zwangerschapsverlof????

Hee Linda,

Het kan inderdaad zo zijn dat de werkgever op de aanvraagformulieren van het zwangerschapsverlof aangeeft dat hij de betaling wilt ontvangen en dat hij je gewoon normaal blijft doorbetalen.
Wat betreft ziekte is het even afhankelijk of een dienstverband voor onbepaalde tijd hebt, want als je bijvoorbeeld een halfjaar contract hebt of via een uitzendbureau werkt is het niet altijd vanzelf sprekend dat de werkgever je tijdens ziekte doorbetaald.

Groetjes Maaike

Even aan iedereen:

Wat betreft de zwangerschapsverklaring..
Je hoeft je zwangerschapsverklaring pas zoveel weken voordien bij je werkgever af te geven. Je gaat 4 tot 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum met verlof en de werkgever dient dit uiterlijk 2 weken voor de ingangsdatum van het verlof bij het uwv door te geven. Dus in principe hebben jullie nu nog voldoende tijd om alles door te geven aan de werkgever en om een zwangerschapsverklaring te regelen.

Wat betreft het verlof:
Je werkgever vraagt dit voor je aan, het kan zo zijn dat de werkgever er ook voor kiest dat de betaling rechtsstreeks aan jou als werknemer worden overgemaakt. Houd er dan wel even rekening mee dan je op de eerste betaling zo'n 4 weken moet wachten, dit omdat er zo'n 4 weken nodig is om alles vast te stellen en om het dagloon te berekenen. De eerste 4 weken krijg je dus niks betaald, dit krijg je achteraf met terugwerkende kracht.
Mocht de werkgever er nou voor kiezen dat hij de betaling ontvangt, dan krijg je gewoon op de 'normale' datum betaald, en ontvangt de werkgever via het uwv jouw inkomen en een subsidie.

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.
Groetjes Maaike

Ik ben blij dat ik goed contact heb mijn mijn HR afdeling.
Dinsdag nog een gesprek gehad, en afgesproken dat ik met 6 weken van te voren met verlof ga. Daar ik al last heb van bandenpijn en niet zingend en zwingend door me zwangerschap heen loop. Dit betekend dat ik 16 maart met verlof ga.
nadeel is dat ik dan wel 2 weken eerder moet beginnen, kan een probleem worden met opvang.
Misschien dat ik mijn vakantie erachteraan plak.

Ik heb het toevallig vandaag uit moeten zoeken (dat heb je als je de rechterhand bent van je baas). Het is zo dat je maximaal 3 weken voor je verlof aan moet geven bij je werkgever wanneer je met verlof wilt gaan (de meesten doen dit eerder). Dan moet je ook een zwangerschapsverklaring (die kun je krijgen van je arts of verloskundige) overhandigen. De rest wordt door je werkgever geregeld. Hij of zij regelt dit dan met het UWV en kan dan zelf aangeven of je het geld rechtstreeks van het UWV krijgt of dat je gewoon door je baas betaald krijgt (dan krijgt je baas het geld van het UWV).

Dus in principe hoef je dus alleen een zwangerschapsverklaring te overhandigen aan je baas en de rest wordt dan geregeld. Als je nog vragen hebt, kun je ook alles nalezen op de website van UWV.

Groetjes Rixt

Hoi meiden,

Bedankt allemaal voor jullie reacties!!!!!!
Ik heb vandaag toevallig met het hoofdkantoor van mijn werk gesproken.
Het is bij ons zo geregeld dat hun mij gewoon het loon doorbetalen en hun krijgen dit dan weer terug van de uwv.
Goed geregeld dus!

Groetjes Patricia

Terug
Bovenaan