22 weken prik

Mijn zoon en zijn nichtje schelen maar een paar dagen. Ik wel 22 weken prik,haar moeder niet. Zij met 2 maanden eerste spuitje. Mijn zoontje met 3 maanden.
Je hebt dan vaccinatie schema 2,3,5,11,14 maanden. En als je de 22 weken prik gehad hebt valt die van 2 maanden gewoon weg en is het 3,5,11,14..

Vraag het eens aan je eigen verloskundige. Vertel haar je twijfels en zorgen. En vraag aan haar wat de feiten zijn op dit moment. Misschien maakt het dan makkelijker voor je om een keuze te maken ☺️

Ik vond dat zelf namelijk erg prettig ☺️ ik heb namelijk ook die twijfels gehad. Het blijft een lastige keuze. Ik heb het uiteindelijk wel gedaan omdat ze echt heel ziek kan worden. Hier op het consultatiebureau vroegen ze ernaar en gaven gelijk aan dat ze dan pas met drie maanden jaar eerste prikje krijgt.

Ik heb het toen wel gedaan. Zat in de periode dat het wel geadviseerd werd, maar nog niet vergoed. Je kleintje krijgt dan al antistoffen mee vanaf het begin ipv bij de 2 maanden prik. Dat vond ik vooral heel belangrijk. Kinkhoest kan voor die kleintjes heel gevaarlijk zijn.

Ik heb de prik wel genomen, vanwege het feit dat mijn kindje dan vanaf de geboorte al beschermd was. Hij is nu 9 weken en met 3 maanden krijgt hij nu pas zijn eerst prik. Wanneer je evengoed van plan bent om je kindje te laten vaccineren, dan is het echt wel een voordeel voor je kindje om de eerste prik tijdens de zwangerschap te krijgen. Succes met het nemen van je beslissing.

Hier wel genomen, wel iets later. Bij zwangerschap 1 was t nog de 28w prik. Nu is hij vervroegd.
Mijn VK vond t maar vreemd dat t nu met 22w kon, dus adviseerde mij om hem tussen 27 en 32w te nemen. 
Mijn reden: de 1e 3 maanden van het leven na de geboorte is het imuunsysteem vd kleine nog erg zwak. En kinkhoest kanjuist dan erg gevaarlijk zijn. Ze krijgen als jij hem niet neemt er een met 2 maanden, vax jij wel dan krijgt de kleine hem met 3 maanden. Voordeel van dat ene maandje zijn de risico's vd bijwerkingen voor de kleine. Die nemen drastisch af door 1 maand te schuiven, en hij is dan toch de 1e 3 maanden beschermd via jouw antistoffen.
Maar zoals met alle vaccins, doe waar jij je goed bij voelt. Er is geen goede of foute keuze. 

Het blijft je eigen keuze, maar dit is mijn ervaring en mening:
Ik heb het wel gedaan, zodat.mijn dochter pas later haar eerste vaccinatie kreeg. Zij wordt zelf grieperig van de vaccinatie, dus ben blij dat ik ervoor heb gekozen.
Zelf alleen beetje spierpijn in m'n arm gehad. Geen verdere klachten.
Nogmaals, erg persoonlijk of je de prik wilt nemen.

Ik heb het wel gedaan. 
Weetje, kinkhoest gaat nog best wel rond en zeker in de omgeving waar ik woon. Mijn dochter was een maand te vroeg geboren en dan moeten ze sowieso een extra prikje. Het zorgt er niet voor dat je je kindje die prik niet meer hoeft te geven. Maar meer dat er geen gat zit tussen geboorte en de eerste prik. Dat is belangrijk omdat kinkhoest gewoon rond gaat. De kans is niet zeer klein zoals met bijvoorbeeld polio ofzo. Je kan het tegenwoordig doen, dus why not? 
Ik kreeg een pijnlijke arm en een rode vlek die gedurende 2 weken langzaam weg trok. Mijn dochter reageerde op de dktp prikken met hoge koorts voor een dag. 

Terug
Bovenaan