2 vraagjes (borstvoeding)

<p>2 vraagjes (ik probeer het kort te houden in de hoop jullie het lezen en reageren :) )</p><p>1. Ik geef borstvoeding (met heel soms bijvoeding) maar er is totaal geen routine/ritme of regelmaat. Voeden en slapen gaat helaas ook niet meer zo goed. Ik gaf om 23:00 altijd de laatste voeding. Nu slaapt ze overdag weinig, waardoor als ze eindelijk slaapt ik haar niet om 23:00 meer wakker maak. </p><p>Doe ik daar goed mee of is het beter om haar wel wakker te maken en laatste luier te verschonen, pyjama aan enz.  Gisteren sliep ze echt heel de dag niet (totaal max 2 uur) dus heb ik haar door laten slapen. </p><p>2. Is het beter om vaker te voeden (als ik haar om t uur of 2 uur aanleg neemt ze altijd wel wat). Of juist uitstellen en is bv om de 4 uur beter? Ik heb al minder productie door een borstonsteking en ben nu ook ongesteld. Aanleggen doet nog steeds pijn helaas. </p>

Ohja 3 vraagjes ? ik vergat m net ff, wel belangrijk 
Wat is beter ' laten huilen' of ' troosten'? Ik en mijn man zitten wat dit betreft niet op 1 lijn.

Bvd!

Borstvoeden moet echt op verzoek, dat werkt het beste qua vraag en aanbod en zo min mogelijk last. Zeker niet proberen er 4 uur tussen te krijgen, dat is flesvoeding advies en funest voor borstvoeding. Daarnaast is inmiddels bekend dat laten huilen niet goed is. Ze zijn nog zo klein en hebben mama of papa nodig als ze huilen

Ik zou haar niet wakker maken, tenzij je merkt dat ze de nacht beter doet op de laatste voeding dan zonder. Als ze honger heeft snachts meldt ze zich wel en zo niet, kan ze lekker blijven pitten denk ik. En eens per 4 uur voeden is voor jezelf wel fijner toch? En dan meer in 1x? Ik geef meestal eens per 3 a 4 uur.. en steeds iets langer er tussen proberen te laten zodat de maag oprekt en ze niet zo vaak hoeft te eten.. meer voor jezelf handig hoor. En ik ben persoonlijk van t troosten omdat ik geloof dat een ukkie nog niet weet wat manipuleren is en daarom dus niet verwend kan worden. Huilen is de enige manier om aan te geven dat er iets mis is, en troosten vind ik persoonlijk een teken van veiligheid bieden. Maar vanaf 6 maanden oud wil ik wel strenger kijken naar de oorzaak van het gehuil. Soms wacht ze maar even tot ik klaar ben zeg maar. Uiteindelijk denk ik vooral: volg je gevoel, want jij en je kind zijn uniek en jij voelt wel aan wat goed is. 

Hoe oud is ze? Hoeveel voedingen krijgt ze ongeveer per dag en groeit ze goed?
Ik geef ook borstvoeding, maar hier toch soort van ritme op haar verzoek. Ze komt meestal rond de 3 uur, soms eerder. In de avond is ze bijna standaard onrustig, waardoor ze best laat slaapt. Ik geef haar dan alsnog altijd een voeding tussen 23:00 en 00:00. Hierbij probeer ik haar zo min mogelijk wakker te maken, alles in het donker en niet praten. Ze drinkt dan vaak erg efficiënt en ligt na een half uur weer in bed. Ze maakt hier altijd een nacht van 5/6 uur en gaat daarna direct over op het ritme van iedere 3 uur. Als ik die laatste voeding niet geef, heb ik de dag erna vaak een heel omgegooid schema en in de avond nog onrustiger.
Wat is de reden dat je er soms bijvoeding geeft? En weet je wat de oorzaak is van je borstontsteking? Drinkt ze de borst goed leeg? Doet het aanleggen altijd pijn of alleen door de ontsteking? 

