2e miskraam, wie praat er mee?

Hoi Josien,

vreselijk zeg, weer een miskraam. Ik weet nog zo goed hoe ik me voelde daarna, zwaar klote zeg maar. Maar ik moet zeggen dat ik het verdriet wel een plekje heb   kunnen geven, en er makkelijker over kan praten. Het is nu 5 weken geleden dat we erachter kwamen dat we weer een miskraam gingen krijgen, en nu zijn alle hormonen weer uit het lijf. En dat merk ik, het verdriet wordt niet meer gestuurd door de hormonen maar door mijn hart, waar het verdriet een mooi plaatsje heeft gekregen.

Bij mij waren ook 3 van mijn vier beste vriendinnen zwanger, en onlangs is er eentje bevallen, in de tijd dat ik eigenlijk ook had moeten bevallen van de eerste keer miskramen. Gelukkig heb ik super vriendinnen, en kan ik er met hen goed over praten en kan ik ook heel erg blij voor hen zijn.

Wat me wel tegen valt zijn de ouders. Bij de eerste miskraam hadden we niets verteld, nu bij de tweede wel, omdat ik er met de tweede veel moeilijker mee had dan bij de eerste keer. Wel hoeft het voor ons niet aan de grote klok te hangen, en dus vroegen we hen om het voor zich te houden. Zit ik vandaag aan de Paasbrunch, vraagt mijn stiefschoonzusje hoe het met me gaat. Ik zeg gewoon goed, maar zij vraagt het nog een keer indringender en zegt dat ze het weet.... nou daar heb ik dan geen zin in. Niet dat ze het niet mag weten, maar dat wil gewoon zeggen dat het niet voor zich gehouden wordt. En dan vraag ik me ook af wie het nog meer weet.

Ook mijn eigen broer en diens vrouw, aan wie ik het zelf wilde vertellen, waren er al eerder achter dan dat ik de kans had...

Ik ben na twee miskramen bij de gyneacoloog gekomen en we zijn nu onderzoeken aan het laten doen. De bloedwaardes waren goed, en nu wachten we nog op de uitslag van het chromosomen onderzoek.

Ook wij hebben al een heerlijke gezonde zoon van bijna twee, en had ook graagn iet te veel tijd ertussen gehad. Maar daar heb ik me nu bij neergelegd dat dat dus niet meer gaat lukken, en probeer daar nu de voordelen van in te zien. Een paar vrienden van ons heben nu een tweede gekregen, dicht op de eerste, en die hoor ik nu regelmatig zuchten over hoe zwaar het is.... dan zie ik dit maar als een voordeel voor mij. Als er een tweede mag komen, dan is onze zoon al redelijk zelfstandig en zelfredzaam en kan goed meehelpen met de baby. Maar ja dat is hopen op een tweede, en hopen dat hij niet alleen blijft. Maar ook daar kan ik positief over denken. We zijn nu met 1 kleine spuit nog heel flexibel, gaan makkelijk op vakantie, en hij gaat altijd mee uit eten en naar vreinden en zo. Dat wordt met twee toch moelijker denk ik. Dus mocht het ons niet gegund zijn om een tweede spruit op de wereld te zetten, dan prijs ik me toch ook heel rijk met ons huidige wondertje. En dat van een moeder die eigenijk altijd wel vier kinderen wilde.... :)

Heel veel sterkte met het verweken van het verdere verlies, mij heeft het geholpen er regelmatig over te praten, dat had ik de eerste keer veel meer moeten doen. Maar ja iedereen verwerkt het op zijn eigen manier.

Groetjes,
Kim

Hallo Allemaal,

Ik lees jullie verhaal, mijn naam is Nicky en ik ben net 23 jaar oud.
ik heb vorig jaar augustus mijn eerste miskraam gehad( we weten niet hoe lang ik zwanger was) en ik heb afgelopen januari mijn tweede miskraam gehad, ik zou negen weken bijna tien weken moeten zijn, maar op het echo beeld was een vruchtje van bijna 6 weken zijn, die dag er na ben ik het vruchtje verloren, helaas. het is nog steeds wel moeilijk omdat mijn vriend zijn oudste zus die is al zwanger van de derde. die lijkt ze achter elkaar te kunnen krijgen, der oudste wordt 3, die daarna wordt eind dit jaar 2. en straks nog een er bij. en mijn broer en zijn vrouw krijgen ook al de twee. daarvan is de oudste ook 3! Morgen is het alweer twaalf weken geleden dat ik het vruchtje ben kwijt geraakt, maar helaas ik mag niet eens meer ongesteld worden. is het niet dat je aan het wachten bent om zwanger te worden, moet ik wachten omdat ik niet ongesteld wordt. ook wij hebben een chromosomen onderzoek laten doen maar bij ons duurt het een paar maanden voordat ze daar pas de uitslag van hebben, dus ben benieuwd wanneer we deze uitslag krijgen. en ik heb een bloedstollings onderzoek gehad, waarvan een aantal waardes verhoogt waren, niet ernstig ofzo, maar wel verhoogt maar die waren niet belangrijk voor de zwangerschap maar juist voor je kraambed, dus daar loopt nog een onderzoek voor! daar krijg ik hoop ik volgende week een uitslag van. maar vind het allemaal heel raar. ik heb twee weken geleden hebben we nog een echo inwendig gehad, omdat het nou zo lang duurt om te kijken of toch alles weg is. ik moet zeggen heb wel de mazzel gehad dat bij beide keren alles weg was, van zelf. dat vind ik wel heel bijzonder, en ben ik heel blij mee. maar ja je wilt ook weer bezig gaan, en het is gewoon vervelend, kan wel gaan klussen en zo, maar ongesteld ben ik nog niet, wordt ik het nog wel, kan ik wel gaan klussen, ik zit met van allerlei vragen in mijn hoofd, en ik doe ook wel is de verloskundige bellen en die zegt ja het kan maanden duren voordat je ongesteld wordt, hoeveel maanden kan ik niet zeggen, maar de gynaecoloog in het ziekenhuis zegt weer dat je met 6 a 8 weken toch wel ongesteld moet worden. maar ja volgende week toch weer naar het ziekenhuis of die week daarna, hopen dat we dan misschien iets kunnen doen om ongesteld te worden, ze zeggen dat er medicijnen voor zijn maar ze zeggen dan ook dat je twee weken plat kan liggen ( nou kan ik dat niet dus dat zou een probleem kunnen zijn!) ik begin ook heel erg aan mijn lichaam te twijfelen omdat ik nog steeds niet ongesteld ben. mijn vriend zijn andere zus die had vlak na mij in september een miskraam. en die probeert het nu ook al wel weer een  tijdje om zwanger te worden, maar haar ongesteldheid blijft dan wel twee weken uit maar het mag voor haar ook nog steeds niet raak zijn. het is wel heel vervelend maar je herkent wel dingen, zo hebben we alle twee wel twijfels aan ons eigen lichaam. je wordt er wel chagerijnig van. we kunnen het er daarom ook wel goed met elkaar over hebben en dat geeft ook wel weer een hele boel steun..
ik ben blij dat ik mijn verhaal kan neer leggen bij personen die het zelfde hebben mee gemaakt...
hopen op een mooi wonder voor iedereen!

liefs nicky

Terug
Bovenaan