1,5 jaar leeftijdsverschil...babykamer doorschuiven of niet?

tussen mijn eertse en tweede zit 16 maanden en die ging dusmet 15 maanden in een nieuwe groter bed met een zijsteun zodat ze er niet uitvallen
ging meteen goed soms klimmen ze er wel uit maar er ook weer in en als je gewoon een veilig kamertje hebt kan het geen kwaad
ben nu zwanger van de derde en de jongste heeft nu ook een nieuwd bed gekegen en gaat ook vanaf dag 1 helemaal goed
ik zou het gewoon proberen het is zonde van het geld om dubbel dingen te kopen
succes

Hey Inge,

wij zitten dus met hetzelfde. Dylano is ook ongeveer 1,5jr als onze 2e spruit komt.
Wij laten iig Dylano op zijn kamer slapen... We vinden gwn dat dat zijn kamertje is en moet blijven.
Ik denk dat wij ook gwn een 2e hands kamertje bijkopen, maar dan zonder kledingkast, want kamertje is niet zo groot, en hebben kasten in de kamers gebouwd.
Wij hebben dan dus wel 2 commode's en ik denk dat het wel handig is. Want als je nou de oudste een luier moet geven, moet je perse naar de babykamer, of andersom. Ik weet dat het maar voor even is, maar je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

Liefs Debby.

Hier ook anderhalf jaar leeftijdsverschil en wij hadden sowieso al niet een complete kinderkamer. Maar de oudste is naar een andere kamer gegaan. Ipv de commode hebben we een wat kleinere ladenkast gekocht die qua hoogte wel klopte en waar net een aankleedkussen oppaste.
Die ladenkast is inmiddels speelgoed/rommelkast geworden.

Ook hebben wij op de babykamer geen kledingkast maar een roede hangen met alle kleertjes (en ligspul in onze nogal grote commode hihi) en de oudste kreeg dus op zijn nieuwe kamer een (grote) kleerkast waar hij de komende jaren zeker mee vooruit kan.

We konden toen een 2e ledikantje lenen voor de paar maandjes die hij er nog in gelegen heeft was dat ideaal daarna is hij naar een groot bed gegaan.

Bij het overgaan naar zijn nieuwe kamer hebben we er direct een jongenskamer van gemaakt. We zijn nu bijna 3 jaar verder en die kamer voldoet nog steeds als kleuterkamer en nu gaat de jongste na de zomer naar zolder omdat de 3e er aan komt.

Wederom de babykamer een kleine pimpbeurt (ander kleurtje op de muur, ander gordijntje) en we hebben ze allemaal weer  onder de pannen.

groetjes,
Marije

Hoewel zelf net 10 weken zwanger van de eerste, had mijn zusje hetzelfde probleem.
Haar dochter was ruim 19maand, toen haar broertje werd geboren.

Zij hebben destijds gekozen voor tijdelijk een tweede babykamer.
Alleen al om de praktische redenen als event uit bed vallen( ze was nog zo klein)  en omdat het toch gemakkelijker is met verschonen (Zul je altijd zien dat de baby slaapt als er verschoont moet worden).

Via 'Marktplaats' aangeschaft en na een klein jaar ook weer verkocht.
Heeft hen uiteindelijk 50 euro gekost, maar een hoop gemak opgeleverd!

Succes,

Jennifer

Hoi Inge,

Onze zoon zal 20 maanden zijn als onze 2e wordt geboren. Wij hebben een juniorbedje gekocht voor Justin, het bedje bestaat uit 2 delen nu ziet het eruit als een ledikant maar dan een stuk groter de bodem hebben we laag zodat hij er niet uit kan vallen. Straks als hij in een normaal bed kan slapen kunnen we het bedje ombouwen, het bovenste deel komt op de grond te staan en daar worden ander bedzijden in geplaatst zodat het een normaal bed wordt zoals bijvoorbeeld een eenpersoonsbed maar dan toch nog iets kleiner. Het is een heel verhaal en de meeste mensen zitten me ook echt met zo'n vragende blik aan te kijken wat voor bed ik wel niet heb gekocht maar echt het is ideaal!
Wij hebben het gekocht bij de babydump in Veenendaal, het is het ledikant Miami met juniorzijde en het kost € 429,= de bijbehorende matras kost € 179,= Mijn man en ik houden ook niet van een bijelkaar geraapt zooitje en misschien geven we ook wel belachelijk veel geld uit maar we  willen onze kids in leuke kamers hebben slapen met goede kwaliteit meubels. Voor de baby hebben we gewoon een nieuwe commode gekocht en die komt straks te slapen in het oude ledikantje van Justin dus onze kamers zijn een mix van nieuw en gebruikt door elkaar maar Justin zijn spulletjes zien er nog als nieuw uit dus het lijkt wel nieuw. Justin is overigens wel naar een andere kamer verhuisd en de baby komt op Justin's oude kamertje te liggen wat wel helemaal opnieuw geschilderd  is en nieuwe gordijntjes heeft gekregen.

Groetjes en succes!

Puk  

Daan is 15 mnd als zijn brusje wordt geboren.
Wij schuiven de kamer wel door naar de volgende. Voor Daan hebben we een junior bedje gekocht. En het is nu al een ramp om meneer op de commode te verschonen, meestal gebeurd dat op bed op of de bank. Maar we willen wel voor de zekerheid een extra aankleedkussen in de badkamer leggen, gewoon op de wasmachine. Daarop kleed ik hem nu ook uit en aan als hij gaat douchen.
Maar de 2e zal eerst bij ons op de slaapkamer in de wieg slapen, scheelt weer een half jaar.

