2 vraagjes (borstvoeding)

Mijn dochter is nu 7 weken. Ik gebruikte voor pijnlijke tepels purelan. (ze hapte eerst slecht aan) Nu heb ik het niet meer nodig. Je kan overwegen een tepelhoedje te gebruiken als het echt veel pijn doet. 
Hoelang drinkt je dochter per borst? Ik houd maximaal 15 minuten aan.. Maar met 7 a 10 minuten effectief drinken is ze eigenlijk wel echt klaar. Het kan zijn dat je de pijn voorkomt door haar minder lang te laten drinken. Als ze drinkt is het belangrijk dat ze dat goed doet. Stimuleren kan door handjes voetjes of kinnetje te kriebelen.
Als ze vaak aan moet happen kan dat ook pijnlijk zijn. Mijn ervaring is dat ze beter happen als ze echt honger hebben. Dus sluit eerst alle andere oorzaken voor gejengel uit.
Als ze begint te huilen of protesteren aan de borst dan koppel ik haar af. Ze gaat er pas weer aan als ze gekalmeerd is. Zorgt bij mij voor minder frustratie en ze drinkt dan ook beter. Een worstelend kind aan de borst werkt natuurlijk ook niet. 
Ik voed op verzoek maar probeer er wel langere tijd tussen te laten zitten. Met veel voedingen kunnen je tepels natuurlijk ook gevoelig worden. 

Heb je wel eens een lactatiekundige mee laten kijken? Naar de mond anatomie bijvoorbeeld. Kan dat daarin ook iets niet goed zit wat aanhappen en drinken vermoeilijkt. Zij kan hierin ook tips geven.
Verder vooral lekker je gevoel volgen! Verwennen kan nog niet tot 6 maanden 

Totdat ze een half jaar is kun je haar nog niet verwennen als ze huilt. Die link legt ze namelijk nog niet.  Dus vooral lekker veel troosten en knuffelen. 
Om iets meer regelmaat te krijgen in je voedingsmomenten zou je ook kunnen voeden als ze wakker wordt. Leg haar dan vanaf dat ze wakker is na 1,5 uur weer in bed. Dat is namelijk de maximale wakkertijd op die leeftijd. Als ze dan weer wakker wordt, kun je weer voeden en zo de dag door. 
Volgorde die ik aanhou is: slapen - luier verschonen - voeden - spelen - slapen. 
De ene keer slaapt ze 45 minuten en de andere keer langer, maar ik voed dus altijd na het slapen. Op deze manier heb ik geen vast tijdschema maar is het soort van op verzoek.
Als ze het red zonder die laatste voeding zou je haar kunnen laten slapen. Als ze honger heeft dan laat ze dat vanzelf wel merken. 
Ik raad je het boek baby in droomritme van stephanie lampe aan. Heb ik veel aan gehad om een betere ritme en regelmaat te krijgen en m'n dochter zonder huilen elk slaapje in haar bedje te kunnen laten doen. Als ze overdag goed slaapt, slaapt ze savonds en snachts ook beter. 

Mijn dochtertje is echt al wat ouder, nu 8 maanden en krijgt nagenoeg volledige borstvoeding (naast het gewone eten). Ik heb alleen een andere uitdaging met haar, want een echte flessenweigeraar. Mijn zoontje heeft qua borstvoeding een hele moeilijke start gehad, maar uiteindelijk 11 maanden borstvoeding gekregen. 
Als ik je zo hoor zou ik echt een lactatiekundige raadplegen. Na 11,5 week zou het echt niet meer pijnlijk mogen zijn. Misschien hapt ze niet goed aan en heeft ze een verkeerde techniek aangeleerd.
Net als Sylvestertje houd ik maximaal 15 (tot 20) minuten voeden per kant aan en stimuleer ik haar om effectief te drinken, precies ook zoals Sylvestertje doet. Hoewel dat meer nodig was bij haar broer, want meestal is ze na 10 minuten wel klaar.
Succes!
Verwennen, tja, daar zijn moeders voor ;-) (als het al zou kunnen bij zo'n kleintje)

Een tepelhoedje heb ik inderdaad gebruikt, waarschijnlijk kwam daardoor de borstonsteking. Ze pakte alleen t topje van mijn tepel/hoedje. Purelan heb ik ook soms gebruikt. En gelpads (die van kendall). Ben al bij 3 verschillende lactatiekundigen geweest, heeft heel erg geholpen, want ze hapt ieder geval aan. Ze had een verborgen tongriempje en lipbandje. Ik ga haar vanaf nu ook niet meer te lang aan de borst houden als ze zo onrustig is. Ik heb ongeveer de eerste 6 weken alleen gekolft, dus ze zit nu een aantal weken aan de borst.
En bedankt voor de tip Annnee , ik zal eens kijken voor dat boek. 
Dat is idd ook erg lastig lijkt me,  als je dochter de fles niet wilt. Bv is iets moois, maar ik vind het erg pittig en helemaal niet meevallen. Wel goed om te lezen dat ik niet de enige ben met een slechte start (heel vervelend ook natuurlijk) maar dat t uiteindelijk goed kan komen.  

Ik denk dat ik madela weer huur om me productie omhoog te krijgen. (Heb nu avent philips, vind ik niet zo goed) Ze is ook onrustig als er idd niet veel melk uitkomt. Ik hoop echt dat de pijn snel een keer weggaat en dat ik alleen bv kan geven en dat ze rustiger is aan de borst.
Ik deel jullie mening, ik vind dat je baby's echt niet kan verwennen voor 6 maanden en dat ze juist aandacht nodig hebben.  Geen idee hoe ik me man daarvan kan overtuigen. Heb al alles geprobeerd, hij is soms ook zo koppig. 

Er zijn al heel veel adviezen gegeven, maar borstvoeding hoort niet elke voeding pijn te doen. Je zou kunnen overwegen een lactatiekundige eens mee te laten kijken?  (Sommige verzekeringen vergoeden ook zo’n consult)
Mijn zoontje is 14 weken en voed ik inmiddels meer op schema. Dat deden we in het begin nog niet, maar  ik merkte dat ik heel veel aanzag voor honger en dan aanlegde, en hij heel wild en onrustig dronk. Dat deed ook pijn! 
Nu laat ik standaard 3,5 a 4 uur tussen de voedingen en gaat het véél beter! Als hij hapt, is het direct goed, want hij heeft echt honger. Je zou eens kunnen proberen iets meer tijd tussen de voedingen te laten?

Wat betreft het overtuigen van je man... Misschien moet je dat niet willen. Het is misschien maar goed dat vaders anders zijn dan moeders. Jij troost hem wanneer je denk dat het nodig is en hij ook, maar laat haar wat langer liggen. 

Lactatiekundige heeft idd al vaker meegekeken.  Sommige consulten kostte 110 euro terwijl andere (die zelfd beter waren ) gratis zijn. Ik vind de pijn ook te lang duren :( lactatiekundige zegt wel dat mijn dochter goed aanhapt en drinkt.. ik vind het idd een goed idee om langer (proberen) te wachten.  Alleen ben ik wel bang dat niet aankomt. Ze is nu zelfs wat afgevallen weer.  Maar vaak huilt ze niet (smakt en mekkert wel) en leg ik haar al aan, misschien toch wat langer wachten. 
Ja het is idd zo, vaders zijn anders. Voorheen ging ik wel sneller van huis als mijn man thuis is. Nu toch minder snel, bang dat hij haar echt laat huilen (zal hij niet zo snel doen maar toch)

Terug
Bovenaan