1e kindje... wel of geen Nipt test

<p>Hallo allemaal,</p><p>Graag zou ik jullie mening willen horen over de NIPT test /combinatietest.</p><p>Ik heb 12 jaar geleden te horen gekregen dat ik PCOS heb en (waarschijnlijk ) nooit uit mezelf zwanger zal worden.</p><p>Tot ik vorige week ( op aandringen van mijn omgeving ) een test heb gedaan die positief uit viel. </p><p>Nu ben ik heel erg aan het twijfelen of ik 1 van 2 testen zal doen. </p><p>Ik ben blij dat uiteindelijk uit mezelf zwanger ben geraakt, en hoe het kindje ook ter wereld zal komen, ik er altijd voor de kleine zal zijn.</p><p>Toch voelt het een soort verplicht om de testen uit te voeren. </p><p>Wat vinden jullie hiervan</p><p>Groetjes een onzekere jonge moeder. </p>

Gefeliciteerd met de zwangerschap! 
Ik heb zelf een aangeboren afwijking maar ik heb de basis test gedaan. 2 buisjes bloed afgegeven. 
Zo weet je wel of er een kans is dat het kindje het mogelijk ‘ook’ heeft!

Gefeliciteerd!  Wij hebben de test niet gedaan om dezelfde reden die jij omschrijft. Dat we blij waren zwanger te zijn en er hoe dan ook voor zouden gaan. Bij de 20 weken echo zag alles er goed uit. Maar zelfs tijdens de bevalling kan er nog wat mis gaan, dus zekerheid heb je nooit. Het is natuurlijk wel zo dat als er iets uit de test komt wat niet goed is je jezelf er alvast op kan voorbereiden, maar dat is meer aan jou of je dat zou willen weten. 

Wij hebben het bij de eerste niet gedaan, omdat we jong zijn, gezond zijn en er niets verontrustends in de families voorkomt. De 20 weken echo wel gedaan. 
Nu bij de tweede weer niet gedaan, deels om dezelfde redenen. Aan de andere kant weten we al vanaf 8 weken dat dit kindje mogelijk afwijkingen heeft, die pas na 25 weken zichtbaar zijn (als ze er zijn). De test niet gedaan, omdat we al hadden geaccepteerd dat er mogelijk iets is en we zeker weten dat ook dit kindje meer dan welkom is bij ons gezin. 

Wij hebben de test wel gedaan, maar met de reden dat als het niet goed was dat we afscheid ervan zouden nemen. Mocht je ondanks dat er toch voor gaan dan heeft een nipt test denk ik weinig zin, omdat je sowieso ook een 20weken echo krijgt en ze het daarop dan ook kunnen zien. Maar je moet doen wat goed voelt voor jullie, mocht de uitslag van de nipt slecht zijn dan krijg je sowieso nog nader onderzoek want het is natuurlijk niet 100% betrouwbaar.

Je moet jezelf afvragen wat je met de info zou willen doen. Ook als je het nooit zou afbreken, kan je met een slechte uitkomst mogelijk wel rekening houden, als het kindje er is. Daarom deden wij het. Dan zijn ook vervolgonderzoeken enzo mogelijk natuurlijk. Maar bij een 20 weken echo weet je ook een stuk meer natuurlijk.

Heb je je verdiept in de Nipt test? Deze test op 3 syndromen. 1 daarvan is Down, dat zou voor ons geen reden zijn om de zwangerschap af te breken. Maar ik zou het wel graag voor de geboorte weten. De andere 2 syndromen waarop getest wordt, Edwards en Patau, zijn een stuk heftiger. Kindjes met deze syndromen leven doorgaans maar een paar uur tot een paar dagen. Als ons kindje dit had gehad, hadden we de zwangerschap afgebroken. Je kunt wel zeggen dat elk kindje welkom is, maar met die syndromen moet je je afvragen of je het jezelf en het kindje aan wil doen om geboren te worden. Dat was voor mij een reden om de Nipt te doen (en omdat ik iets ouder ben). Gelukkig een goede uitslag, ook geen nevenbevindingen. 
Bedenk voor jezelf vooral waarom je het niet wil doen. Er zitten geen risico's aan, alleen kosten. En als je weet wat je met de uitslag wil doen, kan het je een stukje extra zekerheid geven in je zwangerschap.

Terug
Bovenaan