Hoi,

mijn stiefzoon was  2 toen wij trouwden en een bezoekregeling kregen voor een weekend per twee weken. wij hebben toen een stapelbed gekocht, waar zijn zus van 4 bovenin sliep en hij onderin. Gewoon groot formaat dus, 90 bij 200, waar hij nu nog in slaapt, (ze hebben inmiddels elk een eigen kamer, omdat we inmiddels ook in een groter huis wonen).
Ik weet dat ze bij hun moeder al heel snel in een gewoon bed sliepen, dat was ook echt vanwege geldkwesties: daar was gewoon geen geld om een meegroeibed te kopen en toen wij die bezoekregeling kregen hadden we ook geen geld om daar iets speciaals voor aan te schaffen. Dat is altijd helemaal perfect gegaan, hij is er nooit uitgevallen en al zou hij zijn gevallen, dan zou hij een centimeter of 30/40 naar beneden zijn gevallen. Dat was (alhoewel uiteraard vervelend) niet zo'n enorme ramp geweest...

Maar goed, qua grootte: voor het slapen maakt het echt niet uit, voor het eruit vallen kun je eventueel een bed kiezen met een hogere rand, zodat ze er niet snel uitrollen en voor het spelen op de kamers was (en is) het altijd perfect, omdat ze ook op bed lekker de ruimte hebben, (ze bouwen nu regelmatig een hut van het stapelbed).
Wat dat betreft hebben ze tegen die tijd echt wel het vermogen ontwikkeld om in hun slaap  te merken wanneer ze bij de rand van het bed liggen en zich dus om moeten draaien...

Wij kiezen ook voor een neutrale babykamer, (ook al wil ik wel weten wat het wordt, je weet niet wat je een volgende keer krijgt en het is wel handig om dezelfde kamer te kunnen gebruiken. Dat kind zal het immers worst wezen hoe die kamer eruit ziet: dat doe je echt voor jezelf. Als ze dan een peuterkamer krijgen, dan hebben ze inmiddels hun eigen voorkeuren ontwikkeld en dan vind ik het vroeg zat om daar iets mee te doen, (mijn stiefdochter heeft een kamer met knalroze muur en leuke versiersels, m'n stiefzoon heeft een hemelsblauwe muur en een donkerblauw rolgordijn met manen en sterren).

Nog een tip trouwens voor een peuter/kleuterkamer; verduisterende rolgordijnen, zodat het 's ochtends en  's avonds in de zomer donker blijft; dan slapen ze beter in en 's ochtends ook beter door, :) Wel zo fijn voor je eigen nachtrust, :-D
Voordat wij die hadden,  hebben we weekenden gehad dat de kids om  5 uur al aan het spelen waren, (Ja, maar het is al licht...). Toen we die verduisterende gordijnen hadden, sliepen ze 's avonds beter in en 's morgens langer door...
Tegenwoordig werken we overigens met een wekker, omdat ze daar groot genoeg voor zijn (5 en 7): zodra de wekker gaat mogen ze uit  bed om te spelen, (kunnen wij nog even blijven liggen en wakker worden).

En voor het verschonen van je dreumes/peuter: als je een kussentje op de grond legt, dan is verschonen ook zonder commode prima te doen. Is even hoe vervelend het voor jezelf is om door de knieen te gaan, (hoogzwanger is dat natuurlijk niet zo fijn meer). Maar je hebt idd genoeg kastjes waarop je een aankleedkussen kwijt kan en die groot genoeg zijn om hun kleertjes in kwijt te kunnen... Ik vind het overigens altijd wel heel fijn om ook een hanggedeelte te hebben: vooral voor meiden met rokjes en jurkjes erg fijn...

Hier een leeftijdsverschil van 21 maanden. Als onze baby wordt geboren gaat hij in eerste instantie in een wiegje naast ons bed. Daar blijft hij 3 tot 6 maanden. Dan verhuist hij naar de kamer van ons zoontje. Op het moment dat hij niet meer in het wiegje past (ik verwacht met een maand of 5) gaan we kijken hoe ons zoontje op dat moment is.

Misschien dat hij dan al toe is aan een groter bed en als niet dan kopen we voor zijn broertje een ledikantje of we lenen er voor een tijdje eentje van vrienden of familie, totdat ons oudste zoontje er wel aan toe is.

De commode delen ze. En we kopen dus alleen 1 extra kledingkast bij.

Deze keuzes hebben niet met een budget of ruimtegebrek te maken, maar ze lijken ons het meest praktisch. We vinden ons zoontje nog te klein om te verhuizen naar de bovenste verdieping en om nou 2 commodes te hebben voor zo'n korte periode. Als hij wat groter is dan kunnen we boven een echte 'jongenskamer' voor hem maken en dan vindt het waarschijnlijk heel erg stoer en leuk.

Maar als in de praktijk blijkt dat ze elkaar gaan wakkerhuilen of iets dergelijks dan verhuizen we ons zoontje alsnog eerder naar boven en dan kopen we spullen bij.

Terug
Bovenaan