1e keer zwanger, na 10 weken hoor je 'vruchtje is dood'

Hai,

ik ben 34 jaar. ik heb maandag jl. moeten curateren, omdat het vruchtje enkele weken dood bleek te zijn, bij de 1e echo.
dat doet wel erg veel pijn. hoe nu verder?
zijn er anderen die dit ook hebben meegemaakt??

shari

Helaas moet ik je zeggen dat ik dit ook heb meegemaakt. Ik dacht 12 weken te zijn en bleek het vruchtje met 6 weken niet te zijn gaan leven.
Wij hebben het afstoten afgewacht, wat uiteindelijk met 14 weken is gebeurd.

Hoe verder?

Tja deze miskraam is voor jou een ontzettende teleurstelling. Jouw droom wordt in één keer afgebroken en het terug brengen van jouw toekomstbeeld, moet je nu bijstellen.
Dat doet vreselijk veel pijn en doet je heel veel verdriet.
Vooral het feit dat je lichaam dit niet 'gezien' heeft en gewoon doorgezwangerd heeft is heel wrang.

Wat mij vooral geholpen heeft is dat ik wel zwanger kon raken en hoopte dan ook op een nieuwe kans. Uiteindelijk is dat gebeurd.

Blijf vooral hopen dat het ook goed kan gaan en dat wat jij nu hebt meegemaakt helaas veel voorkomt en niet perse hoeft te betekenen dat het nu nooit meer goedkomt. In de meeste gevallen is er sprake van een  aanlegfout die jij niet had kunnen voorkomen en dus wat ook betekent dat het een volgende keer wel goed kan gaan. Misschien dat je nu nog niet aan een volgende keer kunt denken, maar die tijd komt vast wel weer.

Wees gerust. Als je dit forum leest zul je zien dat er heel veel vrouwen zijn die miskramen krijgen of meerdere en toch een gezond kind hebben gehad.

Het enigste grote nadeel dat je straks zult ervaren is dat jij niet meer onbevangen zwanger kunt zijn, dat vond ik het allerergste aan mijn eerste miskraam.

Veel sterkte met het verwerken van jouw verdriet en veel succes in de toekomst.

gr mama van MD

mama van MD,

bedankt voor je reactie. het is waar dat ik de gevoelens nog niet goed kan plaatsen.
en de angst natuurlijk heel diep ergens dat het nooit goed uitkomt.

ik heb inderdaad begrepen dat het vaak wel goed komt. kan misschien wel lukken. maar we zien wel.

liefs,

shari

Hallo,

OOk ik ben 34 jaar en dit was mijn derde zwangershap, toen ik erachter kwam dat ik zwanger was rekende ik ( vanaf mijn laatste menstruatie) op zeven weken zwangerschap, toen ik echter in het ziekenhuis huis kwam vanwege twee x eerdere zwangerschapvergiftigingen en nu al bestaande chronische hypertensie bleek dat ik 14 weken zwanger was van een tweeling nog al liefs, volgens de gyn was alles goed op dat moment twee hartjes twee bewegende kindjes en ze gaf mij een afspraak voor  twee weken daarna om een termijn echo te stellen vanwege de onduidelijkheid wanneer ik nou zou bevallen zou  precies.

twee weken later ging ik na de echo en toen zag ik het al het ene kindje wat al een compleet kindje met handjes ,armpjes ,beentjes zelfs het neusje kon je zien bewoog niet ik dacht dat mijn hart stilstond toen ging zij direct naar het andere kindje kijken die bewoog en reageerde op het geduw van de echo ze bleef proberen ben drie keer weggestuurd met de vraag of ik nog wat trappen op en af wou lopen en zo kijken of het kindje niet in diepe slaap was maar ook bij de derde keer bewoog mijn kindje niet, blijdschap dat het met het ene kindje goed ging en ontzettende teleurstellingen verdriet dat ons andere kindje niet meer leefde de zwangerschap is vanaf dat moment ook niet meer iets geweest waar ik kon van genieten, elk pijntje elk dingentje daar vreesde ik het ergste en er konden twee dingen gebeuren of mijn lichaam zou het kindje afstoten of in mijn lichaam opgenomen worden dit noemen ze een vanishing twin syndrome   dit laatste is gebeurd ik heb een aantal echo foto,s gehad om te bewaren als herinering voor mij en voor mijn andere kindje om haar te laten zien dat zij er een was van een tweeling,   op 15 mei 2007 ben ik bevalen van en gzonde dochter gelukkig is alles goed met haar maar als ik naar haar kijk weet ik dat er eigenlijk nog een had moeten zijn en vraag ii me altijd af was het een meisje of een jongen ... t, is ontzettend pijnlijk en probeer er niet aan te denken maar overal word je op dat moment   geconfronteerd met tweelingen lijkt wel alsof het er om gedaan word .. maar goed ik begrijp wat je bedoelt en dit blijft ook altijd je eerste zwangerschap al word je honderd maar ik hoop dat als je het een beetje verwerkt heb je nog een keer zwanger word en al zal dit dan net als bij mij angstig zijn je moet op je jezelf vertrouwen.. t komt goed..

Het meest jammere vind ik van de ellende die wij en anderen doormaken met een eerste miskraam, vond ik niet het verlies van de zwangerschap.
Ik had altijd zo iets van : ik kan zwanger raken dus wij krijgen nog wel een nieuwe kans. Ik heb altijd geprobeerd om vertrouwen te blijven houden dat het goed zou komen.

Dat dat na 3 miskramen onze eerste pas zou opleveren, wist ik toen ook nog niet.

Maar het verlies van het onbevangen zwanger kunnen zijn, dat vind ik het meest jammere ervan.
Dat komt namelijk na één zo'n ervaring al niet meer terug.

En met de onzekerheden die ik nu heb (vorig jaar een late miskraam) en nu weer 13 weken zwanger, maken het emotioneel veel moeilijker om echt te genieten.

gr mama van MD

Ik ben het helemaal met mama van MD eens. Ook ik kreeg bij mijn eerste zwangerschap een mk. Daarna veranderde mijn leven en konden we niet direct proberen weer zwanger te worden. Drie jaar en een week na mijn mk wist ik dat ik zwanger was. Ik heb niet kunnen genieten van mijn zwangerschap. Direct na mijn mk vertelde men me al dat ik nu nooit meer onbevangen zwanger zou zijn en ze hadden gelijk! Ook toen mijn buik dikker werd en ik het kindje voelde bewegen, was ik altijd bang dat het mis zou gaan.

Ik heb in januari een gezonde dochter gekregen, maar die onbevangen zwangerschap, die zal ik nooit hebben.

Groetjes Ilona

hoi.ik heb dit helaas ook meegemaakt.ik ging   voor mijn termijn echo en op de echo was er geen hartje te zien.Ik zou ongeveer 11 weken zwanger zijn maar op de echo was het niet verder dan ongeveer een week of 7.een afspraak bij de gynacoloog was snel gemaakt.Hij zag ook geen hartje kloppen en gaf de natuur de kans om eerst zelf zn werk te doen en zo niet moest ik terug komen voor curretage.Gelukkig is bij mij alles vanzelf los gekomen en was mn baarmoeder weer helemaal schoon.Ik ben nu een aantal dagen overtijd dus hopen.....en vooral dat het goed zou gaan.Ik wens iedereen die dit mee heeft gemaakt veel sterkte.karin

Terug
Bovenaan