Zwemmen 5weken

Mijn vraag was inderdaad ga je binnen of buiten zwemmen. Wij zijn pas gaan zwemmen met ons kindje van 11 weken oud in een binnenbad. Het is wel heel erg inspannend bij ons viel hij in slaap in de babyfloat en bij het ene bad was te koud dan gaan ze bibberen dus daar zijn we heel snel uitgegaan. Daarna in de kinderwagenbak in het zwembad gelegd en heeft hij de hele tijd in geslapen. Boxen stonden er bij ons vanwege corona niet. Je kunt er ook voor kiezen om de jongste nier te laten zwemmen maar gelijk in zo'n box of kinderwagenbak te laten slapen
 
Ik zou idd gewoon gaan en de baby laten slapen, de baby hoeft toch niet perse te zwemmen? Daar beleeft hij toch nog geen plezier aan, t is zo snel te koud. Misschien voor 5min leuk, maar daarna afdrogen en aankleden is alweer zo'n heisa.

Ik vind met 5 weken ook best jong, ik ben niet zo bang aangelegd maar zou met zo'n ukkie toch wel bang zijn dat ze te weinig weerstand hebben en ziek worden. Het hele idee van de 1e inenting afwachten snap ik ook niet zo goed, maar ik snap wel dat er gezegd wordt pas na zo'n 3 maanden te gaan zwemmen ivm de weerbaarheid van het kind.
 
Inderdaad. Lekker meenemen in de wandelwagen als je een rustig kindje hebt. Een baby die snel overprikkeld is maak je met die echo's in het bad echt niet blij mee. Ik zou zo'n jonge baby niet in aanraking laten komen met het zwembad water. Ook al is de temperatuur van je baby nu stabiel, het water kan daar heel snel verandering in brengen. Je wilt niet dat je kindje onderkoeld raakt. 
En dan al die ellende met uitkleden afdrogen aankleden. We kijken vaak vanuit onze volwassen bril naar baby's. 'Het is toch heerlijk, dat water, het spetteren' etc. Maar een baby bekijkt de wereld niet vanuit dat perspectief. Die heeft alleen basis behoefte : geborgenheid van zijn ouders, melk en slaap. 
Dus lekker gaan zwemmen met de oudste en de ander houdt een oogje in het zeil bij de baby ?
 
Dit staat op de site waarvan de link niet werkt: Wanneer mag ik met mijn baby zwemmen?Na het krijgen van de eerste vaccinatie (twee maanden) mag je baby zwemmen, al adviseren veel consultatiebureaus ook om te wachten tot drie maanden. Kleine baby’s raken namelijk nogal snel onderkoeld. Bij koorts, open wondjes, ontstekingen, hoesten of vlak na een vaccinatie wordt babyzwemmen afgeraden.

Hoelang kan een baby in het water blijven?
Omdat baby’s hun temperatuur nog niet zo goed kunnen reguleren en snel moe worden van al die prikkels en indrukken, is 15-20 minuten lang genoeg. Een half uur in het water is echt de max. Let er ook op dat de watertemperatuur minimaal 30 graden Celsius moet zijn. Krijgt je kind blauwe handen, nagels, voeten of lippen? Ga dan het water uit. Neem samen een warme douche en wikkel hem daarna lekker in een handdoek.

Wat is een goed tijdstip om te gaan zwemmen?
Het juiste moment plannen voor zo’n eerste keer zwemmen, is zeer belangrijk. Je baby moet niet te moe zijn en een druk zwembad vol mensen is ook geen pretje. Kijk eens of er speciale babyzwemuren zijn in het zwembad of ga anders vroeg in de ochtend. Vooral op zondagochtend zie je veel jonge gezinnen. Na het zwemmen is je baby moe, dus plan het altijd voor een slaapje. Houd er ook rekening mee dat je je baby ongeveer een uur voor het zwemmen geen eten of drinken meer geeft. Zwemmen met een volle maag is niet fijn en ook kan je kind dan gaan spugen.
 
Terug
Bovenaan