05:45 uur wakker elke dag, help....

Hi Dames,

Het klinkt wat dramatischer dan het is, maar het is wel onwijs lastig. Ons mannetje, 2 jaar en bijna 3 maanden, wordt tegenwoordig rond half zes, zes uur wakker. Hij is dan klaar wakker. Ik geef  hem dan een knuffel en een aai, zodat hij nog even in bed blijft. Rond 06:30 uur kunnen we hem echt niet langer in zijn bedje houden en gaat mijn man (ja, ik heb het goed....) eruit om met ons zoontje te spelen.

We beginnen hier inmiddels een beetje van te balen. Weten jullie wat we moeten doen?  
Hij  slaapt 's middags  ruim 2,5 uur (op het kdv  soms maar een uurtje)  En 's avonds  ligt hij om 08:00 uur echt in zijn bed.  

Wie heeft een goede tip?  

Bedankt, Charlotte  

Hoi Charlotte

Lastig he? Onze oudste van 4 is ook altijd vroeg (nou ja, een uurtje later dat jouw mannetje...), maar die kan inmiddels een soort van kloklezen en weet dat hij er pas uit mag als het 7 uur is (en die kunnen we in de weekenden al alleen laten spelen/tv kijken als wij nog even willen blijven liggen)

Maar goed, dat duurt nog twee jaar, voordat het bij jou zo ver is.... Ik vind het bij die kleintjes gewoon heel moeilijk hoor, er zijn nu eenmaal 2 dingen die je niet kunt dwingen (en laat dat nou net zijn, wat wij belangrijk vinden): slapen en eten.

Misschien helpt het als je hem 's middags wat minder lang laat slapen? Maar dan nog: het kan gewoon zijn dat dit even zijn ritme is (en dat het ook wel weer over gaat!!)

Sterkte met je vroege vogel!
Groetjes
Susan

Hoi,
Ik heb geen tips, maar wil je even zeggen dat het hier ook zo gaat... Skip, onze oudste (ook 27 maanden) wordt iedere dag stipt om 06.00 uur wakker. Het is bijna knap hoe precies hij het voor elkaar krijgt haha.
Dit gaat al vanaf het prille begin zo... en ik moet zeggen, we zijn er aan gewend. Zoals het bij jou gaat, gaat het hier ook, papa gaat met hem naar beneden ;) Alle tips hebben wij geprobeerd, laat maar huilen... (alsof je dan zelf nog lekker ligt, met een krijsend kind een kamer verderop.. NOT), iets te spelen geven, een flesje geven, later naar bed. Niks helpt, het blijft gewoon zes uur. Het zal wel bij hem horen. Ik moet wel zeggen dat hij met alles heel resoluut is, dus misschien ligt het daar aan. Het is een heel gedreven mannetje. Wakker zijn betekent voor hem opstaan.... klaar. Voorheen huilde hij als hij wakker werd, nu is dat gelukkig niet meer zo. Nu roept hij: "Papa, Pip is wakker, Pip wil uit bed, asseblief"... wahahah.
Sterkte, één ding is zeker... dit blijft niet zo, als ze straks wat ouder zijn wordt het vanzelf beter.
Groetjes, Noor

Jaaaaa, ik heb misschien de oplossing!

De kids sleep wekker:

Dit wekkertje stel je zelf in, het lampje brand achter het slapende konijn als je kindje moet slapen en het lampje brand achter het wakkere konijn als je kindje uit bed mag.

Ook Jente is altijd een vroege vogel geweest en ik zag het niet zitten om al om 6.00 beneden te gaan zitten. Wij hebben dit wekkertje aan geschaft en hem zo ingesteld dat "Nijn" om 7.00 wakker wordt. (geen wekker, alleen het lichtje gaat aan onder het plaatje van de wakkere Nijn.
Als Jente dus om 6.00 wakker is, blijft hij keurig in bed liggen tot Nijn wakker is! Als hij dus weer in slaap valt dan wordt hij niet wakker van een wekker maar ziet als hij wakker wordt dat Nijn wakker is en dus uit bed mag.
 En dan horen wij: "Paaaapaaa, maaaamaaaa Nijn wakker. Tente uit bed".
Je kunt dus zelf instellen wanneer het lampje achter de wakkere Nijn gaat branden, verder brand het lampje heel de nacht achter slapenende Nijn, hij weet dus ook als hij 's nachts wakker wordt dat hij door moet slapen.

Er zit voor de oudere kinderen ook een wekkerfunctie op: een kraaiende haan!

Wij vinden het ideaal en het werkt erg goed. Misschien heb je er wat aan.

Groetjes Fennie en Jente (precies 26 maanden)

Terug
Bovenaan