20 weken zwanger, en gehoord dat kindje geen hersenbalk heeft

Hallo
Ik ben in maart 2020 bevalle van onze dood geboren dochter tess
Tess had ook geen hersenbalk. En na obductie waren er verschillende dingen niet kloppend bij haar hersenen
 
 
Hallo
Ik ben in maart 2020 bevalle van onze dood geboren dochter tess
Tess had ook geen hersenbalk. En na obductie waren er verschillende dingen niet kloppend bij haar hersenen
 
 
@gebruiker965
Hoi,  Bij ons is het helaas niet goed afgelopen. Wij hebben de zwangerschap moeten afbreken. Er bleek nog veel meer loos te zijn dan alleen het missen vd hersenbalk en ons kindje had absoluut geen kwaliteit van leven gehad. Als het alleen de missende hersenbalk zou zijn geweest dan zouden we niet hebben afgebroken, maar ik kan je helaas niet verder helpen met informatie over de daadwerkelijke impact op de ontwikkeling. Er zijn wel besloten Facebook groepen over ACC. Misschien daar je daar eens kan vragen?  Heel veel sterkte in elk geval. ? Sanne.
 
Hoi Dames,
Vorig jaar hebben wij ook een zelfde soort bericht gekregen bij de 20weken echo. Zonder hersenbalk kunnen kindjes Idd prima leven, met soms beperkingen. Echter werd er bij onze zoon ook extreem veel vocht in het hoofdje gezien en was de ontwikkeling van z’n kleine hersenen blijven hangen op 16 weken. 
omdat de verwachte levenskwaliteit zo laag was hebben wij de beslissing genomen om de zwangerschap stop te zetten.
uit obductie bleek dat de aanleg van de hersenen niet goed gegaan was. Uit de punctie en alle andere onderzoeken kwam niks. Het was dus gewoon dikke pech. Nu zwanger van de 2e en deze is net afgelopen week goed gezond verklaard voorzover mogelijk bij de 20 weken echo.
heel veel sterkte in deze hele moeilijke periode en ik hoop dat de artsen jullie gauw meer duidelijkheid kunnen geven. ❤️
 
Hoi dames, 
Wij kregen afgelopen vrijdag te horen dat ons kindje waarschijnlijk ook geen hersenbalk heeft. Woensdag krijgen wij een 3d echo van het hoofd en dan horen wij meer. Ik kom graag in contact met mensen die in hetzelfde schuitje zitten of mensen die een kindje hebben zonder hersenbalkje.
 
Lieve ouders,
Ik vind het toch ook belangrijk om te reageren op dit topic. Mijn man en ik hadden ook een 20-weken echo waarop werd geconstateerd dat onze zoon geen hersenbalk had. Ook twijfelde de echoscopiste over een aantal andere zaken. Het was verschrikkelijk.. tot dan toe had ik een prima zwangerschap. Wij kwamen vervolgens in een mallemolen terecht vol echo's en onderzoeken (o.a. uitgebreid DNA onderzoek). Wij kregen te horen dat er bij een geïsoleerde agenesie corpus callosum (ontbrekende hersenbalk) een kans is van ongeveer 80% 'normaal' functioneren en 20% afwijkingen. Binnen die 20% heb je een breed spectrum, van een ontwikkelingsachterstand en moeite met leren tot zwaar mentaal en fysiek gehandicapt. 
Daar sta je dan met die percentages.. hoe beslis je in godsnaam over het leven van je kind, dat zo ontzettend gewenst is, maar dat je ook een enigzins zelfstandig leven gunt. Uit de DNA-onderzoeken kwam bij ons niks naar voren. Wij besloten dat we de zwangerschap niet konden afbreken, niet met de weinige kennis die er was. We wilden de zwangerschap volbrengen en natuurlijk zouden we onze zoon zo goed mogelijk ondersteunen met wat voor moeilijkheden er ook maar op zijn (en ons) pad zouden komen. 
Enige stohalm op meer kennis was toch een MRI-scan. Dit doen ze niet snel, omdat de scans vaak mislukken doordat een foetus niet op commando stil kan liggen. Bij ons was de MRI heel scherp. En bleek dat er helaas veel meer aan de hand was in zijn kleine hoofdje dan eerder op de gewone echo te zien was. Het was géén geïsoleerde agenesie van de corpus callosum. Wij zouden definitief binnen de 'slechte' 20% vallen en dan aan de zeer ernstige kant. De gynaecoloog gaf aan dat de zwangerschap afbreken het meest humane was om te doen.
Wij hebben dit met heel veel pijn in ons hart gedaan.. niet omdat de gynaecoloog het zei. Maar omdat wij tijdens de maand onzekerheid heel duidelijk naar elkaar hebben uitgesproken wat voor leven we ons kind gunnen. En dat kan niemand voor je beslissen, behalve jij/jullie als ouders. 
Het is heel verdrietig hoe het bij ons is afgelopen, maar tijdens onze maand vol onzekerheid (advies: google niet te veel, want dan word je gek) zag ik online veel gevallen van mensen die met een ontbrekende hersenbalk prima functioneren. Vaak weten mensen niet eens dat ze een hersenbalk missen, maar waren ze bijvoorbeeld alleen motorisch niet te sterkste. Ieder kindje is uniek en ieder geval weer anders. 
Ik wil jullie vooral heel veel sterkte wensen. Blijf met elkaar praten als ouders en wees open naar je omgeving. Juist nu heb je vrienden en familie harder nodig dan ooit. En zoek hulp bij een professioneel iemand die jullie kan ondersteunen, de maatschappelijk werker in ons ziekenhuis heeft ons ontzettend goed geholpen. 
 
Hallo, ik heb 2 weken geleden ook tehoren gekregen dat mijn baby zeer kleine hersenbalk heeft en zijn kleine hersenen is ook lager gevormd en er is ook veel vocht in de hersenen , ik heb vruchtwaterpunctie gehad en moest op 2 resultaten wachten 1 is goed terug gekomen en de andere is voor zijn DNA en ik moet ook binnen 3 weken MRI scan voor laten nemen, mijn man en ik zitten te huilen en te denken van wat moeten wij verwachten en hoe gaat mijn baby later het doen , ik ben nu aan het wachten aub is er iemand die ook in deze situatie is gekomen en hoe hebben jullie het gedaan en als de baby op wereld is hoe doet m
Help AUB
 
Terug
Bovenaan