22 weken prik

<p>Ik ben inmiddels 23 weken zwanger en ik twijfel eigenlijk over de 22 weken prik. Ik sta onder behandeling van de gynaecoloog en heb tot nu toe van haar niets erover gehoord. Ik moet het nog vragen, maar door de complicaties tijdens deze zwangerschap hadden we gespreksstof genoeg en heb ik dit nog maar even gelaten..</p><p>Wat vinden jullie? Welke voors en tegens hebben jullie ? </p>

Ik heb hem wel gehad.
Voor mij telde vooral het voordeel dat de baby vanaf geboorte beschermd was en pas met 3 maanden eerste prikjes moest en niet al met 2 maanden. Ik dacht: liever ik dan hij(ook al vind ik spuiten heel eng)

Ik heb hem niet genomen. Zag er de noodzaak niet zo van in. Bij mijn vorige zwangerschappen werd het niet eens aangeboden. Er verandert altijd zoveel over wat (niet) mag en moet tijdens een zwangerschap, Ik vond het wel best zo.

Hier dus geen hele specifieke reden om het niet te doen.

Ik ben 26 weken en moet de afspraak nog maken. Ik wilde eerst de Pfizer vaccinaties hebben gehad voordat ik weer een vaccinatie krijg. Ik vind het nog steeds lastige keus hoor, maar ik probeer zo te denken dat ik nu de buffer ben, scheelt de baby de eerste vaccinatie én is eerste weken/maanden beschermd.

Ik heb hem wel genomen. Simpelweg omdat kleine kindjes heeeeel erg ziek kunnen worden. En omdat ze dan pas met drie maanden de eerste prik krijgen. Had er amper past van, klein beetje spierpijn .

Is het zo dat het de kleine echt een spuitje scheelt of wordt die dan alleen later aangeboden?
Ik kan mij trouwens niet herinneren dat mijn dochter 5 jaar geleden met 2 maand al de eerste enting kreeg. Ik lag in het ziekenhuis en zij dus ook. Niemand die daar heeft geënt oid.

Dit staat op internet:
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/22wekenprik/waarom-22-wekenprik?utm_campaign=rivm-kinkhoest-01-2020&utm_medium=search&utm_source=google&utm_content=ros-content-alg&utm_term=searchad-multi-device-cpc-performance

Wat is kinkhoest?
Kinkhoest is een erg besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door een bacterie. De bacterie maakt een gifstof aan. Hierdoor ontstaan hoestbuien die wel maanden kunnen doorgaan. Baby’s kunnen het erg benauwd krijgen en in ademnood komen.

Ernstig voor baby’s
Voor jonge baby’s kan kinkhoest gevaarlijk zijn. Zij kunnen longontsteking of hersenschade krijgen en er zelfs aan overlijden. Elk jaar worden er zo’n 170 baby’s met kinkhoest opgenomen in het ziekenhuis.

Baby’s nog niet beschermd
Baby’s krijgen in Nederland al een vaccinatie tegen kinkhoest. Maar dat kan pas als ze 2 maanden oud zijn. Dat betekent dat ze de eerste maanden na de geboorte nog niet beschermd zijn tegen kinkhoest. En juist dan zijn ze kwetsbaar.

Hoe kun je je baby wel beschermen?
Je kunt jezelf tijdens je zwangerschap laten vaccineren tegen kinkhoest. Je baby is dan vanaf dag 1 beschermd tegen de ziekte. Je kunt de prik halen vanaf de 22e week van je zwangerschap. Daarom de naam 22 wekenprik.

Ik ben helemaal niet voor promotie van een vaccin want die keuze is enorm persoonlijk. Ik heb destijds ook getwijfeld en heb destijds mijn twijfels met.mijn verloskundige besproken en toen een keuze gemaakt ☺️

Ja, dit heb ik inderdaad gelezen. Maar vervolgens hoorde ik toevallig in de wachtkamer dat twee mensen hun kind alsnog gewoon moesten laten vaccineren als alle anderen terwijl de beide kindjes niet te vroeg waren geboren en ze de prik op tijd hadden gehad.
Ik vind het enorm lastig. Nu is het zo dat zwangeren in Engeland deze prik al sinds 2012 aangeboden krijgen. De eerste kinderen zullen nu dus 8/9 zijn. Ze zullen er al iets over kunnen zeggen, maar niet alles natuurlijk. 
Ik wil gewoon liever niet dat later blijkt dat ik het toch beter niet had kunnen doen, zoals bv bij DES.

Terug
Bovenaan