Zwangerschapvitamines zonder foliumzuur gezocht

<p>Hallo allemaal,<br /><br />Ik ben Monique, 6 weken zwanger en ik slik zoals waarschijnlijk vele van jullie dagelijks zwangerschapsvitamines. <br /><br />Voornaamste redenen hiervoor op dit moment:<br />- Genoeg foliumzuur binnen krijgen<br />- Uberhaubt proberen te voorkomen dat ik wellicht wat belangrijke vitamines of mineralen mis<br /><br />Nu zou ik na 12 weken zwangerschap graag foliumzuur NIET meer willen slikken. De rede hiervoor is een onderzoek van vorig jaar, waarin een mogelijk verband wordt gelegd tussen het langdurig slikken van foliumzuur (gedurende de gehele zwangerschap, of minimaal 6 maanden vooraf) en overgewicht bij kinderen. <br />Het is niet mijn bedoeling om dit hier als de waarheid te verkondigen, maar dit geeft mij absoluut een rede tot nadenken. Mijn persoonlijke conclusie: Tot er meer onderzoek gedaan is, wil ik rekening houden met het feit dat langdurig slikken van foliumzuur obesitas kan veroorzaken en wil ik dus zelf niet te lang foliumzuur slikken.<br /><br />Dus.. wat doe ik na 12 weken? Overstappen op een normale multivitamine lijkt me een slecht plan (onder andere i.v.m. het te veel aan vitamine A hierin), helemaal stoppen met zwangerschapsvitamines is een optie, maar eigenlijk wil ik alleen foliumzuur bannen. Is nu de enige optie voor mij om dan maar los wat vitamines te kopen en meerdere pilletjes te slikken?<br /><br />De argumenten 'je bloed wordt toch regelmatig getest op tekorten' en 'gewoon gevarieerd eten is goed genoeg' ken ik, maar als iemand een multivitamine kent voor zwangere vrouwen ZONDER foliumzuur dan hoor ik dit heel graag van jullie!<br /><br />Groeten, Monique<br /><br /></p>
 
Goed dat je het zegt, ik wist dit niet.. ik heb alleen nooit een supplement gezien voor zwangeren zonder.. 
 
Kijk een bij new care.
dit is een nl fabrikant die onderzoek heeft gedaan oo wat Nederlandse vrouwen tekort komen dit is geheel anders dan mensen in Spanje etc. Misschien zit daar wat tussen 
 
StephW,

Het is totaal nog niet bekend, maar als je er meer over wilt lezen: https://nieuws.kuleuven.be/nl/campuskrant/1617/06/te-veel-foliumzuur-leidt-mogelijk-tot-obesitas-bij-kinderen 
Omdat het nog maar 1 onderzoek is, wordt deze informatie ook nog niet door deskundigen verspreid (want tja.. misschien is de uitkomst van het onderzoek een toevalstreffer)
Ben benieuwd hoe het over 10 jaar zal zijn... Leuk om dit topic dan even te heropenen

Happy S, 

Net even gekeken op die site (dankjewel voor de tip!), helaas zit in hun multivitamine (https://www.new-care.nl/multi-mama) ook foliumzuur. Deze zit wel in een los zuigtablet, maar in dit losse zuigtablet zit helaas dan ook weer je vitamine B, dus dan zou je het zuigtablet moeten skippen en vitamine B weer los gaan slikken... niet ideaal :( Ik ga wel even verder neuzen op hun site.






 
Ik dacht dus precies het zelfde. Wat ik heb gedaan is, alles los kopen van t merk solgar..dus alleen dat kopen wat ik denk nodig te hebben. Is een gedoe maar beter iets toch? :) want zonder foliumzuur heb ik niet kunnen vinden. 
 
Hi Famkok, 

Dankjewel voor je informatie, leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die hier over nadenkt!
Jammer om te lezen dat je geen mix zonder foliumzuur kon vinden, maar was er al een beetje bang voor ;)

Ik denk dat ik je (over 6 weken) ga volgen in het los kopen gedoe!
 
In het kader van interessante onderzoeken: mijn verloskundige vertelde dat er recente onderzoeken zijn gedaan die aantonen dat het slikken van méér dan foliumzuur en vit D een nadelig effect kan hebben op het kindje. Teveel vitaminen innemen tijdens de zwangerschap kan leiden tot een verminderde weerstand bij het kind. Een soort van verwend in de buik dus.
Mijn verloskundige raadt daarom af om extra vitaminen te nemen. Uiteraard wel alleen als je niet te misselijk bent om een gezond eetpatroon aan te houden. Foliumzuur tot 10 of 12 weken en daarna alleen vit D. Ook het Voedingscentrum raadt niet aan om multivitaminen te nemen.
 
Ik slik alles wat ik binnen wil krijgen gewoon los. Dan maar wat meer pilletjes, maar ik kan nemen en overslaan precies wat ik wil. 
 
Terug
Bovenaan