Hier is de jongste 23 maanden en t is heel normaal peutergedrag hoor, wat je schrijft 😉
Slapen is hier al sinds 15 maanden een ramp. Overdag gaat het meestal goed, 1x 1.5 uur slapen. In de avond slaapt ze niet voor 20.00 en vaak valt ze in slaap in ons bed omdat ze blijft krijsen. Daarna leggen we haar terug in d'r eigen bed, waar ze verder slaapt tot 4.00 ongeveer en van 4.00-6.30 ligt ze vaak weer tussenin... het gaat vast een keer over denk ik haha. Na uuuuren vol gekrijs en strijd hebben wij de moed een beetje opgegeven en nu maar geaccepteerd Dat ze soms een halve nacht tussenin ligt. Daar slaapt ze altijd direct verder en wij ook, dus prima.
Wat betreft zijn verlegen gedrag, gaat hij niet naar een opvang of per 2 jaar naar de peutergroep? Dat raad ik je heel erg aan, contact met andere kinderen is vanaf 2 jaar best belangrijk en een goede voorbereiding op school. Peutergroep vinden ze echt suuuuper leuk,mijj oudste dochter gaat 2 ochtendjes per week en de jongste gaat ook per september. Het maakt ze zo sterk en zekerder en het is één groot feestje voor ze.
Zo gaat je kindje toch contacten leren maken, ook al zal hij dat in het begin helemaaaal niet leuk vinden waarschijnlijk. Maar je maakt hem hier echt weerbaar en sterk van en anders krijgt hij het allemaal op z'n bordje zodra hij 4 wordt en ineens 5 volle dagen naar school moet. Denk er eens over na!
Mijn jongste wil ook vaak gedragen worden maar vaak zeg ik gewoon: nee hoor, je kunt in de wagen of een handje. Dan doet ze 30sec moeilijk, maar als ik stellig blijf dan kiest ze wel hoor 😉