.

Hi,
Klinkt inderdaad niet als heel vreemd gedrag, wel lastig dat hij nog niet praat, dan snap ik de frustratie wel.
Misschien helpt het tijdens een driftbui als je voor hem praat, zegmaar woorden geeft aan zijn gevoel. Mijn dochter praat normaal goed, maar als ze een drift/huil/krijsbui heeft komt er niks zinnigs meer uit, dan neem ik haar bij me (desnoods spartelend) en ga ik rustig voor haar het rijtje af, ben je boos.. nee? ben je verdrietig.. ja? oké, ben je verdrietig omdat je geen snoepje mocht.. ja? Oké, dat mag, dat is ook heel jammer, en daar mag je best even verdrietig over zijn..
Vaak merk ik dat ze daar heel snel rustig van wordt omdat ze zich begrepen door voelt en zelf ook leert wat er qua gevoel aan de hand is + het feit dat je 'toestemming' geeft voor dat gevoel haalt de angel er vaak ook al uit.
Als ze dan nog een beetje blijft hangen in zielig jammeren zeg ik na een tijdje wel heel rustig, en nu gaan we stoppen met huilen in 3, 2, 1, en stil. En vaak houdt ze dan op en kunnen we weer door met de dag.
Qua eten helpt het hier als ik haar tijdens het koken op het aanrecht zet en mee laat kijken. Vaak wil ze uit nieuwsgierigheid dan al wat proeven en dan eet ze aan tafel ook ineens dingen die ze normaal niet wil. 
+ als we iets van gemixt eten eten, zoals couscous met groenten erdoorheen maak ik voor haar hapjes met alleen de courgette, of alleen de tomaat, dat vind ze soms ook fijner. Of alleen al uitleggen welk stukje wat is zodat ze begrijpt wat ze eet en weet dat er geen rare dingen in zitten die ze niet kent. 
Qua eenkennigheid is dat denk ik echt wennen. Ik zou veel blootstellen, maar wel de locaties erop uitkiezen. Eerst wandelen/spelen in een rustig stukje in het park en dan vanaf daar langzaam opbouwen naar drukkere dingen. En vaak naar hetzelfde ding terug gaan, dan wordt het vertrouwder. 
 
 
Veel herkenbaar gedrag, ons zoontje is vanaf geboorte ook al heel gevoelig en snel overprikkeld, dat is nog steeds wel, maar nu hij 2 is wordt hij socialer en minder snel overprikkeld. Wij vermoeden ook hooggevoeligheid, zeker ook aangezien hij al een heel sterk empatisch vermogen heeft.
Mijn tips (of in ieder geval wat ik doe):
- Geen onnodige prikkels, dus geen schermen (of zeer beperkt, tv staat hier misschien eens per maand aan als hij wakker is), niet de hele dag de radio aan enz.
- sensitief reageren op wat je kindje nodig heeft. Rond de 18 maanden hadden we hier heftige verlatingsangst, die angst is heel echt voor je kindje, dus als hij dan als een koala aan me wilde hangen in sociale situaties, dan is dat dus wat hij nodig had.
Ons zoontje gaat ook niet naar een opvang o.i.d., toen ik zwanger was hebben we besloten dat ik bij hem thuis zou blijven, dat kan financieel gezien en wij vonden dat persoonlijk veel meerwaarde hebben. Hij kan moeilijk met andere kinderen spelen en wordt ook snel overweldigd, maar dit gaat hij vanzelf leren als hij naar de psz mag, dat hoeft nu nog niet ?

Allerbelangrijkste is dat jij je gevoel volgt, alleen jij hebt een navelstreng met je kindje gedeeld, alleen jij kan echt.voelen wat hij nodig heeft
 
Zo ontzettend herkenbaar, hier ook een gevoelige peuter.. inmiddels is hij bijna 4 en zijn de driftbuien een stuk minder, niet meer tig op een dag, het helpt ook dat hij zich nu goed kan uiten. Maar als iets anders gaat dan gedacht ligt hij nog weleens op de grond te brullen. Structuur bieden helpt hem en gevoelens benoemen. Probeer moeilijke situaties niet uit de weg te gaan, maar blijf oefenen. Zowel sociaal als met het eten, maar wel stap voor stap..Via het consultatiebureau kan je dit gedrag bespreken, als het je teveel is  zou je evt via hen begeleiding vragen van de verpleegkundige of een pedagoog  (het laatste als hij daar een indicatie voor krijgt.) Voor ons zoontje is de verpleegkundige ook weleens thuis en bij de opvang gekomen om hem te  observeren en ons tips te geven.  Heel veel succes, tis best pittig maar als die nare peuterpubertijd over is gaat vast beter!! 
PS bespreek je angst voor een hersentumor ook met de verpleegkundige, zij kunnen je hopelijk ook gerust stellen en uitleg geven over symptomen daarvan. 
 
Heel herkenbaar. Ook hier een gevoelig mannetje van 2 jaar. Wij hebben veel baat bij de osteopaat. Wanneer hij veel boos, verdrietig is of veel zeurt gaan we daar heen en meestal zit er dan iets niet helemaal lekker. Je zou het eens kunnen proberen!
 
Sorry, iedereen bedoelt het goed, maar ik snap niet dat veel mensen zeggen dat dit normaal gedrag is en erbij hoort, op basis van zo'n kort berichtje, en wat ik lees; ieder kind is verschillend, maar richtlijnen zijn er niet voor niets (juist om te kunnen helpen indien nodig). Wat zou een reden zijn dat je het niet zou willen laten onderzoeken? Alleen al het feit dat hij nog niet praat (ik bedoel: helemaal niet?) en bijna 2 is, dan zouden er al wel wat bellen moeten afgaan. :) Ik zeg niet dat er iets mis is: ik vind dat alleen wel op zn minst een reden om eens professionele hulp te zoeken. Misschien is er niets en heeft ie nog wat maanden extra nodig, misschien is er wel iets en dan is het belangrijk om er zo vroeg mogelijk bij te zijn, aangezien de taalontwikkeling in de eerste jaren het allersnelst gaan. ? Gewoon voor de zekerheid!
 
Terug
Bovenaan