik een ijsje wilde dan een waterijsje als ik m direct na een maaltijd wilde of binnen de 2,5 uur grens.
Was dit een mini magnum of cornetto dan echt 2,5 uur na een maaltijd en mits ik goed had getest.
Chips (schoot ik niet op uit) ook afgewogen op de hoeveelheid.
Nog een voordeel, ik was maar 6 kilo aangekomen tijdens de zwangerschap ;-)

Schrikken he! Ik was ook een dag totaal van de leg door de uitslag, maar al vrij snel ging de knop om: ik ben blij dat ik het weet en dat ik nu op mijn voeding kan letten en zo hopelijk complicaties kan voorkomen. Alles voor de kleine!
Ik eet smorgens Skyr met crunchy muesli (zoek iets met weinig kohydraten en veel vezels) en rood fruit. Tussendoortjes hou ik altijd rond de 15 koolhydraten. Lunch vaak twee boterhammen met kaas of ei. En avondeten proberen onder de 45 koolhydraten te blijven. Ik probeer elke 2 uur te eten. (Ik moet een uur na de maaltijd prikken). 
Tussendoortjes die ik vaak eet:
- noten
- volkoren cracker of beschuit met kaas
- stukje pure chocolade
- fruit (mango zit ook veel koolhydraten in, ik pak meestal kiwi)
Ik werd ook overgedragen naar de gyn, heb drie weken elke dag moeten prikken en ben toen weer terug gestuurd naar de verloskundige. Dus laat het even op je afkomen en kijk hoe het bij jou gaat! Bewegen helpt ook heel erg, wij lopen nu elke avond even een rondje. De gyn en de dietist gaan je een hoop info geven, dus dan wordt het vanzelf duidelijker.
sterkte!

Bij mij is er helaas niet echt een knop om gegaan.. ik kon het niet laten om vrij regelmatig te snoepen maar voelde me er tegelijkertijd heel erg schuldig over.. 
Ook maakte ik me om die reden zorgen om de groei van mijn kindje. Bij de groei echo's rond de 30 weken bleek ze echt 'te dik' te zijn. 
Uiteindelijk heb ik zelf om een inleiding gevraagd bij 38w omdat ik echt bang was dat ze te groot was... 
Bevallen bij 38+3 en ze woog 3730gram bij 50cm. Helemaal prima dus ?  
Nu inmiddels 7 weken na de bevalling en ik eet alles wat los en vast zit.. ook weer heel dom want de kans op type 2 is nu natuurlijk verhoogd. Volgende week moet ik naar de internist nadat mijn bloed nog eens geprikt wordt.. ik ben benieuwd ?

Ik heb ook afgelopen vrijdag te horen gekregen dat ik suiker heb, ik was heel de ochtend stabiel bij het prikken van de dagcurve rond 5.5. En opeens rond de lunch 7.3.
Vandaag moest ik voor het eerst zelf gaan prikken, vanmorgen en na de lunch weer erg goed. 5.2 en 5.6, avond eten pizza op, en pats 7.5.
Is pizza echt heel slecht? Helpt het als ik na het eten ga lopen bijvoorbeeld? 

Terug
Bovenaan