Ik vond dit forum in een impulsieve zoektocht naar lotgenoten. Ik voelde al jaren dat ik niet de job deed die ik eigenlijk echt wou, maar door kinderen te krijgen, merkte ik dat ik echt geen energie meer had om mijn werk uit te voeren. Ik werkte als leraar op een middelbare school (Vlaanderen) en ik had echt supertoffe collega's, maar ik moest mij de meeste ochtenden naar school slepen omdat ik zo opkeek tegen lesgeven. Ik ben normaal gezien iemand die veel op zich neemt, ik ben geëngageerd en heb veel interesses.
Momenteel is dit echter helemaal niet zo. Ik heb een masterdiploma in taal- en letterkunde, meer dan 10 jaar ervaring in onderwijs en veel vrienden en vriendinnen, maar toch voel ik me mislukt en eenzaam.
Ik heb afgelopen schooljaar een paar maanden thuis gezeten in ziekteverlof en dat ging redelijk omdat ik de tijd mocht nemen om dingen te doen die ik leuk vond en om uit te rusten. Ik had een aantal opties om vanaf september in een andere functie terecht te komen, dus ik heb een speciaal verlofstelsel aangevraagd op het werk om een andere job uit te proberen, maar die jobopties zijn allemaal niet doorgegaan.
Momenteel leef ik in angst. Ik ben niet meer in ziekteverlof, ik heb geen uitkering (ook geen recht op uitkering) en ik ben zo bang dat ik geen job zal vinden die ik leuk vind. Ik weet eerlijk gezegd ook niet goed wat ik leuk vind. Ik heb een aantal voorwaarden voor een nieuwe job waarmee ik denk dat ik meer balans kan creëren thuis (halftijds, dichtbij huis), maar ik vind het zo moeilijk om een vacature te vinden die hierbij aansluit.
Ik ben constant opgejaagd, bang, verdrietig, doodongelukkig. Ik heb geen focus, ik kan alleen maar denken 'wat als, ja maar, het komt niet goed, hoe kom ik hieruit, ga ik vannacht wel kunnen slapen, waarom voel ik mij zo ongelukkig, hoe word ik weer gelukkig, wie kan mij helpen, waar is het antwoord, ...' Het is net alsof de effecten van de burnout zich nu pas laten zien, enkele maanden later. En net nu ik nood heb aan veel begeleiding, valt dit een beetje weg omdat ik geen ziektestatuut meer heb.
Wie kan mij wat perspectief bieden? Wie herkent zich in mijn verhaal? Is somebody out there?