zwangerschapssuiker?

Wie heeft er ervaring met zwangerschapssuiker?
Ik heb ontzettende dorst en kom veel meer aan dan bij mijn eerste twee zwangerschappen.
Mijn verloskundige zegt dat dorst tijdens de zwangerschap niets te maken heeft met suiker?!

Waar komt die ontzettende dorst dan vandaan.
Kan iemand mij helpen?

Gr Anita

Hoi,

Ik heb geen ervaring met zwangerschapssuiker en weet er eigenlijk
niet veel van!
Maar nu ik jou berichtje las viel mij ook op dat ik de laaste maanden veel meer
dorst had dan normaal.....?
Heb me er gewoon aan toegegeven en ben lekker veel water gaan drinken!
Dacht...is toch goed voor me dus drinken maar....!!
Heb er eigenlijk niet echt bij stil gestaan dat het misschien iets betekend!?
Ik voel me helemaal oke...dus vandaar!? Maak me er maar ook niet druk om!

Succes en misschien weet iemand wat het inhoud!?
Gr.Annemiek!
37+4 weken

Hallo,

Ik ben nu ruim 35 weken zwanger en er is bij mij zwangerschapssuiker geconstateerd. Ik had dit ook bij mijn vorige zwangerschap, toen is het onderzocht omdat ik heel erg veel dronk. Dit keer is het onderzocht (al drie keer) omdat mijn baby heel erg hard groeide vanaf halverwege de zwangerschap. Toch zijn de waarden pas nu te hoog en een aantal maanden geleden nog niet. Ik heb nu ook weer heel veel dorst. Bij zwangerschapssuiker moet je naar een diabetes verpleegkundige en een dietist. Ik moet me aan een dieet houden wat kort en goed erop neer komt dat je alleen maar heel gezond en mager mag eten (moet ook regelmatig!), geen suiker, snoep, koek etc, geen vette happen of happen met heel veel calorieen, geen frisdrank. Wel volkoren brood en allerlei magere producten. De baby krijgt anders namelijk ook teveel suiker binnen en groeit daardoor zo hard. Een te grote baby kan consequenties hebben  bij de geboorte of dat de baby (iets) te vroeg komt terwijl de longen daar nog niet rijp voor zijn. Na de geboorte moet de baby een of een paar dagen ter observatie in het ziekenhuis blijven (er wordt dan steeds bloed geprikt) omdat de baby dan opeens een heel ander suikergehalte krijgt dan in je baarmoeder. Baby kan dan trillerig worden en zo en moet dan soms glucose bijkrijgen. Je bevalt dus naar mijn idee dan sowieso in het ziekenhuis omdat je een medisch geval bent geworden vanwege de risico's voor de baby.
Mijn vorige baby was overigens niet te groot, maar normaal tot klein. Baby hoeft bij zwangerschapssuiker dus blijkbaar niet altijd heel hard te groeien.
Als je zwangerschapssuiker hebt gehad dan heb je ook een verhoogd risico om later in je leven "normale" diabetes te ontwikkelen, daar moet je dan wel attent op blijven en een gezond leven leiden, veel bewegen etc.

Maar goed, heel veel drinken hoeft niet te wijzen op zwangerschapssuiker hoor. Overigens, om het te bepalen moet je een dagcurve suiker doen, dat houdt in dat je vier keer op een dag moet bloedprikken, 1x nuchter en 3x een uur na alle maaltijden. Die 3x keer doe je meestal zelf thuis en de volgende dag lever je dan alles in bij het laboratorium.

Succes allemaal ermee,

Achteraf had ik ook last van zwsuiker.
Ik moest in het zh bevallen omdat ik in het buitenland woon. Tijdens mijn zw zouden de vk`s dat de baby klein tot normaal zou worden.
Toen mijn dochter geboren werd, schok de vk enorm, het was een mega baby ( en ik ben nogal klein) Ze was paars en heel stevig. Ik heb er een postnatale depressie aan over gehouden.
Ze bleek suiker te hebben. Ze moest in het zh blijven, ik bleef dan uiteraard ook. Om het uur volgens mij werd ze geprikt in dr hakje (heel zielig) ze fladderde, wat dus niet goed was. Gelukkig daalde de suiker snel en mocht ze de volgende dag mee naar huis. We moesten haar wel om de 3 uur wakker maken om haar te voeden.

