<p>Hallo allemaal,<br /><br />Ik ben Monique, 6 weken zwanger en ik slik zoals waarschijnlijk vele van jullie dagelijks zwangerschapsvitamines. <br /><br />Voornaamste redenen hiervoor op dit moment:<br />- Genoeg foliumzuur binnen krijgen<br />- Uberhaubt proberen te voorkomen dat ik wellicht wat belangrijke vitamines of mineralen mis<br /><br />Nu zou ik na 12 weken zwangerschap graag foliumzuur NIET meer willen slikken. De rede hiervoor is een onderzoek van vorig jaar, waarin een mogelijk verband wordt gelegd tussen het langdurig slikken van foliumzuur (gedurende de gehele zwangerschap, of minimaal 6 maanden vooraf) en overgewicht bij kinderen. <br />Het is niet mijn bedoeling om dit hier als de waarheid te verkondigen, maar dit geeft mij absoluut een rede tot nadenken. Mijn persoonlijke conclusie: Tot er meer onderzoek gedaan is, wil ik rekening houden met het feit dat langdurig slikken van foliumzuur obesitas kan veroorzaken en wil ik dus zelf niet te lang foliumzuur slikken.<br /><br />Dus.. wat doe ik na 12 weken? Overstappen op een normale multivitamine lijkt me een slecht plan (onder andere i.v.m. het te veel aan vitamine A hierin), helemaal stoppen met zwangerschapsvitamines is een optie, maar eigenlijk wil ik alleen foliumzuur bannen. Is nu de enige optie voor mij om dan maar los wat vitamines te kopen en meerdere pilletjes te slikken?<br /><br />De argumenten 'je bloed wordt toch regelmatig getest op tekorten' en 'gewoon gevarieerd eten is goed genoeg' ken ik, maar als iemand een multivitamine kent voor zwangere vrouwen ZONDER foliumzuur dan hoor ik dit heel graag van jullie!<br /><br />Groeten, Monique<br /><br /></p>