zwangerschapssuiker?

Bij mij is eigenlijk bij toeval zwangerschapssuiker geconstateerd. Bij de vk prikken ze bij ons met 20 en 32 weken standaard op suiker. Met 32 weken was mijn waarde op de grens. De vk heeft me toen voor de zekerheid toch doorgestuurd naar het zh en na 2 aanvullende onderzoeken heb ik ook het labeltje gekregen. Afgelopen week ben ik bij de gyn geweest. Mijn man heeft zelf ook suiker, type I, en daardoor had ik zelf al dagcurves gemaakt. Deze zagen er prima uit en de gyn had daar niets op aan te merken. Ik heb verder ook een extra echo gehad. Alles zag er goed uit, geen extra vruchtwater, wat je wel vaak hoort bij zwangerschapssuiker. Wel is de beebie bovengemiddeld, maar mijn eerste kindje was bij de geboorte ook 4050 gram, dus daar maak ik me niet zoveel zorgen om. Ik mag verder onder controle blijven bij de vk, maar ik moet wel a.s. maandag naar de dietiste. Zij kan me wat gerichte tips gegeven om wat variatie in mijn voeding aan te brengen. Extreme dorst heb ik niet echt, ik drink sowieso overdag best veel, maar niet omdat ik echt dorst heb.

In ieder geval, bij twijfel gewoon laten controleren. Beter voorkomen dan genezen toch?

Hoi!

Ik heb ook de OGTT (Orale Glucose Tolerantie Test) laten doen.
Ik woon in België en daar prikken ze standaard tussen de 28e en 30e week op zwangerschapssuiker.
Mijn waarde was te hoog dus moest ik naar het ZH voor die OGTT.
Nuchter bloed laten prikken, dan 100ml glucose-siroop drinken en dan nog 3x bloed laten prikken (na 1, 2 en 3 uur). Tussendoor mocht ik niks eten of drinken.
Echt een pretje vond ik het niet, ik vind prikken echt afschuwelijk,maar goed!!
De week erna werd ik door het ZH gebeld en mijn waardes ná de glucose waren goed, maar mijn nuchtere waarde was op het randje.
Omdat er diabetes in de familie zit (mijn opa, ons mam) adviseerde mijn gyn om contact op te nemen met een diëtiste.
Ik ben daar donderdag geweest en heb idd tips gekregen om mijn voedingspatroon te veranderen.
Zij zei me om zo weinig mogelijk 'snelle suikers' te nemen (snoep, koek etc, maar ook max. 2 stuks fruit) en vezelrijke producten te gebruiken (de aanwezigheid van vezels vertraagt de opname van de suiker in je bloed).
Dus zei ze, natuurlijk heeft iedereen wel eens trek in chocola! Als je dan een stukje wilt... neem het dan zsm na het eten, want de vezels die dan nog in je lichaam zitten zorgen ervoor dat de suikers snel in je bloed terecht komen.

Ik ben trouwens nu 31 weken en 1 dag zwanger van de eerste en bij de echo van afgelopen maandag (in België doen ze er standaard 3) bleek dat ons kleintje wb lenget wel goed zat, maar qua gewicht wel iets boven het gemiddelde.
Ik hoop dat een beetje letten op het eten ervoor zorgt dat onze kleine niet al te hard verder groeit.

Voor diegene die wel echt zwangerschapssuiker hebben, heel veel succes ermee en ik hoop dat het na de bevalling weer weg is!

Groetjes, Mickje

Terug
Bovenaan