Hallo,
Ik ben nu ruim 35 weken zwanger en er is bij mij zwangerschapssuiker geconstateerd. Ik had dit ook bij mijn vorige zwangerschap, toen is het onderzocht omdat ik heel erg veel dronk. Dit keer is het onderzocht (al drie keer) omdat mijn baby heel erg hard groeide vanaf halverwege de zwangerschap. Toch zijn de waarden pas nu te hoog en een aantal maanden geleden nog niet. Ik heb nu ook weer heel veel dorst. Bij zwangerschapssuiker moet je naar een diabetes verpleegkundige en een dietist. Ik moet me aan een dieet houden wat kort en goed erop neer komt dat je alleen maar heel gezond en mager mag eten (moet ook regelmatig!), geen suiker, snoep, koek etc, geen vette happen of happen met heel veel calorieen, geen frisdrank. Wel volkoren brood en allerlei magere producten. De baby krijgt anders namelijk ook teveel suiker binnen en groeit daardoor zo hard. Een te grote baby kan consequenties hebben bij de geboorte of dat de baby (iets) te vroeg komt terwijl de longen daar nog niet rijp voor zijn. Na de geboorte moet de baby een of een paar dagen ter observatie in het ziekenhuis blijven (er wordt dan steeds bloed geprikt) omdat de baby dan opeens een heel ander suikergehalte krijgt dan in je baarmoeder. Baby kan dan trillerig worden en zo en moet dan soms glucose bijkrijgen. Je bevalt dus naar mijn idee dan sowieso in het ziekenhuis omdat je een medisch geval bent geworden vanwege de risico's voor de baby.
Mijn vorige baby was overigens niet te groot, maar normaal tot klein. Baby hoeft bij zwangerschapssuiker dus blijkbaar niet altijd heel hard te groeien.
Als je zwangerschapssuiker hebt gehad dan heb je ook een verhoogd risico om later in je leven "normale" diabetes te ontwikkelen, daar moet je dan wel attent op blijven en een gezond leven leiden, veel bewegen etc.
Maar goed, heel veel drinken hoeft niet te wijzen op zwangerschapssuiker hoor. Overigens, om het te bepalen moet je een dagcurve suiker doen, dat houdt in dat je vier keer op een dag moet bloedprikken, 1x nuchter en 3x een uur na alle maaltijden. Die 3x keer doe je meestal zelf thuis en de volgende dag lever je dan alles in bij het laboratorium.
Succes allemaal ermee,