Zwangerschapssuiker

<p>Hallo,</p><p> </p><p>Heeft er iemand een weekmenu wat je mag eten als je zwangerschapssuiker hebt?</p><p>Ik hoef pas over 5 weken naar de diëtiste toe, vind ik al vrij laat. Wil graag in de tussentijd al kijken wat ik wel en niet mag eten. Van internet wordt ik ook niet veel wijzer van.</p>

Heb bij de diëtist niet specifiek een weekmenu gehad voor mijn zwangerschapsdiabetes. Puur uitleg over voeding.
Komt er eigenlijk op neer dat je koolhydraten beter niet te veel van moet eten. Dit zit dus vooral in brood, rijst, pasta en aardappelen. Suiker moet je sowieso liever niet eten. Fruit zit fructose in en dat zet je lichaam ook om in glucose, dus suiker. Drinken is ook belangrijk om op te letten. Hier zit best veel suiker in, zeker in vruchtensappen. Zuivel is ook uitkijken.
Groenten daarintegen is eigenlijk altijd goed. :p 

Fruit moet je zeker eten. Ja zit suiker in maar ook nuttige vitamines. Je moet zelf eigenlijk ook ontdekken waar je lichaam op reageert. Zo kreeg ik geen hoge suikers van pasta en brood. Dat is bij iedereen anders. 
Wat ik me kan herinneren is dat je de koolhydraten goed moet verdelen. Tussen door max 15gr. En hoofdmaaltijden geen idee meer. Mijn lichaam reageerde eigenlijk alleen echt slecht op pizza. Dus hij mij was 6 maaltijden eten voldoende. Dus 3 tussendoortjes en de drie hoofdmaaltijden. Kies wel gezonde tussendoortjes. 

Hoi Amber,
Mijn suikertest was ook afwijkend. Maar in mijn dagelijks voedingspatroon uitte zich dit niet. Dus ik kon gewoon alles eten wat ik wilde en had keurige suikers erna. Wel merkte ik dat ik bijvoorbeeld op brood beter reageerde dan bijvoorbeeld bolletje crackers. Ik experimenteerde met eten en prikte dan daarna om te kijken wat het deed. Is mij dus erg meegevallen. 

Prik je jezelf al? Het is handig om te kijken waar jouw waardes van stijgen, pizza was bij mij bijvoorbeeld een boosdoener. Nu schijnen pizza, pannekoeken, en patat zowiezo slecht te zijn. Toch als ik een klein beetje patat eet, is hij wel oke.
Probeer vooral volkoren producten te eten. En doseer je koolhydraten over de dag, dan moet het goed komen ? 

6 weken wachten op de diëtist? Kan je al wel prikken? Als je niet weet wat voor waardes je hebt is het wel moeilijk. Ik zou wel in elk geval alle vruchtensappen/drinken met suiker laten staan. 
Maar qua eten is het een beetje afhankelijk van hoe je reageert. Ik heb ook geen weekmenu. Wel een dagmenu gekregen van de week. 
Als je me een berichtje stuurt via Facebook messenger (Mariëlle Bijlstra-Cramer) kan ik je daar wel een foto van sturen. 
Ik vond een week wachten al lang. Als je nog geen streefwaarden ed gekregen hebt zou ik ergens zeggen dat je eerder wilt. Ik weet niet hoever je zwanger bent... maar 6 weken is best een lange periode. ( vind ik persoonlijk) 

Hoihoi
Ik moet vandaag 4x een vingerprik laten doen om te kijken of ik mogelijk zwangerschapsuiker heb. (Ben ni 35+3) en onze man wordt nogal groot geschat qua gewicht.. vanochtend nuchter was mijn waarde 4.7. 1.5u na het ontbijt was het 4.8 en ruim 2 uur na de lunch (kon niet eerder prikken omdat het apparaat niet meewerkte bij de prikpost) was het 5.7 Degene die prikt mag niet zeggen of dit wel of niet "goed" is. Iemand ervaring met waardes, wat wel of niet goed is?!

@Vof
Klinkt als goede waardes, bij mij mogen ze 2 uur na de maaltijd niet hoger zijn dan 6.7 en nuchter niet boven de 5.5

Terug
Bovenaan