Zwangerschapsvergiftiging bij de eerste, risico bij een tweede?

<p>Hi! </p><p>afgelopen februari ben ik bevallen van een gezonde dochter. Ik ben met 38,5 weken ingeleid omdat ik een zwangerschapsvergifting had. Ik ging naar de huisarts omdat ik dacht blaasontsteking te hebben. Later die middag hoorde ik dat bevallen de beste manier was om zelf snel beter te worden. Amper 8 uurtjes later was onze dochter er.</p><p>Achteraf bleek ik al zeker 8 weken ziek te zijn en droeg ik 25 kilo vocht met me mee. Het besef dat dit heel anders had kunnen aflopen maakt me bang. <br /><br /></p><p>We wensen op den duur graag een tweede. Maar ik ben bang dat ik weer zo ziek word. Is er iemand met ervaring?</p><p>De verloskundige zei van de week in een vluchtig gesprek: bij een volgende zwangerschap gaan we er eerst over praten en dan houden we het in de gaten. Maar daarmee ben ik nog niet gerustgesteld...</p>

Ik heb ook zwangerschapsvergifiting gehad, bevallen in mei bij 36+6.
Mijn verloskundige zei dat het meestal een ziekte van de eerste is, kans bij een tweede is klein. Door middel van urinetesten is het goed bij te houden evenals bloeddruk. Mocht het nog een keer voorkomen, dan is het dus echt goed in de gaten houden.

Geen zwangerschapsvergiftiging gehad, maar wel ingeleid vanwege hoge bloeddruk en zwangerschapssuiker. In februari een gezond meisje gekregen. Inmiddels weer bijna 22 weken zwanger van de tweede. In houdt me eigen bloeddruk in de gaten en het gaat allemaal prima. 

Toen ik net zwanger was van de tweede (lees echt 4 weken) huilend bij de huisarts gezeten omdat ik bang was vanwege de complicaties van de eerste zwangerschap. Maar mij werd verteld dat we het gewoon in de gaten moeten houden maar dat het helemaal niet terug hoeft te komen. 

Ik ben in Maart bevallen met 36 weken, ook met zwangerschapsvergiftiging.
Tegen mij werd gezegd dat er weer een kans is dat ik het weer krijg (bij mij mede doordat erfelijkheid een rol speelde) en dat ik bij een volgende zwangerschap aspirine moet slikken tussen de 12 en 36 weken, wat hopelijk de zwangerschapsvergiftiging op afstand houdt.

Ik heb vorige week gesprek gehad bij de gynaecoloog 6 weken na mijn keizersnede ivm hellp syndroom. De gynaecoloog gaf aan dat er bij een volgende zwangerschap 30 procent kans zou zijn. Zoals hierboven ook gehad over aspirine die zwangerschapsvergiftiging zou kunnen voorkomen en waardoor het percentage omlaag gaat. Je wordt in ieder geval extra goed in de gaten gehouden is me verteld. Ga er van uit dat dit bij jou ook zo zal zijn.

De kans bij een volgende zwangerschap schijnt minder hoog te zijn dan bij een eerste. Maar ja, ik was een raar geval waarbij ik bij de eerste niets had en bij de tweede wel zwangerschapsvergiftiging en bij 39 weken ben ingeleid (gebeurde ook allemaal op 1 dag). Nu zwanger van de derde en ik vind het ook extra spannend. Zeker omdat ze het heel gek vinden dat ik het bij de tweede had en niet bij de eerste. Dus voor mij nauwelijks iets te voorspellen. Gelukkig bij tweede pas met 39 weken ziek geworden. Ik had toevallig 2 dagen eerder controle dan normaal. Terugkijkend was dit maar goed ook! Ben nu 22 weken zwanger en richting de 30 weken ga ik wel met verloskundige bespreken hoe ik ermee om moet gaan. Misschien vaker komen om alleen bloeddruk te meten? Verloskundigen zijn alles gewend en die van mij houden echt goed rekening met mijn gevoelens en angsten. 
Het verbaasd me wel dat ze tegen jou gezegd hebben dat achteraf bleek dat je al.langer ziek was. Waar hebben ze dat op gebaseerd? 
Veel succes allemaal!

goedemorgen,
mijn gynaecoloog vertelde dat dit te maken heeft met dna. 
Omdat je kindje in je buik het dna van jou maar ook van jouw partner heeft is het vreemd dna voor je lichaam. 
Je lichaam kan dan denken dit hoort hier niet en gaat het dna afstoten. 
Hierdoor ontstaat pré eclamsie (zwangerschapsvergiftiging) in het ergste geval ontstaat er het helpp syndroom. 

Bij een tweede zwangerschap van dezelfde partner neemt de kans af op zwangerschapsvergiftiging omdat het dna bekend is voor jouw lichaam. De kans neemt weer toe als je zwanger bent van een nieuwe partner. Je lichaam herkent dan niet het dna en kan het weer gaan afstoten. 

Even een gek voorbeeld. Maar bijvoorbeeld bij een donor orgaan. Die kan je lichaam ook gaan afstoten omdat hij denkt dat dit niet van jou is. Dit kan dus ook gebeuren bij een zwangerschap.
Groetjes Myrna 

Bedankt dames!
Het klink wel gek dat het met paracetamol te voorkomen is. Maar goed, ze zullen het wel weten. 
de uitleg over het vreemde dna klinkt dan weer wel heel logisch. Dank voor je uitleg. 

Ik had niet de typische klachten van sterretjes zien en een band gevoel. Maar vanaf 20 weken hield ik wel vocht vast en liep mijn bloeddruk op. Ik heb van mijzelf een lage bloeddruk(bovendruk rond 90) dus toen de bovendruk 130 was maakte nog niemand zich zorgen. Daarom heb ik zo lang kunnen doorlopen...

Terug
Bovenaan