zwangerschapsverlof????

even een vraagje (misschien wel een hele stomme).
Ik ben nu in   verwachting van mijn eerste kindje en vroeg me eigenlijk af of je je zwangerschapsverlof uitkering moet aanvragen?
Of gaat dat automatisch als je de datum bij je werk opgeeft en geven hun dat dan door?

Wat ik zeg misschien wel een stomme vraag, ik weet niet hoe dat gaat of je gewoon je loon van je werk krijgt of via een instantie en of je dat zelf  aan moet vragen.  

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Dank je wel Groetjes Patricia

Hee Patricia,

Het zwangerschapsverlof vraagt je werkgever aan (als je die hebt).
Je dient een zwangerschapsverklaring aan je werkgever te geven en zij vragen dan enkele weken voor de ingangsdatum van het verlof de WAZO (je zwangerschapsverlof) aan.
UWV betaald je dan je zwangerschapsverlof uit.

Je werkgever geeft bij het uwv aan wat je hebt verdient, en dit word berekend voor je verlof, je ontvangt hetzelfde loon als wat je tot 4 weken voor je verlof hebt verdiend.

Het is wel zaak dat de werkgever dit minimaal 2 weken voor de ingangsdatum van het   verlof alles doorgeeft bij het uwv, en houd er wel rekening mee dat je max. 4 weken moet wachten voordat je een eerste betaling krijgt, dus houd dit even in de peiling.

Ik hoop dat je zo voldoende weet!
Groetjes Maaike

quote: patrice82 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-01-2009 17:49:22'));

even een vraagje (misschien wel een hele stomme).
Ik ben nu in   verwachting van mijn eerste kindje en vroeg me eigenlijk af of je je zwangerschapsverlof uitkering moet aanvragen?
Of gaat dat automatisch als je de datum bij je werk opgeeft en geven hun dat dan door?

Wat ik zeg misschien wel een stomme vraag, ik weet niet hoe dat gaat of je gewoon je loon van je werk krijgt of via een instantie en of je dat zelf  aan moet vragen.  

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Dank je wel Groetjes Patricia

hoi patricia,

mijn werkgever wilde al met 14 weken mijn zwangerschapsverklaring hebben. Die krijg je via je verloskundige. Je moet dat soort zaken al vroeg regelen. Als je in April uitgerekend bent(net als ik), hoop ik wel dat je dit al geregeld hebt. Over een paar weken stop je namelijk al met werken, en dan wil je wel geld krijgen, toch?

succes!!

hallo,

bij mijn vorige zwangerschap kreeg ik gewoon het loon door mijn eigen werkgever door betaald. die kregen het geld weer terug van het uvw. ik heb een 4-weken loon en ik kreeg toen op dezelfde dag mijn loon als mijn collega`s. ik vernam dus geen verschil.
ik ga er vanuit dat dat nu weer gebeurd. ( heb geen reden om daaraan te twijvelen)

je moet het wel op tijd regelen, ik heb met 20 weken ongeveer mijn zwangerschapsverklaring ingeleverd bij mijn werkgever, en die heeft het al geregeld.
ik moet nog 6 hele weken werken en dan stop ik ermee....heerlijk!!!!

Gr. mama van elmar

dank jullie wel voor jullie reacties!!!!!
Ik heb met 19 weken mijn zwangerschapsverklaring al ingeleverd en hier nooit meer iets over gehoord dus ik denk dat ik dan beter even kan bellen met het hoofdkantoor om te vragen hoe dat nou gaat met de verlofbetaling.

want zoals ik het nu eigenlijk begrijp is het per werkgever dus verschillend, toch?

Dank je wel voor de snelle reacties
Groetjes Patricia

Hee Bloemetje1985:
Het hoeft niet altijd zo te zijn dat je niet betaald krijgt door de werkgever, de werkgever kan ook aangeven dat hij het geld wilt ontvangen van jouw zwangerschapsuitkering, dan blijf je gewoon op dezelfde dagen betaald krijgen door de werkgever.
Misschien verstandig om dit even bij je werkgever na te vragen wat hij/zij van plan is met de betaling?

Liefs Maaike

quote: bloemetje1985 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-01-2009 10:11:22'));

Hoi,

Ook ik vind dit interessant onderwerp.
Klopt het dan dat je niet je loon krijgt op de dag dat je het normaal van je werkgever krijgt?
Liefs

Hoi meiden,

Ook ik heb met 23 weken mijn zwangerschapsverklaring ingeleverd bij mijn werkgever. Bij mijn eerste zwangerschap werd mijn loon gewoon door mijn werkgever op de normale tijd uitbetaald en ontving mijn werkgever de uitbetaling van het UWV. Volgens mij is dit ook de normale gang van zaken. Wanneer je ziek bent krijg je toch ook betaald via je werkgever????

Daarom is het nog wel verstandig om vinger aan de pols te houden.

Groetjes Linda (25 weken 2e kindje)

Terug
Bovenaan