zware spullen tillen????

Hallo allemaal,

Ik heb nog even een vraag over in hoeverre je dingen mag tillen.
Ik weet het niet meer, de een zegt dat je niets zwaars meer mag tillen en de
ander zegt dat het niet uit maakt.
Mag het nu wel of niet, en wat kunnen de gevolgen hiervan zijn?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Bedankt maar weer.

Gr. Eef.

Hoi!!
Ik heb tot ongeveer 30 weken zware dingen getild op het werk. Ik werkte in een groentwinkel dus dan til je kratten van wel 20 kilo. Dat kon ook zijn mijn vk, omdat ik dat al jaren deed. Ik moest wel met mijn benen tillen en niet met buik/rugspieren. Na 30 weken werd het te zwaar, want ik kreeg pijn in mijn benen/knieen.
Als je altijd al wel tilt, dan mag je best lang dingen tillen volgens mij, anders moet je vanaf een kilo of 5 wel oppassen. Vooral als het pijn doet, of je   krijgt harde buiken!!
Maar zo paar keer in de week of een kratje bier kan best tot het eind van je zwangerschap hoor!!
Het wordt allemaal zo overdreven, maar soms ook makkelijk! Mannen worden opeens heel attent en willen je overal mee helpen! Haha!!
Groetjes

oh ja, de gevolgen zijn volgens mij, dat als je zwaar tilt, je buikspieren het niet aankunnen, omdat die al zo strak staan en dan kunnen uitrekken, zodat je na je zwangerschap de spieren niet meer in vorm krijgt.

Volgens mij mag je inderdaad best wel wat tillen, maar je moet gewoon goed op je lijf letten. Als er iets pijn gaat doen, zit je fout. Ik dacht dat te zwaar tillen vooral niet mag omdat je gewrichten allemaal wat losser gaan zitten, hierdoor ben je wat instabieler en zal je dus eerder iets blesseren. Bij bekkeninstabiliteit bijv. mag je bijna niks meer tillen en dat heeft alles te maken met het los zitten van gewrichten.
Ivy

Het volgende is wettelijk geregeld in Nederland:

Tijdens de gehele zwangerschap moet je bukken, hurken en knielen zoveel mogelijk proberen te voorkomen.
Tijdens de laatste drie maanden van je zwangerschap mag je dagelijks niet meer dan eenmaal bukken, hurken, knielen of staand voetpedalen bedienen.
Tijdens de zwangerschap en tot drie maanden na de bevalling moet je het handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken.
Wanneer tillen toch nodig is dan moet het in één handeling te tillen gewicht kleiner zijn dan tien kilo.
Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag je niet vaker dan tien keer per dag maximaal vijf kilo tillen.
Vanaf de dertigste week van je zwangerschap mag je niet vaker dan vijf keer per dag maximaal vijf kilo tillen

Er is bij tillen niet alleen een gevaar voor een lubberende buik achteraf zoals hierboven gesuggereerd wordt, maar het gaat meer om spierscheuren, verzakkingen, rugpijn en bekkeninstabiliteit.
Natuurlijk loopt een getraind iemand minder risico dan iemand met slappe spieren en in nederland is de wetgeving qua zulke zaken altijd wel heel erg streng, maar toch denk ik dat je voorzichtig moet zijn en goed naar je lichaam moet luisteren.

groeten Elke

nou ik dit zo lees heb ik wel even een vraagje.
Ik heb een zoontje van een jaar die nog niet zelf loopt, overdag ben ik alleen tot 4uur dus de zorg voor me zoontje komt dan op mij.
Maar als je niet zwaar mag tillen hoe komt mijn zoontje dan elke dag uit bed, in bed, in bad, in de box, in zijn eetstoel????
Hoe moet je dat dan allemaal hebben want me zoontje is wel wat zwaarder dan 10kg en ik ben maar alleen tot 4uur elke dag alleen weekend niet.
Ik ben nog niet (of wel ff afwachten) zwanger maar ik bedenk me nu ineens dan hoe ik dat dan allemaal moet doen met me zoontje.
Iedereen tilt toch zijn eigen kinderen wel op als ze zwanger zijn?
Of ben ik nu zo'n domme gans???

Terug
Bovenaan