20 weken echo we of niet

Het is zo dat niet alle afwijkingen te zien zijn op de echo en dat niet alles wat verkeerd lijkt, ook verkeerd is. Het geeft je dus helemaal geen zekerheid op een gezond kindje. Daarom hebben wij niet gekozen om deze echo te laten doen, ik wilde geen schijnzekerheid en ook geen onzekerheid als er wel iets te zien zou zijn. Vergrote niertjes komt nl vaak voor, maar is met 30 weken zwangerschap meestal verdwenen. Dan zit je 10 weken in angst en spanning en is er niks aan de hand.
Mijn vk zei dat kinderen met afwijkingen ook ontdekt worden met de gewone controles. Zij groeien vaak niet goed of de hartslag is niet zoals het hoort. Zodra er maar enige twijfel is aan de gezondheid van je baby wordt je al voor een controle echo doorgestuurd, weet ik uit eigen ervaring.
Daarnaast poept 95% van de kindjes met afwijnkingen in het vruchtwater tijdens de weeën waardoor je al naar het ziekenhuis zal moeten en als het wel een thuisbevalling wordt heeft de verloskundige genoeg medische mogelijkheden bij zich (bijv extra zuurstof)...
Zij stelde mij helemaal gerust waardoor ik ook met een gerust hart geen echo heb gedaan.

Misschien helpt mijn verhaal om de goede beslissing te nemen!
 
wij hebben bij onze zoon ook geen 20 weken echo gedaan, mijn gevoel zei dat het helemaal goed zat en ik vond het niet nodig om dit te laten onderzoeken. puur om het feit dat hij sowieso welkom was en we niet voor een onmogelijke keuze wilden komen te staan.

ik ben nu 39+1 weken zwanger van onze tweede zoon, nu hebben we wel een 20 weken echo gedaan. dit omdat ik vorig jaar ben geopereerd aan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. deze zwangerschap is hierdoor extra beladen en ben ik stukken onzekerder. op de echo waren geen bijzonderheden te zien, dus voor zover ze het kunnen beoordelen is hij gezond. dat heeft toen een hele hoop onzekerheid bij me weg genomen en kon eindelijk een beetje genieten. het is geen garantie natuurlijk, morgen word ik ingeleid dus dan zullen we pas echt met eigen ogen kunnen zien of ie gezond is, al ben ik er niet echt bang voor. tis maar net wat je zelf wilt en waar je je prettig bij voelt, succes!
 
Ik heb bij beide wel een 20 weken echo gehad. Dit vooral omdat er nierproblemen in de familie voorkomen en ik dit wel extra gecontroleerd wilde hebben. Maar ik ken ook iemand met een ander verhaal. Haar kindje zou niet levensvatbaar zijn en heel veel afwijkingen hebben. Zij hebben besloten het kindje niet op te geven en heeft de zwangerschap voldragen. En met de geboorte bleek hun dochtertje kerngezond te zijn. Is een heel leuk kind. Dus ja er zitten 2 kanten aan. Je moet zelf weten wat je met de informatie aan wil. Mijn man en ik hadden van tevoren besloten dat zwangerschap beeindigen voor ons onder geen beding een optie was. Eigenlijk alleen extra controle voor de niertjes en even een keertje lang spieken naar de kleine.
 
hoi hannah 27 .

ik ben nu 34 week zwanger van ons derde mannetje en hebben de 20 week echo wel gedaan .

toen ik met 18 week bij de vk kwam heb ik gezegt er klopt iets niet . en dat kwam inderdaad uit .
ons mannetje heeft een hazenlipje .
ik ben nu erg blij dat wij het zover van te voren weten . en ik geniet volop van deze zwangerschap .

maar ja het is maar hoe je er zelf in staat als je er geen lekker gevoel bij hebt moet je het niet doen.

en inderdaad zoals de andere zeggen het blijft leuk om je kleine te bekijken .

groetjes sieuwke
 
als je toch je kindje wil wat er ook aan de hand is zou ik het toch doen. meeste gevallen is er niks aan de hand, maar als er wel iets 'loos' is weet je het wel alvast. en das wel heel goed, heb je zeker 4 maanden de tijd om je voor te bereiden. en kun je je zowel mentaal als fysiek klaar maken. want voor een kindje zorgen met handicap zal wel erg zwaar zijn. en ik kan me ook voorstellen als je kindje wordt geboren je wel schrikt als er ineens iets mee aan de hand was. wat je evt niet hebt opgemerkt omdat je niet de 20 wkn echo wilde.
wij hebben het beide keren wel gedaan zodat we ons ook konden voorbereiden voor het geval dat. ook wij vonden dat onze kindjes recht hadden op leven ook al was het niet helemaal 'goed' geweest.
denk dat veel mensen het zeggen dat je het echt wel beter zou kunnen doen.
en het is ook wel heel leuk om eens een tijd naar je kindje te kijken. beetje zien wat de kleine daar in die buik aan het doen is. is toch altijd wel heel mooi hoor!!!
kan me wel voorstellen dat je nerveus bent, maar probeer ook te genieten.
groetjes marijke
 
Hoi, wij hebben 4 weken geleden de 20weken echo gehad. Bij de eerste 2 kindjes was er niets aan de hand we hebben bij deze dan ook nooit stil gestaan dat het fout kon zijn.
Helaas bleek dat er afwijkingen bij de hersenen te zien waren en we zijn de afgelopen weken dan ook bezig geweest met uitgebreid onderzoek. Ondanks dat de tijd heeeeel erg hectisch en vreselijk was. Hebben we er achteraf naar kijkend, geen spijt van dat we het hebben gedaan. We kunnen nu onszelf, maar ook de kindjes voorbereiden dat de baby waarschijnlijk langer in het ziekenhuis zal moeten blijven. Als ik thuis zou zijn bevallen, of in het ziekenhuis in de buurt en we zouden stel op sprong naar nijmegen zou moeten worden gebracht, zou het denk ik veel heftiger zijn geweest als dat we nu weten wat er komen gaat.
Succes met de keuze en hopelijk heb je steun aan mijn verhaal...
 
Ookal is er bij ons nog geen zekerheid van wat de afwijkingen betekenen, ook na onderzoeken, en wat dit voor de toekomst voor het kindje zal betekenen. De spanning blijft, maar je vindt uiteindelijk ook rust. Tenminste dat vinden wij. (ben nu 24 weken en 1 dag) maar weet dat het ook heel vaak goed is en dan is de 20 weken echo ook heel erg leuk!
Ik weet niet of je later denkt aan een 3D echo. Ook hier zullen ze ( mochten ze iets zien) dit tegen je vertellen. Waardoor je ook in spanning kunt zitten. Wellicht ten overvloede, maar hier wordt soms ook niet bij stilgestaan....
 
Ik ben in verwachting van de vierde en bij alle vier de 20 weken echo laten maken
Bij onze oudste werd een afwijking aan zijn nieren ontdekt en zoals al eerder geschreven, konden we daardoor na de geboorte gelijk starten met een behandeling. Met 11 maanden is hij geopereerd en nu een heerlijke kerel van alweer 9 jaar.
Bij de anderen was er gelukkig met 20 weken niets bijzonders te zien
Dus het heeft voor en het heeft nadelen
succes met het maken van je keuze
 
Terug
Bovenaan