[quote quote=10350656]Wij hebben dit EXACT hetzelfde! Om gek van te worden en de eetmomenten zijn sinds een tijdje voor niemand hier thuis meer leuk. Ik maak(te) altijd zijn hapjes zelf – lekkere nasi of curry oid – maar sinds meneer alles weigert en zelfs uitspuugt met een theatrale “PFFFFFFRRR” is dat voor mij ook niet meer leuk. Hij is iets jonger dan jouw zoontje (bijna 13 maanden), maar verder herken ik alles wat je zegt. Hier is hij alleen (nog) niet afgevallen, of in ieder geval hebben we onze afspraak bij het cb nog niet gehad, maar als het zo doorgaat kan dat niet anders.. Ik had dit dus nooit verwacht van tevoren, eten ging ook als een tierelier tot hij een maand of 10/11 was. Maar het is nogal een persoonlijkheid en enorm koppig, dus hem iets laten doen wat ie niet wil is niet heel makkelijk (je kunt het moeilijk in zijn mond proppen). Tips heb ik niet (echt), alleen herkenning.. En wat hierboven ook gezegd wordt: wij zijn sinds vorige week gestopt met de strijd en dat lijkt heeel ietsje te werken. Het werd zo vermoeiend voor iedereen en als we te lang proberen eet hij helemaal niks meer. We willen er ook niet aan toegeven, maar tegelijkertijd wil ik ook de negatieve associatie van het eten weg krijgen. Dus we proberen het nu een beetje te “laten”. Ik heb gemerkt dat hij bijv laatst wél een gehaktballetje dat ik gemaakt had wilde eten, mits ik het (semi) heel liet en hem de stukjes zelf liet pakken en in zijn mond stoppen. Zodra ik echter met een lepeltje met wat zoete aardappel in de buurt kwam was het gillen en spugen en hoefde hij ook zijn gehaktbal niet meer. En zelfde geldt voor een vork: hij wil hem zelf vasthouden, en prikken. Conclusie hier: we geven niet op, maar bieden nu dus wel andere dingen aan. Zoals die gehaktbal dus, groenteburgertje, stukjes komkommer (vindt ie op zich wel lekker), avocado (vindt ie op zich ook oké, maar lang niet altijd). We proberen hem nu zelf van zijn bord te laten kiezen wat hij eet, met wisselend succes (zeker niet denderend succes, maar iig beter dan niks eten) en ons er verder ook niet te druk over te maken als hij niks eet. Hij krijgt tegenwoordig ook die krentenbol ’s avonds, yoghurt (ook met wisselend succes) of een banaan. Over een tijdje zijn ze wat ouder en hopelijk kunnen we hen dan wat beter uitleggen waarom ze iets moeten eten. Strijden met een koppige dreumes die zijn zinnen gezet heeft op het NIET doen van iets werkt hier gewoon niet nu. Maar wel echt heel moeizaam.[/quote]
Ik heb op de eerste pagina de monkey platter need gezet. misschien voor jullie ook leuk om naar te kijken. Is deels wat je ook al doet, maar dan iets gestructureerder.
Succes er mee!