Hoe ik er tegenaan kijk (niet per se wat het beste is)...
1. Ik heb mijn kinderen nog nooit wakker gemaakt voor de laatste voeding. Ik keek wel wanneer ze weer kwamen. Regelmaat komt vanzelf.
2. Ik heb altijd gevoed op verzoek met minimaal 2 uur tussen een voeding. Hoe ouder ze werden hoe vaker het ook mijn verzoek werd. Bijvoorbeeld als we weggingen nog even snel een slokje drinken. Alleen op regeldagen wat vaker en als ze ziek waren. 
3. Ik vind dat er een verschil is tussen jammeren en overstuur laten huilen. Ik liet ze gerust even jammeren. Vooral mijn dochtertje had dat soms nodig om in slaap te komen. Bij echt huilen troost ik. 
Kijk wat bij jullie past en wat bij jullie kindje. Uiteindelijk doen we allemaal maar wat ons het beste lijkt. Er komt nu eenmaal geen gebruiksaanwijzing bij. 

1. Ik maak zelf niet wakker. Ze slaapt nu 3 nachten al wat langer. Laatste voeding geef ik nu rond 9 uur en dan doorslapen tot 6 uur. Als ze honger hebben melden ze zich wel. Wel altijd opletten of ze bij het wakker worden alert zijn.
Wat betreft weinig slapen. Misschien overdag toch proberen haar meer te laten slapen door middel van ritme. Dan is ze misschien minder moe en slaapt ze uiteindelijk beter. 
2. Ik voed op verzoek maar probeer er nu, met 7 weken, wel minimaal 2,5 uur tussen te laten zitten. Let op dat je geen vermoeidheid, krampjes, volle luier/aandrang tot poepen, zuigbehoefte of behoefte aan geborgenheid aanziet voor honger.
Ik had dat eerder wel.. Ze pakte dan de borst  niet goed. Ze begon te jengelen of te krijsen. Ze draaide haar hoofd weg. Of nam 2 slokjes en was dan klaar. Dat zorgde bij mij voor veel frustratie.
Nu rek ik vaak even door haar af te leiden. Op de arm rondlopen, speeltje, luier verschonen, oefenen op de buik etc. Als ze dan wel de borst krijgt drinkt ze ook effectief. 
Zodra ze stopt met effectief drinken of loslaat dan probeer ik eerst een boertje, dan nog wat borstcompressie en dan over naar de andere borst.
Ze laat er nu uit zichzelf zo'n 3 uur tussen en drinkt een stuk beter.
3. Er is een verschil tussen jengelen/snikken en krijsend huilen. In het eerste geval laten we haar vaak even huilen. Houdt het niet op of gaat het over naar krijsen dan troosten we haar en leggen we haar zodra ze stil is weer terug, dit kan soms 3 keer gebeuren.
Als ze direct al echt huilt pak ik haar vrijwel direct op. Dan weet ik dat ze er zelf echt niet uit gaat komen. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat we haar wel eens van ellende 's nachts hebben laten huilen (2 a 3 x) omdat we er zelf doorheen zaten. Dan hield het vanzelf wel op, maar dat voelt toch niet goed. 

Bedankt voor jullie reacties!
Mijn dochter is 11,5 weken oud. Hoe oud zijn jullie kindjes? De borstvoeding is tot nu toe nooit pijnloos geweest. De reden dat ik bijvoed is ook dat, als ze te lang bezig is aan de borst, het te pijn gaat doen. Ze wordt dan vaak onrustig terwijl ze bij een flesje rustig is. Laatste weken vind ik het ook lastig te zeggen wanneer ze honger heeft. Ze geeft het minder goed aan en heeft een grote zuigbehoefte en last van reflux. Toen ik alleen bv gaf kwam ze in 2 weken nauwelijks aan, ook om die reden voed ik soms bij. Ik weet ook niet hoe ik vraag en aanbod beter kan laten afstemmen. Als ik kolf, heb ik niks om aan haar te geven.

Ik denk dat ik haar in het vervolg niet meer wakker maak. Dan doe ik haar pyjama al vroeg aan. Ik twijfel alleen over vanavond,  omdat ik meestal 2 avonden in de week badje doe. Het is misschien een goeie om een ritueel te bedenken. Badje kan voortaan beter in de ochtenden.
Ik wil haar nooit laten jammeren of huilen, maar mijn man zegt dat ik haar verwen.  

Terug
Bovenaan