zwangerschapssuiker??

hallo,

Ik heb vrijdag een bloedtest ;aten doen om te controleren op suiker(dit vanwege overgewicht voor de zwangerschap) nu was de waarde nuchter 5.6 en na het ontbijt 7.7, volgens de vk kan dit er net mee door, maar moest ik wel op mn eten gaan letten ivm teveel suiker, dus niet meer snoepen etc. en over 2 weken weer prikken, nu lees ik op internet veel verhalen dat over de 7 al te hoog is, en waar moet ik precies opletten? mag ik helemaal geen suiker meer, of alleen maar minder? ik weet het niet goed, als ik niets meer snoep ofzo weet ik zeker dat ik wat ga afvallen en dat schijnt dan ook weer niet te mogen!
is er iemand bekent met zwangerschapssuiker en kan mij wat antwoorden geven?
alvast bedankt,

groetjes susanne

Hoi,

Ik zou zeggen laat je door de huisarts of een dietist goed informeren over wat wel en niet mag.
Met snoepen bedoelt ze denk ik gewoon zoet broodbeleg en idd gewoon snoepgoed. Zoete frisdranken kun je ook beter vermijden of het moet light zijn, maarja of al die zoetstoffen zo lekker zijn voor de baby vraag ik me af.
Er zitten veel verborgen suikers in producten, zelfs in producten die niet zoet zijn.
Dus gewoon ff een afspraak maken.
Succes ermee en ik hoop dat het de volgende keer weer lager is.

Evelien mv Dylan en 36+5 zwanger

Hee hoi,

Bij mij was het ook iets aan de hoge kant en dit heb ik er van begrepen! maar misschien wel goed om het eens met je huisarts te overleggen of te na te vragen bij een dietist.
Je moet de koolhydraten die je eet meer verdeeld over de dag eten. Bijvoorbeeld ipv 3 maaltijden op een dag eerder 6 kleinere maaltijden. Koolhydraten staat altijd wel vernoemd op de verpakking van een product en daar vallen de suikers ook onder. Koolhydraten worden in je lichaam omgezet tot suikers mbv insuline, door problemen met insuline wordt er teveel in suiker omgezet wat grotendeels naar je baby gaat met als resultaat een grote baby met mogelijke complicaties.

Maar nogmaals, ik ben geen expert ofzo, dus vraag het eens bij de huisarts na!

Groetjes Alberdien

hoi Suzanne, zag je vraag over zwangerschapssuiker aangezien ik sinds een paar weekjes ervaring mee heb denk reageer even.
Ik ben zelf nu 37,3 wkn. zwanger van mijn 2e kindje.   Ze zijn er achter sinds een week of 3 dat ik zwangerschapssuiker heb en sinds het begin van mijn zwangerschap zat steeds op het randje.
Nu was hij zo gestegen dat het na het ontbijt en lunch enzo. naar de 9,8 gaat..
Nu hebben ze tegen mij gezegd dat het nuchter onder de 6 moet zijn en overdag onder de 7,5. Heb een week op mijn dieet gelet maar ging het niet redden helaas zo ik moet nu 3x per insuline spuiten en moet zeggen dat het gelukkig een stuk beter gaat en ook nog wel steeds moet opletten met eten .
Je mag echt geen chocolade, snoep enzo. hebben ze tegen mij gezegd en goed je eten verdelen wel gewoon kaas, melk brood, fruit,groente enzo. eten maar meer verdeeld zeg maar om de 1 1/2 a 2 uur steeds 2 boterhammen en nie theel veel in een keer en mager beleg enzo.
Goed opletten met aardappels, rijst, pasta want daar zitten heelveel koolhydraten in wat zit omzet in suikers..
Maar als ik jou was zou ik langs de dieetiste gaan want daar kunnen ze je een soort lijst meegeven wat je wel en niet mag enzo. om het zelf allemaal uittezoeken is best moelijk.

Hoe ver ben je als ik vragen mag??
Ik wordt as. vrijdag met 38wkn. ingeleid omdat je niet langer dan 38wkn. mag lopen met zwangerschapssuiker zijn tveel risiso's aan verbonden zegt het ziekenhuis.
Vooral dat je heel groot kind kan krijgen...

Nou heel veel succes.

gr, Chantal mama van Donny en 37,3 van ?

Hier nog een ervaringsdeskundige. Ik ben inmiddels alweer 2,5 maand geleden bevallen van mijn zoontje. Bij mij kwamen ze er met 33 weken zwangerschap achter dat ik ook suiker had, mijn glucosewaarde was  1,5 uur na het ontbijt 7.0. Voor de vk zat ik op de grens, maar ze heeft me toch doorgestuurd naar het ziekenhuis. Na 2 aanvullende onderzoeken was de suiker definitief. Mijn hoogste glucosewaarde was 11,7, veel te hoog dus.  Ik heb toen een consult bij een gynacaeloog gehad en deze heeft ook een groeiecho gemaakt. Volgens de echo zou ik een bovengemiddelde baby krijgen, nr. 1 woog bij zijn geboorte ook 4050 gram, dus daar ben ik niet echt van geschrokken. Omdat mijn man zelf ook suikerziekte heeft, heeft hij mij kunnen vertellen wat je wel en beter niet kunt eten. Zoals mijn voorgangster al schreef, is het belangrijk om je maaltijden te verdelen over de dag. Suikerhoudende produkten zoals koek, snoep ed. zijn inderdaad uit den boze. En verder inderdaad oppassen met koolhydraatrijke produkten zoals pasta, friet ed. Verder heb ik nog een consult bij een dietiste gehad, zij heeft me tips gegeven om meer variatie in mijn eten aan te brengen. Ik hoefde verder niet onder controle te blijven van de gyn. omdat ik mijn glucosewaarden zelf heel goed stabiel kon houden. Door het aanhouden van het dieet ben ik in 5 weken tijd 5,5 kilo afgevallen. Volgens de vk kon dit geen kwaad, het kindje pakt toch wat het nodig heeft.

Uiteindelijk ben ik met 39 weken en 6 dagen bevallen. Ik ben dus verder niet ingeleid en mocht ook langer lopen dan 38 weken. Mijn zoontje was een mooie gemiddelde baby, 3525 gram en 50 cm. Niks bovengemiddels aan.

Heel veel succes ermee!

gr. Hanneke

Hoi,
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik ben vandaag aan de gyn overgedragen nadat mijn suikerwaardes te hoog waren. Met de laatste dagcurve was het bij mij 5.0 nuchter, 11,0 na mijn ontbijt en 7.8 na de lunch. Over 2 weken moet ik naar de internist en de diabetesverpleegkundige. Ik krijg nu een dieet en daarna wordt er weer geprikt. Als de waardes dan goed zijn dan blijf ik dat dieet volgen, is het nog niet stabiel genoeg dan is er een kans dat ik moet gaan spuiten.

De gyn verzekerde mij dat ik me nergens druk om moest maken. Ik krijg alleen wat extra controlles en een 30 weken echo om naar de groei te kijken. Helaas kan ik ook niet thuis bevallen, maarja als dat het ergste is.....

groetjes Karin

hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties! ik ben vaqndaag precies 26 wkn zwanger, ik bel morgen even met de vk, om even te vragen of ze me door wilt sturen naar een dietiste, ik ben wel al gestopt met snoepen en chocolade eten, mijn eerste was 3530 gram en de tweede 4250 gram, ik krijg ook voor de zekerheid ook een groeiecho met 30 weken,ik ben benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen!!

groetjes susanne

Terug
Bovenaan