Hoi,
mijn stiefzoon was 2 toen wij trouwden en een bezoekregeling kregen voor een weekend per twee weken. wij hebben toen een stapelbed gekocht, waar zijn zus van 4 bovenin sliep en hij onderin. Gewoon groot formaat dus, 90 bij 200, waar hij nu nog in slaapt, (ze hebben inmiddels elk een eigen kamer, omdat we inmiddels ook in een groter huis wonen).
Ik weet dat ze bij hun moeder al heel snel in een gewoon bed sliepen, dat was ook echt vanwege geldkwesties: daar was gewoon geen geld om een meegroeibed te kopen en toen wij die bezoekregeling kregen hadden we ook geen geld om daar iets speciaals voor aan te schaffen. Dat is altijd helemaal perfect gegaan, hij is er nooit uitgevallen en al zou hij zijn gevallen, dan zou hij een centimeter of 30/40 naar beneden zijn gevallen. Dat was (alhoewel uiteraard vervelend) niet zo'n enorme ramp geweest...
Maar goed, qua grootte: voor het slapen maakt het echt niet uit, voor het eruit vallen kun je eventueel een bed kiezen met een hogere rand, zodat ze er niet snel uitrollen en voor het spelen op de kamers was (en is) het altijd perfect, omdat ze ook op bed lekker de ruimte hebben, (ze bouwen nu regelmatig een hut van het stapelbed).
Wat dat betreft hebben ze tegen die tijd echt wel het vermogen ontwikkeld om in hun slaap te merken wanneer ze bij de rand van het bed liggen en zich dus om moeten draaien...
Wij kiezen ook voor een neutrale babykamer, (ook al wil ik wel weten wat het wordt, je weet niet wat je een volgende keer krijgt en het is wel handig om dezelfde kamer te kunnen gebruiken. Dat kind zal het immers worst wezen hoe die kamer eruit ziet: dat doe je echt voor jezelf. Als ze dan een peuterkamer krijgen, dan hebben ze inmiddels hun eigen voorkeuren ontwikkeld en dan vind ik het vroeg zat om daar iets mee te doen, (mijn stiefdochter heeft een kamer met knalroze muur en leuke versiersels, m'n stiefzoon heeft een hemelsblauwe muur en een donkerblauw rolgordijn met manen en sterren).
Nog een tip trouwens voor een peuter/kleuterkamer; verduisterende rolgordijnen, zodat het 's ochtends en 's avonds in de zomer donker blijft; dan slapen ze beter in en 's ochtends ook beter door,

Wel zo fijn voor je eigen nachtrust, :-D
Voordat wij die hadden, hebben we weekenden gehad dat de kids om 5 uur al aan het spelen waren, (Ja, maar het is al licht...). Toen we die verduisterende gordijnen hadden, sliepen ze 's avonds beter in en 's morgens langer door...
Tegenwoordig werken we overigens met een wekker, omdat ze daar groot genoeg voor zijn (5 en 7): zodra de wekker gaat mogen ze uit bed om te spelen, (kunnen wij nog even blijven liggen en wakker worden).
En voor het verschonen van je dreumes/peuter: als je een kussentje op de grond legt, dan is verschonen ook zonder commode prima te doen. Is even hoe vervelend het voor jezelf is om door de knieen te gaan, (hoogzwanger is dat natuurlijk niet zo fijn meer). Maar je hebt idd genoeg kastjes waarop je een aankleedkussen kwijt kan en die groot genoeg zijn om hun kleertjes in kwijt te kunnen... Ik vind het overigens altijd wel heel fijn om ook een hanggedeelte te hebben: vooral voor meiden met rokjes en jurkjes erg fijn...