Zwemmen

Hi allen,

Onze zoon van 4,5 jaar wilt gewoon niet een zwembad in, tot z'n knieën vind hij prima, maar dat is het dan ook.
Toen hij 1,5 jaar was is hij in een erg koud zwembad gegaan met mij en sindsdien is het een drama geworden.

Met het oog op zwemles wordt het wel een dingetje, hij heeft zo'n band om zijn middel heen waardoor die blijft drijven, dus ik neem hem dan mee in wat dieper water en probeer hem beetje bij beetje los te laten, maar dan gaat die huilen en houd mij stevig vast. Het koude water gecombineerd met dieper water is dus een ding.

Hebben jullie nog tips hoe dit goed aan te pakken? Ik wil hem ook niet dwingen want dat lijkt alleen maar averechts te werken denk ik..

Hoe gaat het in een gewoon bad, of zwembad in de tuin?

Is watervrij maken niet ook een onderdeel van de zwemles misschien?

Mijn dochter begon al te huilen bij het zien van water, dus die hebben we op spetterles (warm water) gedaan. De eerste lessen begon het met krijsen. Dat krijsen duurde iedere les korter. En inmiddels kraait ze van plezier.

Spetterles gaat het met 4,5 natuurlijk niet meer worden. Maar gewenning is denk ik wel een belangrijk onderdeel van de oplossing. En het maakt ook verschil, dat zwemles met leeftijdsgenoten is.

Mijn zoontje was door zijn beperkingen helemaal niet bang voor water. Dat maakte het tegelijk erg gevaarlijk helaas. Want hij zou, zonder te kunnen zwemmen, gerust in een diep bad springen.

Ik heb me rot gezocht naar zwemlessen, maar ze waren allemaal voor reguliere kinderen (een niveau dat hij helaas niet aan kan) en anders voor kinderen met nog veel forsere beperkingen (en daar leren ze dan weer niet te zwemmen). Ik ben toen zelf maar begonnen met zwemlessen geven.

In de tijd daarvoor ben ik vaak met mijn zoontje naar waterspeeltuin en gegaan. Het water was daar lekker warm en ik had goed overzicht op hem. Ook ben ik hem heel duidelijk gaan waarschuwen voor het diepe water. Toen hij eenmaal bang genoeg was voor het diepe water (Jaja, dat moest even ) zijn we langzaam maar zeker het diepere water in gegaan - dwz daar waar ik kon staan maar hij niet.

Mijn zoontje vertrouwde volledig op mij, dus ik deed hem toen bewust geen hulpmiddelen aan. Zo wist ik voor mezelf ook direct dat ik hem geen seconde uit het oog moest verliezen.

En hij vond het geweldig! In het begin klampte hij zich helemaal aan me vast en hebben we rustig aan wat door het water gelopen. Toen hij wat meer ontspannen raakte, ben ik steeds wat meer gaan oefenen met hem. Beetje onderwater, beetje drijven op zijn rug. Ook dingetjes als zelf onderwater gaan en hij boven water, zodat hij kon zien en ervaren dat het niet gevaarlijk hoeft te zijn. Toen kwam vanzelf het moment dat mijn zoontje graag wilde leren zwemmen. En dat was ook het moment dat ik een zwemvest voor mijn zoontje heb gekocht, een neon gele, dat hij goed op valt (want wees eerlijk, die vesten doen niet zo heel veel)

Mijn zoontje voelde zich veilig door het vest en durfde daardoor steeds meer. Langzaamaan ben ik begonnen met hem zelfstandig op zijn rug te laten drijven, onder water te gaan, boven water. En op een gegeven moment durfde hij uit zichzelf het diepe in te springen. Toen we dat eenmaal oefenden, ging ik steeds vanuit het water steeds verder van de kant staan (al was het maar om te voorkomen dat hij op mijn hoofd jump te) en pakte ik hem bewust steeds later vast. Zo heeft hij het zelfvertrouwen gekregen om het te durven.

Gelukkig heb ik snel daarna alsnog passende zwemles gevonden, want niet alles is te leren met een spelletje. Maar toen mijn zoontje aan de zwemlessen begon, sprong hij zelf al het water in en kon wat drijven ed. En nu, 2 jaartjes later, durft hij zelfs van de waterglijbaan.

Ieder kind is natuurlijk anders, maar misschien heb je er iets aan TO.
Een verwarmd golfslagbad vinden ze vaak ook HEERLIJK!

Ik ben ook een beetje laat maar ik sluit me wel aan bij de reactie hierboven. Vaak is de angst gebaseerd op iets wat gewoon niet vaak voorkomt. Dus om dat te doorbreken moeten ze gewoon rustig kunnen wennen om hun angst te overwinnen. Uiteindelijk hebben ze genoeg bewijs gezien dat het veilige is, en kunnen lekker plezier hebben zonder zorgen. :)

Terug
Bovenaan