Zwemmen

Ik lees zoveel op internet over het zwemmen met je baby.
Vanaf hoeveel maanden mag je zwemmen met je baby, ik lees; 6 maanden/4maanden.
Sommige doen het al met 2 maanden of 3 maanden.

Wie kan mij vertellen wanneer de beste tijd is om te gaan zwemmen? of heeft er ervaring mee met zwemmen als je baby 2 maanden oud is
 
Bij ons op het zwembad houden ze 12 weken aan maar dit verschilt per zwembad.
Bij de oudste (nu 2.5jaar) heb ik gewacht tot hij 5-6 mnd was en we zwemmen nu al 2 jaar trouw elke week, de 2de wordt begin augustus verwacht, zal uiteraard eerder meegaan in het water om even te wennen.
Zoek wel een zwembad met goede begeleiding, zeker met de jonge babietjes is dat wel aan te raden. Ga er verder niet vanuit dat je de complete les (meestal een half uur) vol kan houden met je kindje, het hangt natuurlijk van de watertemperatuur af maar meestal kun je de eerste paar keer na 15-20 minuten naar het warme pierebadje verhuizen..
Kijk verder goed naar je kindje, stoppen met wat je doet als hij/zij het niet leuk meer vind.
En heel belangrijk; bij het zwemmen reageer je een klein beetje "tegennatuurlijk"
Bv als je kindje onder water gaat, verwacht of onverwacht en het trekt een lipje ga je door met zingen of heel blij belonen, NIET troosten; hiermee bevestig je een evt. angstig gevoel en dat wil je juist voorkomen!
Hier is het zwemmen van 09.30 uur tot 10.00 uur
Misschien kun je voeding meenemen, zodat je je ukkie met een vol buikje weg kan leggen thuis?
Meestal zijn ze wel behoorlijk K.O. nadien..

Hopelijk kun je hier een beetje verder mee, en vooral veel plezier wanneer je gaat!

Groetjes Sas
 
Bij ons op het zwembad houden ze 12 weken aan maar dit verschilt per zwembad.
Bij de oudste (nu 2.5jaar) heb ik gewacht tot hij 5-6 mnd was en we zwemmen nu al 2 jaar trouw elke week, de 2de wordt begin augustus verwacht, zal uiteraard eerder meegaan in het water om even te wennen.
Zoek wel een zwembad met goede begeleiding, zeker met de jonge babietjes is dat wel aan te raden. Ga er verder niet vanuit dat je de complete les (meestal een half uur) vol kan houden met je kindje, het hangt natuurlijk van de watertemperatuur af maar meestal kun je de eerste paar keer na 15-20 minuten naar het warme pierebadje verhuizen..
Kijk verder goed naar je kindje, stoppen met wat je doet als hij/zij het niet leuk meer vind.
En heel belangrijk; bij het zwemmen reageer je een klein beetje "tegennatuurlijk"
Bv als je kindje onder water gaat, verwacht of onverwacht en het trekt een lipje ga je door met zingen of heel blij belonen, NIET troosten; hiermee bevestig je een evt. angstig gevoel en dat wil je juist voorkomen!
Hier is het zwemmen van 09.30 uur tot 10.00 uur
Misschien kun je voeding meenemen, zodat je je ukkie met een vol buikje weg kan leggen thuis?
Meestal zijn ze wel behoorlijk K.O. nadien..

Hopelijk kun je hier een beetje verder mee, en vooral veel plezier wanneer je gaat!

Groetjes Sas
 
Hoi hoi,

Ik hoorde laatst op het cb dat je pas mag zwemmen met je kindje als ze de eerste 3 inentingen gehad hebben. Dat is zo rond de 4 maanden als het goed is. Dat kan wel kloppen, want dan kan je hier in het zwembad ook beginnen met baby zwemmen.

Zelf ben ik met 4 mnd begonnen met babyzwemmen. Dat was dus 1x. Mijn zoontje heeft er nachten van gedroomd! Krijsend wakker. En dan heb ik heel goed gelet op zijn reacties, samen met de zwemjuf! Na 2 maandjes nog eens geprobeerd en toen vondt hij het heerlijk. Nu zwemmen we al een jaar elke week!

Dus voor iedereen is het denk ik anders! Doe waar je je goed bij voelt!

Groetjes Liff
 
Tot 6 maanden krijgen baby's in het zwembad het snel koud. Dan hebben ze na 15 min. blauwe lippen en kan je weer gaan aankleden.
Vanaf een maand of 6 kunnen ze waat meer hebben.
Leuk hoor babyzwemmen. Ik heb het met allebei mijn dochters gedaan en hoop het met nummer 3 weer te gaan doen.
 
Wij waren vorige week maandag op het CB geweest en daar heb ik het ook nog een keergevraagd.
Ze vertelde me dat het gewoon kon.wij gingen een mid-weekje weg en zijn in het suptropische zwembad heel even met hem gaan zwemmen z`n 15min. hij vond het heeeeeerlijk totaal relax........
En alles eromheen hij keek zijn ogen uit...

maar voorlopig wacht ik wel even hoor!!! pas weer in oktober dan kan hij toch al zelf zitten in z`n zwembandje...

bedankt voor de tips
 
Hoi, wellicht een stomme vraag maaar wat doen ze precies bij dat babyzwemmen? Wij wonen aan het strand en hebben zelf een zwembad dus vanaf heel klein ga ik al met die kleine het water in maar kopje onder doe ik dus niet.
 
Babypeuterzwemmen is er op gericht om kleintjes op jonge leeftijd vertrouwd te laten raken met water en spelenderwijs wat overlevingskansen aan te reiken.
Kopje onder doen ze bij ons dus juíst wel (en als het goed is overal) aangezien de paniek reactie daardoor als het goed is minder wordt mocht het in het echt gebeuren.
Ook leren ze bij ons zelf uit het zwembad te klimmen door speelgoed op de kant te leggen en te stimuleren dat te pakken. Of om bv een mat of tafel of wat er dan maar in het zwembad ligt te grijpen als het in de buurt is. Of in het ondiepe gedeelte zelf op te staan als ze vallen.
Kijk je moet natuurlijk altijd hopen dat het nooit gebeurd dat ze in een open water vallen, en als het dan toch gebeurd dat ze wat aan hun trucjes hebben maargoed dat zul je nooit van te voren weten....
Ik zie iig wel veel verschil met ons mannetje van 2.5 jaar en sommige kids van 5 die op zwemles gaan en door hun ouders in de weken ervoor nog even 'watervrij' gemaakt moeten worden. Dan gaan mijn tenen krom staan echt hoor! Als ik teksten hoor als; Nee schat niet bang zijn, mama is bij je aarch!! Mama is er nl tijdens zwemles óók niet bij!
Met babyzwemmen leer je je juist om niet te troosten als je baby'tje onder water gaat maar om te belonen. Zo leer je je kindje te vertrouwen op zichzelf en bevestig je niet hun angst!
Hopelijk ben je zo een beetje verder?
 
Terug
Bovenaan