Ik probeer nu weer zwanger te raken maar bij een volgende zw laat ik mn suiker wel controleren, ookal is mn BMI goed.

hey hallo

het vele drinken hoeft er idd niet bij te horen had dat bij de eerste ook
nu heb ik er ook last van maar heb ook last van schommelende suiker ben al bij dieetiste geweest en krijg nu maandag weer een groeiecho omdat de kleine toch wel wat aan de grote kant is maar ze willen het geen zwangerschapssuiker noemen tewijl de dieetiste zegt de klachten die je hebt horen bij suiker
ben dus erg benieuwd wat ze nu maandag zeggen en hoe nu verder
ben nu 33 weken zwanger en al veel last van harde buiken en weeen de laatste dagen
zelfs had ik de klachten van zwvergifteging gelukkig washet dat niet
maar om op het drinken terug te komen
er zijn dagen dat ik wel eens denk van zometeen is de kraan leeg zo'n dorst heb ik dan alsof ik al dagen niet gedronken zou hebben
hou het in de gaten en als je het niet vertrouwd vraag dan of ze je laten prikken
ik moest 3x op een dag te prikken
1x nuchter en daarna nog 2x
maar bij schommelt het de ene keer wel goed en de andere keer weer te hoog
bij de eerste keer dat ik 3x te priken moest was het te hoog
bij de 2de maal was alles goed en nu bij de laatste keer was er weer een waarde tehoog dus is voor mij ook spannend hoe of wat nu

groetjes manny

Hallo Anita,

bij mij is ook zwargerschapssuiker geconstateerd, omdat ze mijn suiker met 12 weken al wat hoog vonden ben ik met 24 wk weer getest en toen was mijn suiker te hoog. Ben gelijk bij de gyn langs geweest voor een groeiecho om te kijken of de kleine niet te groot was (dit was niet het geval) ook moetst ik naar de diabetusarts die heeft me uitgelegd wat suiker inhield en wat ik er tegen kon doen ook heb ik een apparaatje meegekregen om mijn suikergehalte thuis te controleren. Daarna kon ik gelijk door naar de diatist om de voeding te bespreken, wat wel te eten wat met mate.
Ze zij tegen mij dat ik vooral op etenswaar waar veel suiker in zit met mate te nemen en i.p.v. 3 keer op een dag 6x op een dag een wat kleinere portie te eten. Dit gaat tot nu toe erg goed,   kan best wel eens een lekker gebakje eten bij een verjaardag maar moet daarna niet nog meer suikers tot mij nemen.

Als je er niet zeker van bent of je suiker hebt dan zal ik dat gewoon met je verloskundige bespreken. Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.

Groetjes Anne
trotse mama van Levi (9 april 2007) en ?????? (26 maart 2009)  

toevallig had ik het er gisteravond over bij de VK.
Ik plas niet veel, drink wel veel en heb ook veel dorst daarbij heb ik ook dikke voeten en benen + dikke vingers.

Volgende keer krijg ik een lab formulier mee om bloed te laten prikken op suiker en ijzer.

Snachts is het soms zo dat me mond zo droog is dat me tong vastgeplakt zit aan de onderkant.
Ben dus benieuwd.

Hoi allemaal,

Tijdens de zw vd oudste is bij mij zwsuiker geconstateerd en daar hebben ze verder niks mee gedaan.Met het gevolg dat ik nu type 2 diabetes ben.Ben nu ruim 33 1/2 wk zwanger van de 2de.Mijn suikers schoten de lucht in met waardes meer dan 21.Ik heb nu insuline gekregen en mijn arts laat mij om de 14dg een groeicurve maken en ik heb er nu al 4 gehad.Mijn dochtertje(we weten dat het een meisje is)is aan de kleine tot normale kant.De oudste was 44cm en 2135 kg.Op 23 febr 2009 ga ik met een inleiding bevallen tenzij de kleine eerder wil komen.Daarnaast moet bijna elke vrouw die zwsuiker heeft in het zhuis bevallen.Het veel dorst hebben kan wijzen op een te hoge of te lage suiker.Ik neem standaard een fles spa mee naar de slaapkamer als mijn man en ik naar bed gaan.Ik wordt 's nachts veel wakker omdat ik ontzettende dorst heb.Dit heeft er ook mee te maken omdat de baby nu in de nachtelijke uurtjes heel erg druk is en ik nu ook gedurende de zw constant verkouden ben en het niet weg krijg.Om vast te stellen of je zwsuiker hebt moet je idd een dagcurve in het zhuis laten prikken.Ze roepen namelijk al heel snel dat je zwsuiker hebt.Maar door een curve te laten prikken weet je het zeker.In de zhuis waar ik onder controle ben heeft bijna iedere zwangere zwsuiker.Weinige hebben type 2 suiker.Bij type 2 suiker wordt je ook eigenlijk geadviseerd om geen kinderen meer te krijgen vanwege de risico's.Eigenwijs dat ik ben wilde ik toch nog een kleine erbij.Daarnaast heb ik ook nog eens epilepsie en heb ik tot 4 keer toe een trombose en een dubbele longembolie gehad.Hiernaar wil ik ook geen kleintje meer,Want met de komst vd jongste is mijn gezinnetje compleet.Laat je niet gek maken in het zhuis!!!

Groetjes en succes
Christel

Terug
Bovenaan